Ako vo štvrtok informoval generálny riaditeľ spoločnosti Michael Heerdt, úzko pri tom spolupracujú so Špeciálnym stavebným úradom na Ministerstve dopravy a výstavby SR (MDV) a budú očakávať jeho rozhodnutie v tomto prípade. Ten by mal približne v polovici mája rozhodnúť, či má zhotoviteľ spomínaný násyp odstrániť a nanovo postaviť, prípadne upraviť, alebo môže ostať v súčasnom stave. Dôvodom pochybností sú použitý materiál a stabilita násypu.
“Predložili sme nezávislé správy od nezávislých konzultantov, ktoré ukazujú veľmi jasne, že s násypom nie je nič v neporiadku. A tiež bola potvrdená stabilita a životnosť násypu a tiež to, že materiál, ktorý bol v tomto násype použitý, je v súlade s normami a so stavebným povolením,” povedal Heerdt. Pri skúškach podľa neho materiál odobrali certifikované laboratóriá, ktoré ho následne testovali. Jedno z týchto laboratórií je na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave, kde robili rozbor materiálu. Materiál tiež testovali na univerzite vo Viedni. “Výsledky vyšli rovnaké a potvrdili, že stabilita a životnosť materiálu je v poriadku a teraz budeme musieť počkať na vyjadrenie Špeciálneho stavebného úradu,” uviedol Heerdt.
Pred rozhodnutím uvedeného stavebného úradu šéf zhotoviteľa nechcel hovoriť o prípadnom ďalšom postupe. Či by sa v prípade pre nich nepriaznivého rozhodnutia stavebného úradu obrátili na súd, bude podľa neho závisieť od očakávaného rozhodnutia. “Uvidíme, s akými argumentmi prídu. Veríme, že nezávislé služby, ktoré boli vykonané na tomto násype, boli veľmi podrobné, a vieme, aký materiál presne bol na stavbu násypu použitý. Veľmi radi budeme rokovať o podrobnostiach,” dodal Heerdt.
Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal (Sme rodina) ešte 24. apríla povedal, že stavba sporného násypu diaľnice D4 obsahuje nepovolený odpad. Koncesionár, respektíve zhotoviteľ úsekov D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí hlavného mesta, ju podľa ministra bude musieť pravdepodobne odstrániť. Po závažných zisteniach na stavbe D4 si nevie predstaviť, že stavebný úrad prijme iné rozhodnutie ako odstránenie stavby. “Je tam odpad, stavebné povolenia a stavebný projekt hovoril, že tam nesmie byť odpad. Musí tam byť kvalitné kamenivo z lomu,” povedal Doležal. Dôležité bude podľa neho komunikovať aj s rezortom životného prostredia, aby sa prípadné odstránenie stavby realizovalo za sprísnených okolností a opatrení.
Koncesionárom PPP projektu D4R7 je spoločnosť Zero Bypass Limited na čele so španielskou spoločnosťou Cintra, hlavným zhotoviteľom stavby úsekov D4 a R7 v celkovej dĺžke 59 kilometrov je firma D4R7 Construction, s. r. o., zložená zo španielskej spoločnosti Ferrovial Agroman a z rakúskeho Porr Bau. Podľa odhadov ministerstva dopravy koncesionár bude musieť v súvislosti s odstránením stavby násypu na D4 znášať náklady za desiatky miliónov eur. “My a predpokladám, že aj kolega zo životného prostredia, budeme dbať na to, aby sa odstránenie stavby konalo za prísnych bezpečnostných opatrení, aby nedošlo opäť k úniku látok do ovzdušia a k ohrozeniu obyvateľstva,” uviedol Doležal. “To nie je nejaká treťotriedna cesta v Kongu v Afrike. Je to budúca diaľnica, po ktorej má prejsť 20-tisíc áut denne,” dodal minister dopravy.