Cieľom návrhu zákona je najmä zatraktívniť učiteľské povolanie prostredníctvom zmien v systéme kontinuálneho vzdelávania, príplatku za profesijný rozvoj, kariérového systému a vykonávania atestácií vo väzbe na profesijné štandardy pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov regionálneho školstva či zvýšenia kvality výchovno-vzdelávacieho procesu smerovaním k rozvíjaniu inovatívnosti.
„Zákonom sa výrazne zlepší oblasť úväzkov. Úväzky sa budú znižovať tak, aby pedagogickí a odborní zamestnanci mali menšiu záťaž, a aby mali viac energie venovať sa svojej práci. Pôjde nám aj o reformu systému profesionálneho rozvoja učiteľov. To znamená, že to, čo bolo niekedy známe pod kreditovým vzdelávaním podstatným spôsobom meníme tak, aby bol nový systém vzdelávania prospešný jednak pre učiteľov ako individualitám, ktoré sa chcú rozvíjať, a jednak potrebám ich školy. Učitelia budú mať tak možnosť dostať finančné ohodnotenie za vzdelanie, ktoré bude prínosné. Je tam celý rad ďalších zmien, ktoré, verím, že zlepšia postavenie učiteľov aj ďalších pracovníkov rezortu,” povedala Lubyová pre agentúru SITA ešte v decembri.
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje od 1. septembra 2019, a to vzhľadom na začiatok školského roka a na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu a berúc do úvahy potrebnú legisvakanciu (obdobie medzi okamihom platnosti a účinnosťou právnej normy).