A hoci sa tvári ako nejaký pokrok v prospech zákazníkov, v skutočnosti nejde o nič iné, len aby reťazec ušetril na nákladoch na mzdu pre zamestnanca a prácu delegoval na zákazníka.
Veď prečo by mal platiť ďalších šesť zamestnancov za pokladňou, keď tú istú prácu urobí zákazník zadarmo. Motiváciu, aby brigádoval pre reťazec predsa má, ak nechce čakať v rade pri jedinej otvorenej pokladni.
Akoby nestačilo, že reťazce žmýkajú dodávateľov na maximum, že všetky zisky optimalizujú a vyvážajú cez dividendy do zahraničia, platia dane, za ktoré by sa nemusel hanbiť živnostník, oni musia ešte ušetriť pár šupov za mzdu a odvody pre pár predavačiek.
Určite sa nájde skupina progresívnych ľudí, ktorí v týchto praktikách budú vidieť pokrok a nie lakomosť majiteľov a ako správni euroobčania budú ochotne blokovať tovar a platiť kartou, zatiaľ čo akcionári týchto reťazcov sa budú na nich smiať a rozmýšľať, či sa im v budúcnosti týchto „blbcov“ nepodarí využiť aj na prácu v sklade.
No ostatní by mali dať najavo, že pracovať na korporácie zadarmo nemienia a túto ich pracovnú ponuku ignorovať.
Pavol Novak