Paríž 10. februára 2015 (TASR/HSP/Foto:TASR)
Starší manželský pár, ktorý je obvinený z krádeže diel tvrdí, že ich dostal darom od druhej manželky slávneho maliara
Pred súd vo francúzskom meste Grasse dnes predstúpil manželský pár, ktorý je obvinený, že v garáži svojho domu 37 rokov skrýval 271 diel Pabla Picassa, pochádzajúcich údajne z krádeže. Žalobu pre podozrenie z nezákonného prechovávania cudzej veci podalo šesť Picassových dedičov.
Pierre Le Guennec s manželkou Danielle, ktorých súd z ukrývania kradnutej veci obvinil už v roku 2011, tvrdia, že diela dostali ako dar od Picassovej druhej ženy Jacqueline, keď Pierre robil opravy v kamenici Notre-Dame-de-Vie v Mougins, kde maliar na sklonku života žil a kde aj v roku 1973 umrel.
Le Guennec vypovedal, že doma si obsah darovaného balíčka prezrel, ale neuvedomoval si jeho možnú hodnotu. “Čo som mal robiť? Madame mi to darovala,” vyhlásil. “Dar” zostal zabalený a nedotknutý v garáži až do roku 2010, keď sa Le Guennecovci rozhodli rozdeliť majetok svojm deťom.
Picassovi dedičia označili toto ich vysvetlenie za “smiešne” a podali na nich žalobu za nelegálne prechovávanie maliarových prác. Medzi 271 dielami je šesť malých olejomalieb, niekoľko litografií, portrétov, gvašov a skíc vytvorených v období rokov 1900-32. Je medzi nimi aj deväť kubistických koláží, ktoré by mohli mať hodnotu okolo 40 miliónov eur.
Prípad sa dostal na svetlo sveta v roku 2010
Podľa advokáta dvojice obvinených skutočne hodnotných je asi desať diel, ostatné sú priemernej kvality. Advokát tiež tvrdí, že maliar nemal v úmysle predať ich. Celá kauza vyplávala na povrch, keď Le Guennec na jeseň v roku 2010 zavítal do parížskeho sídla Piccasovho pozostalostného fondu so žiadosťou, aby mu vydali potvrdenia o pravosti darovaných diel. Dedičia odvtedy tvrdia, že ide o veci z krádeže, a chcú presvedčiť súd, že Le Guennecovci o tom vedeli.
Advokáti žalujúcej strany sa pozastavujú nad tým, že dôchodcovský pár si dobre nepamätá okolnosti, za akých sa k Picassovým dielam dostali. “Keby vám niekto dal 271 picassov, nepamätali by ste si to?” pozastavil sa advokát Jean-Jacques Neuer. Upozornil, že Picasso mal niektoré z diel odložené 70 rokov, “prečo by ich zrazu chcel niekomu darovať?”
Darované diela sú nepodpísané. Advokáti žalobcov to vysvetlili Picassovým zvykom signovať svoje diela v poslednej chvíli, pred predajom alebo darovaním. Bývalý elektrikár má len jediný Picassov podpis, a to na katalógu k výstave z roku 1971. “A to má byť dôkaz o ich blízkom vzťahu?” pýta sa Neuer.
Advokát upozornil, že Picasso si vždy dal záležať na výbere maľby, ak ju chcel darovať, zatiaľ čo súbor sporných 271 diel je zjavne náhodne zozbieraný, “kde nič s ničím nesúvisí”. Podľa neho by sa Picasso nezbavil ani skicárov, ktoré boli jeho pracovným nástrojom a ktoré by len tak ľahko nedal z ruky.
Advokát obvinených Charles-Etienne Gudin svojich mandantov bráni, že kradnúť v Picassových ateliéroch bolo prakticky nemožné, keďže mal aj mimoriadnu pamäť a bol veľmi všímavý. Navyše dom, v ktorom ku konca života žil, bol skutočnou “pevnosťou” s dvoma strážnikmi.
mž