Moskva 12. februára 2023 (HSP/Foto:Pixabay)
Aj keď ekonomika Ruska v roku 2022 pocítila negatívne účinky sankcií, už dnes je isté, že sankcie omnoho drastickejšie postihujú ekonomiky západných krajín, predovšetkým EÚ. Ruská ekonomika ako celok sankcie ustála a v roku 2022 si ruský priemysel udržal svoju vysokú výkonnosť, dokonca ruský export vzrástol a predpokladá sa rast exportu z Ruska aj v roku 2023. Navyše MMF predpokladá v roku 2023 rast ruskej ekonomiky o 0,3 %
Na druhej strane však treba otvorene priznať, že niektoré sektory ruskej ekonomiky utrpeli v roku 2022 drastické straty. Napríklad výroba osobných áut v Rusku klesla „o 67 %, na historické minimum 450 tisíc kusov.“
Rusi podľa všetkého doplatili na to, že výrobu osobných automobilov v krajine mali takmer výlučne pod kontrolou zahraničné firmy. Tým bolo Rusko v tomto smere výrazne závislé na zahraničných výrobcoch. Ich odchod z Ruska po zavedení sankcií spôsobil, že sektor výroby osobných automobilov v Rusku padol na kolená. Omnoho lepšie je na tom napríklad sektor nákladných vozidiel, v ktorom silní domáci výrobcovia, predovšetkým KAMAZ, dokážu nahradiť výpadok zahraničných firiem a vyrobiť dostatok nákladných vozidiel pre ruský trh a časť produkcie aj na export.
Zdá sa však, že Rusi sa dokážu poučiť zo svojich chýb a tak začali podporovať vlastné, ruské závody na výrobu osobných automobilov. Dôkazom toho je zmŕtvychvstanie automobilky Moskvič, ktorá sa zdala byť beznádejne stratená. Vďaka automobilke KAMAZ aj vďaka Číňanom vstal Moskvič z mŕtvych.
Dňa 23. novembra 2022 sa začala montáž automobilov Moskvič v bývalom závode Renault. Novým modelom, ktorý ako prvý začal opúšťať výrobný závod, je moderný crossover Moskvič 3. V súčasnej dobe, teda vo februári 2023, sa má začať stabilné zásobovanie blízkych aj vzdialených regiónov Ruska pravidelnými dodávkami týchto automobilov.
K skorším predajcom pribudlo 20 nových predajní v ďalších 12 mestách Ruska, okrem iných v Čeľabinsku, Ťumeni, Volgograde, Voroneži, Saratove, Samare, Perme, atď.
Sieť predajcov značky Moskvič je tak zastúpená 52 predajnými a servisnými miestami. No ani to ešte nemusí byť konečný výpočet. Tlačová služba automobilky oznámila, že v čase od 30. januára do 10. februára prijíma nové žiadosti o získanie štatútu „oficiálneho dílera v Soči a Simferopole.“
Nám ostáva len tešiť sa zo vzkriesenia tradičnej značky, ktorá mala v minulosti aj na Slovensku svojich verných fanúšikov. Či sa však niekedy dostanú nové automobily Moskvič aj na slovenský trh, je zatiaľ otázne.