Európanom sa každý rok zašle približne 36 miliárd phishingových správ. Ide o činnosť, pri ktorej sa podvodník snaží neoprávnene získať od používateľov heslá, používateľské mená a ďalšie podrobnosti napríklad o platobných kartách.
Problémom je aj nakupovanie cez internet. V minulom roku 70 % Slovákov nakúpilo cez internet. V porovnaní s okolitými krajinami sú Slováci lídrami a predbehli napríklad susedné Rakúsko. “Súvisí to aj s tým, že Slováci radi využívajú zľavy a tých ja na e-shopoch veľa. V roku 2018 minuli viac ako 1 mld. eur. Takmer 7 % všetkých platieb kartou sa uskutoční práve pri nákupe cez internet,” povedala analytička Slovenskej sporiteľne Lenka Buchláková.
Dôležité je podľa Slovenskej sporiteľne rozoznať nedôveryhodný web. Väčšinou sú to neaktívne webové stránky, ktoré aj po grafickej stránke vyzerajú zastarané. Majú nefunkčné podstránky, alebo obsahujú preklepy. Veľakrát im chýba bezpečnostný certifikát https, ktorý je na začiatku okienka s URL adresou. Zobraziť sa môže aj ako odomknutá zámka pri názve domény. Tieto stránky nemajú štandardné platobné brány.
Akonáhle klient zistí neštandardnú operáciu na jeho účte, mal by hneď kontaktovať klientske centrum banky, kartu zablokovať a následne zadať reklamáciu.
“V prípade podozrenia na zneužitie platobnej karty na internete všetky reklamácie banky prešetrujú a posudzujú individuálne, nakoľko musia zohľadňovať aj pravidlá kartových spoločností. Záleží to aj od toho, o aký typ zneužitia ide, v niektorých prípadoch môže mať klienti svoje peniaze naspäť už o niekoľko dní, pri tých komplikovanejších to môže byť však dlhšie,” doplnila Buchláková.