Únia autodopravcov Slovenska si pripomína deviate výročie protestu dopravcov proti mýtnemu tendru. Protest sa uskutočnil začiatkom roku 2010 v Bratislave a aj ďalších mestách. Bolo to dramatické, boli toho plné správy, v Bratislave na Rožňavskej ulici kolónu vozidiel zastavila až polícia, aby sa nedostali do mesta.
Dopravcovia vtedy žiadali, aby mohli rokovať s vtedajším predsedom vlády Robertom Ficom. Keďže ten nemal záujem si s nimi sadnúť za rokovací stôl, protest sa rozšíril po celom Slovensku. Potom, ako dopravcovia po celom Slovensku zablokovali cesty, vláda napokon ustúpila v tom, že znížila spotrebnú daň z nafty.
Čo sa odvtedy zmenilo? Dopravcovia hovoria, že mýtny systém ani po deviatich rokoch nie je spoľahlivý a stále vykazuje „detské“ chyby, ktoré sa dodnes neodstránili. Po deviatich rokoch vidíme, alebo lepšie povedané, nevidíme výsledky tohto predraženého tendra. Spoločnosť SkyToll je vysoko zisková, ale nie je badať žiadne pozitívne dôsledky dlhoročného platenia mýta za osobné a nákladné vozidlá.
Dodnes stále jazdíme po cestách v rovnakom stave ako pred rokom 2010, nehovoriac už o sľubovanom budovaní obchvatov miest a obcí, kde sa občania už roky sťažujú, že ich obťažujú prejazdy ťažkej nákladnej dopravy a pýtajú sa kam idú peniaze z mýtnych poplatkov. Nerobia sa rekonštrukcie mostov a ciest, ktoré sú v dezolátnom stave.
Únia autodopravcov Slovenska preto urobila vyhlásenie, v ktorom sa obracia na vládu SR. Hovorí, že nemá záujem zvyšovať ceny občanom a firmám za dopravu, ak vláda nebude navyšovať náklady za nezmyselné poplatky. Ak však štát bude aj v roku 2019 stále zvyšovať zaťaženie dopravcov aj občanov poplatkami, potom bude Únia autodopravcov uvažovať o zopakovaní protestnej akcie z roku 2010.
Únia dopravcov tvrdí, že momentálne to vyzerá tak, že štátne orgány nemajú záujem riešiť problémy dopravcov ani občanov. A preto vyzýva Ministerstvo financií a predstaviteľov vlády, aby si s nimi sadli za rokovací stôl a začali zodpovedne riešiť situáciu v doprave, kde sa momentálne kopia problémy.
Čoraz viac slovenských dopravcov registruje svoje vozidlá v iných krajinách, a tam platia aj dane, len preto, aby sa stali konkurencieschopnými. Nad týmto by sa kompetentní mali zamyslieť, keďže v doprave je cez špedičné spoločnosti zamestnaných až do 20 tisíc občanov tejto krajiny – hovoria autodopravcovia.
Ivan Lehotský