Kyjev 21. decembra 2022 (HSP-Vasilisa Stepanenko)
Povolenie posunu dátumu vianočných osláv môže prehĺbiť rozpory medzi dvoma znepriatelenými cirkvami v krajine, z ktorých jedna je napojená na Moskvu
Ukrajinskí pravoslávni veriaci vždy slávili Vianoce 7. januára, ale tento rok sa to pre mnohých zmení, pretože Pravoslávna cirkev Ukrajiny (PCU) po prvýkrát povolila svojim cirkevným obciam sláviť Vianoce 25. decembra.
Tento krok vytvára deliacu čiaru s Ruskom, ktoré slávi 7. januára, a pravdepodobne prehĺbi rozkol medzi dvoma znepriatelenými ukrajinskými cirkvami.
V roku 2018 sa PCU oddelila od Ukrajinskej pravoslávnej cirkvi (UPC) s podobným názvom, ktorá je považovaná za politicky prepojenú s Moskvou a čelí požiadavkám verejnosti na jej zatvorenie v súvislosti s obvineniami, že je semeniskom piatej kolóny – teda ľudí, ktorí podporujú a tajne pomáhajú nepriateľom krajiny, v ktorej žijú.
Rozhodnutie PCU povoliť posunutie slávenia Vianoc na 25. december (pre tých, ktorí si to želajú), už rozzúrilo rusky orientovanú UPC.
“Dávame ľuďom možnosť sláviť v iný deň,” povedal arcibiskup Jevstratij Zoria z PCU v Kyjeve.
Jevstratij pre POLITICO uviedol, že od roku 2017, keď sa 25. december stal na Ukrajine štátnym sviatkom, sa ozývali hlasy za zmenu. Mnohí prívrženci cirkvi lobovali za odklon od juliánskeho kalendára, ktorý dodržiava Ruská pravoslávna cirkev.
Po ruskej invázii na Ukrajinu výzvy na zmenu len zosilneli, čo podnietilo PCU, aby svojim 7 000 farnostiam umožnila v prípade záujmu konať 25. decembra úplné bohoslužby.
Podľa Jevstratija si už pred inváziou viac ako tretina Ukrajincov želala prechod na gregoriánsky kalendár. “Teraz sú tieto čísla pravdepodobne vyššie a my robíme experiment, aby sme sa pokúsili pochopiť, čo veriaci skutočne chcú,” povedal.
“Nebudeme presúvať deň Vianoc,” dodal. “Bude to ďalší deň bohoslužieb,” pričom oslavy sa budú konať podľa oficiálneho juliánskeho cirkevného kalendára.
Zatiaľ cirkev “zváži, čo bude robiť v budúcnosti, a budeme pozorne sledovať, koľko zborov využije možnosť sláviť 25. decembra,” pokračoval Jevstratij.
Napriek odporu Kremľa a Ruskej pravoslávnej cirkvi udelil v roku 2019 konštantínopolský patriarcha Bartolomej I. – považovaný za duchovného vodcu pravoslávnych veriacich na celom svete – PCU cirkevnú nezávislosť. Jeho rozhodnutie zrušilo stáročia starú dohodu, ktorá udeľovala patriarchovi v Moskve právomoc nad cirkvou na Ukrajine.
Základom rozkolu medzi cirkvami tohto prevažne pravoslávneho národa sú politické rozdiely: Západne orientované cirkvi PCU ponúkli podporu protestujúcim na Majdane v roku 2014, ktorí zvrhli Viktora Janukovyča, moskovského miestodržiteľa na Ukrajine. V posledných rokoch bola cirkev silným zástancom ukrajinskej štátnosti a suverenity.
Ruskom prepojená UPC v máji vyhlásila, že ukončila svoju podriadenosť moskovskému metropolitovi Kirillovi, hlasnému stúpencovi ruského prezidenta Vladimira Putina – hoci len málokto verí, že rozkol je úprimný. Hovorca cirkvi, metropolita Klyment, odmietol ako politický trik rozhodnutie PCU povoliť svojim veriacim sláviť 25. decembra a vyhlásil ho za dôkaz toho, že konkurenčná cirkev nie je náboženskou inštitúciou, ale politickou organizáciou, ktorá chce plniť príkazy vlády.
“Rodiny sú historicky zvyknuté oslavovať 7. januára,” povedal pre POLITICO. “Ľudia, ktorí chodia do Ukrajinskej pravoslávnej cirkvi, nežiadajú žiadnu zmenu,” povedal. “Už sú to štyri roky, čo vláda vyhlásila 25. december za oficiálny sviatok, a odvtedy ste nevideli, že by ho ľudia oslavovali ako Vianoce,” dodal.
UPC so sídlom v Kyjeve odmieta obvinenie, že jej rozhodnutie povoliť cirkevným obciam sláviť Vianoce 25. decembra má niečo spoločné s politikou. Namiesto toho len reaguje na “početné žiadosti a berie do úvahy diskusiu, ktorá v cirkvi a v spoločnosti prebieha už mnoho rokov”.
Reakcia PCU na novú vianočnú možnosť, hovorí arcibiskup Jevstratij, je bežná. “Vždy sa k nám správali ako k politickej skupine. Neakceptujú nás ako náboženskú organizáciu alebo ako cirkev,” povedal.
“Je to veľmi podobné tomu, ako Rusko zaobchádza s Ukrajinou vo všeobecnosti,” pokračoval. “Z našej strany sme často ponúkali začatie dialógu bez akýchkoľvek predbežných podmienok, ale oni väčšinou nereagujú – a keď už reagujú, trvajú na tom, aby sme uznali, že nie sme cirkev, nemáme žiadne kanonické práva a že naši duchovní nie sú duchovní.”
Od ukrajinskej pravoslávnej cirkvi od jej uznania konštantínopolským patriarchátom odišlo viac ako 1 600 farností – približne 1 000 z nich od invázie Ruska na Ukrajinu.
Gregoriánsky kalendár zaviedol pápež Gregor v roku 1582; juliánsky kalendár, ktorý zaviedol Július Cézar, siaha do roku 46 pred Kristom.