Praha 11. septembra 2021 (HSP/Sputnik/Foto:Facebook-Alexandr Vondra)
Europoslanec Alexander Vondra označil snahu o dosiahnutie zákazu spaľovacích motorov k roku 2035 za vážne ohrozenie pre sociálny zmier. Pre televíznu stanicu CNN Prima News uviedol, že Európska únia “sa trochu zbláznila”
Podľa názoru europoslanca je prechod na elektromobilitu pre väčšinu ľudí “príliš rýchli útek” s tým, aké ciele nastavila Európska únia. “Je to úplný nezmysel, pretože aj keby sme si ten elektromobil zaobstarali, tak bude mať výfuk rovnako v Prunéřově. Čiže, ani životnému prostrediu to nepomôže,” uviedol.
Alexandr Vondra spomenul, že na snahy o čo najrýchlejšie zavedenie elektromobility doplatí hlavne stredná trieda, lebo pokiaľ budú nastavené dotácie pre obstaranie týchto vozidiel, tak peniaze na dotácie budú rovnako vzaté z daní odvádzaných pracujúcimi.
“Európska únia si koleduje o prú*er, ktorý sa obráti proti nej ako takej. Ja si myslím, že je potreba to viac rozložiť v čase, a nie to zbytočne urýchľovať. Výsledkom budú akurát sociálne nepokoje,” myslí si europoslanec.
.
Moderátor sa europoslanca pýtal, prečo Európska únia tak tlačí na čo najrýchlejšiu možnú realizáciu elektromobility.
“Po prvé sa trochu zbláznili. Tí politici tomu nerozumejú. Oni konajú len podľa povrchných signálov. Po druhé, vezmite si ten Green Deal, nemá len dekarbonizáciu,” povedal politik.
Druhou časťou, ako povedal, je lepšie nakladanie s pôdou a vodohospodárstvom. “Tam sa ale politici boja rýchlejšie konať,” uviedol, ako príčinu načrtol, že by európski sedliaci prišli s traktormi pred parlament.
Vondra tiež poukázal na skutočnosť, že konkurencieschopnosť Európy tkvie hlavne v oblasti spaľovacích motorov. V oblasti elektromobility sú napríklad Číňania “ďaleko pred nami”.
Zdraženie benzínu v Nemecku
Nemecké noviny Haldesblatt priniesli správy o tom, že nemecká vláda údajne diskutuje o zvýšení ceny na benzín o 70 centov za liter v reakcii na to, že sa spolkovým vládcom nedarí napĺňať klimatické ciele, ku ktorým sa zaviazali. Toto zvýšenie ceny za benzín by znamenalo zvýšenie nákladov pre rodinu na prevádzku dvoch vozidiel o 1 800 eur ročne. V prípade rodiny s jedným vozidlom žijúcej v meste, píše Handelsblatt, by išlo o nárast nákladov o 700 euro ročne.
Dôvodom pre to je skutočnosť, že v roku 2021 Nemecko nenaplní svoje klimatické ciele, pretože vyprodukuje o 7 miliónov ton CO2 viac, než sa zaviazalo produkovať. V roku 2022 to potom má byť o 20 miliónov ton viac, lebo sa počíta s nárastom mobility ľudí po ústupe koronavírusu.
Nemecký magazín Focus v tejto súvislosti poukázal na aprílové “spektakulárne” rozhodnutie súdu k zákonu o ochrane klímy: “Kto teraz urobí príliš málo, bude musieť v budúcnosti ešte radikálnejšie obmedzovať slobodu. To je ten princíp. ”