Berlín 31. októbra 2024 (HSP/Foto:TASR/AP-Uwe Zucchi/dpa via AP)
Nemecká automobilka Volkswagen je nútená zvážiť zatvorenie závodov, zrušenie ochrany zamestnancov dohodnutej s odbormi a ďalšie opatrenia na zníženie nákladov v súvislosti s prudkým rastom cien energií, čoraz tvrdšou konkurenciou z Číny a politickými rozhodnutiami Európskej únie, ktoré spoločnosť pripravili o konkurenčnú výhodu
Volkswagen, ktorý je sužovaný klesajúcim predajom, žiada svojich zamestnancov, aby súhlasili s 10-percentným znížením platov a prehodnotením systému prémií.
Zúfalý nemecký automobilový gigant tvrdí, že takéto drastické opatrenia na zníženie nákladov sú jediným spôsobom, ako sa vyhnúť zatváraniu tovární a udržať si konkurencieschopnosť.
Daniela Cavallo, najvyššia predstaviteľka zamestnancov automobilky, privítala návrhy automobilky ako „prvý malý signál“ pokroku v rokovaniach. Dodala však, že zatváranie závodov nie je úplne vylúčené.
Podľa finančného šéfa Arno Antlitza VW celkovo uvažuje o znížení nákladov o viac ako 10 miliárd eur (10,8 miliardy USD).
Ďalšie kolo rokovaní Volkswagenu s odbormi je naplánované na 21. novembra. Ak nedôjde k ďalšiemu prelomu, od 1. decembra budú pravdepodobne prebiehať štrajky.
Pred rokovaniami Volkswagen oznámil 42% pokles zisku za tretí štvrťrok, čo je najnižšia úroveň za posledné tri roky. Jeho dodávky do Číny v treťom štvrťroku klesli o 15 % na 711 500 vozidiel a celosvetový predaj sa znížil na 2,176 mil. vozidiel. Vysoké ceny energií, ktoré podnietili Západom podporované sankcie proti Moskve, fiškálna kríza, ktorá zachvátila nemeckú vládu, a eskalujúci obchodný spor medzi Bruselom a Pekingom v súvislosti s dovozom čínskych elektrických vozidiel spôsobili chaos v automobilovom priemysle a v širšom meradle aj v ekonomike krajiny, ktorá bola kedysi európskou veľmocou.
Problémy VW sú súčasťou celkového úpadku európskeho automobilového priemyslu. Vysoké ceny energií, ktoré podnietili Západom podporované sankcie voči Moskve, strata prístupu k lacnému ruskému zemnému plynu, ktorú si spôsobil sám, sabotáž plynovodu Nord Stream, fiškálna kríza, ktorá zachvátila nemeckú vládu, a eskalujúci obchodný spor medzi Európskou úniou a Čínou v súvislosti s lacnejšími a populárnejšími čínskymi dovozmi elektrických vozidiel sú len kúsky skladačky. Výsledkom je v širšom meradle deindustrializácia Nemecka. Z toho vyplýva vlna štrajkov jeho zamestnancov, ktorí čoraz viac pociťujú údery nebesky vysokej inflácie a stagnujúceho rastu.
Prečítajte si tiež
- Volkswagen v Nemecku prepustí desiatky tisíc zamestnancov
- Americké lži tlačia Európu do náručia Ruska
- Nemecko je na ceste do hospodárskej priepasti. Volkswagen prvýkrát za 87 rokov svojej existencie musí zatvárať závody