Nitra 4. februára 2019 (HSP/Foto: LBr)
V Galérii Foyer, ktorá je súčasťou Starého divadla Karola Spišáka v Nitre, sa koná výstava tvorivých prác slovenského maliara, grafika, sochára a reštaurátora umeleckých artefaktov a fotografa Branislava Jánoša
Galéria Foyer sa nachádza priamo v centre Nitry na ul. 7. pešieho pluku. Výstavy sa tu striedajú v pravidelných intervaloch. Vzhľadom na množstvo divákov, ktorí tam prichádzajú na predstavenia, teší sa táto galéria vysokej návštevnosti. Je jedinou galériou v Nitre, ktorá má bezbariérový prístup. Výstavy tam môžete vidieť každý deň. Vstup je voľný.
Branislav Jánoš sa na tejto výstave predstavuje prierezom svojej komornej maliarskej tvorby od roku 2012 až do súčasného obdobia. Na slovenskú výtvarnú scénu vstúpil v roku 1996 a od toho obdobia svojou tvorbou vnímateľom umenia sprostredkováva svoj originálny pohľad, pohľad umelca na svet okolo seba, ako ho vníma, vidí a tlmočí.
Ako prízvukuje kurátorka výstavy PhDr. Marta Hučková Kocianová, dominantou v Jánošovom výtvarnom prejave sú figurálne kompozície a portrétna tvorba. V sochárskych dada-objektoch zúžitkováva poznatky ikonomaľby. V nich používa zlátenie, striebrenie, rôzne druhy podmaľby. Sú to staré technológie, ktoré v súčasnej dobe vo svojich artefaktoch aplikuje máloktorý umelec.
„U Braňa Jánoša je čitateľnosť kompozícií evidentná prostredníctvom príbehov, ktoré zakomponováva do svojich artefaktov. Je to i faktom, že dáta smerovania jeho voľnej tvorby sú zakódované v reštaurátorskej tvorbe, ktorej sa venoval po absolvovaní Strednej umelecko-priemyselnej školy v Kremnici. Od toho obdobia pracoval ako konzervátor umeleckých diel a pamiatok na Oravskom hrade a v Oravskej galérii v Dolnom Kubíne.
V mnohých jeho dielach preto nachádzame fragmenty starých sakrálnych malieb pochádzajúcich napr. z kostola sv. Kataríny v Banskej Štiavnici – dielo Madona z kostola sv. Kataríny.
Banská Štiavnica, jeho rodisko, má veľký vplyv i na jeho umelecké vyjadrenie. História, pamiatky, prekrásne prírodné prostredie má odozvu v jeho kompozičných zobrazeniach. Tie rozprávajú o oravskej prírode, o enviromente, o zoomorfných príbehoch. Jedným z nich je i Madona v skalách – tichá, spokojná vo svojom zakliatom, ničím nerušenom prostredí v lone čistej prírody.
Pri prehliadke jeho tvorby si určite všimnete, že vo viacerých dielach zobrazuje mačku. Nie že by ju staval na piedestál vo svojom umeleckom podaní, ale váži si ju ako živého, prítulného tvora, ktorý tiež má svoje životné peripetie, životné osudy a preto tento živočíšny druh akosi podvedome ochraňuje a vkladá do svojich malieb. Dokumentuje to i dielo Nočný život v B.Š.
Jeho osobné stretnutia s ľuďmi a ich osudmi, niekedy nie ľahkými, žijúcich síce v krásnej, ale drsnej oravskej prírode ho nenechávajú ľahostajnými. Ich portréty vmaľoval do kompozícií ako spomienky na dobrých priateľov, ktorí už odišli.
Rád do plochy plátna vkladá jemný náznakový humor čoho príkladom je dielo Začala to Eva a mnohé ďalšie diela. Autor tvorí v technike olej, tempera na dreve, ktorú ozvláštňuje rezbou, zlátením alebo striebrením. Často kombinuje maľbu, kresbu a drevené obrazy dopĺňa starožitnými prvkami alebo drobnými sochárskymi dielkami prípadne využíva ready made.
Technológiu reštaurovania využíva vo svojej voľnej komornej tvorbe. Ako vraví: „Tvorba jedného obrazu mi trvá dva až tri mesiace. Tento môj malý vklad v podobe obrazov je len také malé zrniečko, ktoré za chvíľku nebude znamenať nič v tom obrovskom riečišti dejín,“ uviedla PhDr. Marta Hučková Kocianová.
Pripomenula, že Braňo Jánoš sa narodil 12. augusta 1963 v Banskej Štiavnici. Od r. 1996 pôsobí ako výtvarník v slobodnom povolaní. Venuje sa komornej a interiérovej tvorbe a monumentálnym prácam v architektúre. Vystavuje nielen na Slovensku, ale i v zahraničí. Jeho diela sú zastúpené v domácich akvizičných fondoch a súkromných zbierkach. Žije a tvorí vo Vyšnom Kubíne.
„Ako môžeme na súčasnej výstave vidieť, množstvo kompozícií je práve z jeho rodného mesta. Výstava Je dobré mať kamarátov je príbehom Banskej Štiavnice a jej striebornej histórie. Je o duchovnom spätí s týmto mestom, je o priateľstve, je o kamarátoch. V hodnotení jeho komornej tvorby konštatujem, že jeho maliarsky prejav a rukopis je ojedinelý, výnimočný a nezameniteľný,“ podčiarkla v závere PhDr. Marta Hučková Kocianová.