V tejto súvislosti upozorňujeme, že nebol odstránený rozpor z rozporového konania medzi MH SR a mimovládnymi organizáciami o.z. Brečtan, Nové Mesto nad Váhom a Základná organizácia Slovenského zväzu ochrancov prírody a krajiny Košice 2013 (ZO SZOPK Košice 2013), ktoré poukázali na závažnú chybu v obsahu výhrad SR k obchodnej dohode CETA.
Napriek záväzným ustanoveniam platných dotknutých zákonov výhrady SR k obchodnej dohode CETA neobsahujú zmienku o zákaze ťažby uránu (výnimka zo zákazu možná len v prípade súhlasného referenda dotknutého obyvateľstva k tejto ťažbe). Rovnako výhrady SR neobsahujú ani upozornenie na platný zákaz použitia technológie kyanidového lúhovania pri úprave nerastných surovín.
Zdôrazňujeme, že iné členské štáty EÚ, ktoré obdobné zákazy resp. požiadavky prijali v platných zákonoch, resp. v uzneseniach vlády – na tieto zákazy v svojich výhradách k obchodnej dohode CETA upozornili (napr. Bulharsko, Fínsko, Švédsko, Rakúsko) – čím vylúčili možné súdne spory medzi budúcimi investormi a členskými štátmi o tom, či tieto zákazy platia aj v prípade obchodnej dohody CETA – keďže táto medzinárodná zmluva má prednosť pred zákonmi signatárov dohody CETA, vrátane slovenských zákonov.
Vyjadrený názor MH SR, že záväzky v službách za oblasť investícií by mali byť vylúčené z riešenia sporov a to aj v prípade, keby sa jednalo o porušenie záväzkov Slovenskej republiky (napr. keby investor z Kanady neumožnenie ťažby uránu považoval za takéto porušenie, pretože výhrada SR o zákaze ťažby uránu v medzinárodnej dohode, ktorá má prednosť pred našimi zákonmi uvedená nie je) je len názorom MH SR, nie však rozhodujúceho súdu, ktorý môže mať na danú problematiku úplne iný právny názor. Nevylučujeme, že tento výklad MH SR môže byť v súčasnosti motivovaný aj snahou bagatelizovať závažnosť chyby v súčasnom znení výhrad SR k dohode, na ktorú poukazujeme.
V dôsledku uvedeného navrhovaný (resp. možno už realizovaný postup MH SR) – že v rámci korekčného mechanizmu upozorní Európsku komisiu, aby na zasadnutí spoločnému výboru EÚ-Kanada informovala kanadskú stranu o existencii platného geologického zákona č. 569/2007 Z.z., ako aj zák. č. 44/1988 Zb. (banského zákona) so zmienkou o opatreniach týchto zákonov (zákaz ťažby uránu – s výnimkou súhlasného referenda dotknutého obyvateľstva ku tomuto zámeru, ako aj zákaz použitia kyanidovej technológie) považujeme len za neúplné a nedostatočné riešenie celej záležitosti, keďže týmto postupom naďalej nedôjde ku zmene výhrad Slovenskej republiky v texte dohody a platný nezmenený text dohody bude naďalej rozhodujúci aj v prípade budúceho súdneho sporu. Na základe toho naďalej trváme na odstránení vyššie uvedenej chyby v texte dohody – v časti výhrad Slovenskej republiky (od strany L11/842).
Bez tohto odstránenia hrozí, že napriek schváleným zákazom v platných dotknutých zákonoch, napriek jednoznačnému odporu verejnosti, vyjadrenému napr. podporou viac ako stotisícovej petície bude možné chybu výhrad SR využiť v súdnom spore a dosiahnuť, aby budúci investori mohli ťažiť urán na Slovensku v blízkosti husto osídlených území (so známymi negatívnymi dôsledkami na zdravie obyvateľov), resp. mohli použiť pri spracovaní nerastov jednu z najnebezpečnejších technológií v súčasnosti – technológiu kyanidového lúhovania.
Dohodou CETA sa bude po schválení vládou zaoberať Národná rada SR, ktorá má ešte možnosť iniciovať dosiahnutie nápravy.
Redakciu informovali JUDr. Jozef Šuchta z o.z. Brečtan a JUDr. Mgr. Ladislav Rovinský z ZO SZOPK Košice 2013.