“Je dôležité pripomenúť, že pápež František nepovedal nič nové, ani “neporušil tradíciu” ako to tvrdili komentátori,” povedal člen jezuitskej rehole Guy Consolmagno v rozhovore pre spravodajskú agentúru CNA.
Consolmagno je americký astronóm a planetárny vedec pracujúci vo vatikánskom observatóriu, ktoré je vzdelávacou inštitúciou a platformou pre astronomický výskum uskutočňovaný pod záštitou Svätej stolice.
Evolúcia prírody nie je v rozpore s pojmom stvorenia
Mediálna búrka, na ktorú zareagoval Consolmagno, sa strhla po prejave pápeža Františka pri odhalení busty emeritného pápeža Benedikta XVI. na plenárnom zhromaždení Pápežskej akadémie vied v pondelok 27. októbra.
Vo svojom príhovore Svätý Otec František povedal, že “Big Bang, ktorý sa v súčasnosti pokladá za začiatok sveta, neprotirečí Božiemu aktu stvorenia, ale si ho skôr vyžaduje”.
Dotkol sa tiež evolúcie a povedal, že “evolúcia prírody nie je v rozpore s pojmom stvorenia, pretože evolúcia predpokladá stvorenie bytí, ktoré sa vyvíjajú.”
V reakcii na explóziu titulkov, ktoré na internete tvrdili, že pápež urobil oficiálnu zmenu v pozícii Cirkvi k týmto dvom teóriám, Consolmagno s úsmevom odpovedal, že je treba si spomenúť, že obe teórie vznikli ako výsledok práce katolíckeho kňaza a katolíckeho mnícha.
“Genetický základ modernej evolučnej teórie vychádza z práce Gregora Mendela, ktorý bol katolíckym rehoľníkom; a modernú Big Bang teóriu ako prvý predložil katolícky kňaz Georges Lemaitre,” pripomenul.
Čo pápež František povedal, je “úplne konzistentné” s tým, čo povedali mnohí ďalší pápeži v minulosti
Jezuita Consolmagno vysvetlil, že teologické pramene pre tieto teórie možno tiež nájsť vo Svätom písme a citoval list svätého Pavla Efezanom ako jeden zo biblických podkladov.
Čo pápež František povedal, poznamenal Consolmagno, je “úplne konzistentné” s tým, čo povedali mnohí ďalší pápeži v minulosti – vrátane Jána Pavla II., ktorý o týchto veciach písal napríklad v liste Pápežskej akadémii vied nazvanom “Pravda neprotirečí pravde” alebo v liste riaditeľovi vatikánskeho observatória z roku 1988, ktorý sa zaoberal témou viery a vedy.
Dokonca pápež Pius XII. tiež hovoril o týchto teóriách vo svojom príhovore Generálnemu zhromaždeniu medzinárodnej astronomickej únie – a to ešte v roku 1952.
Dôležité je pri týchto veciach pamätať na to, že “Cirkev nezaujíma pozície k záležitostiam vedy”, zdôraznil astronóm.
“Veda má teda slobodu predkladať vysvetlenia a popisy fungovania sveta prírody, aj keď si uvedomuje, že žiaden z týchto popisov nie je konečným vyjadrením a všetky sa zakladajú na predpoklade racionálneho univerza, ktorého samotná existencia závisí na stvoriteľskej činnosti Boha”.
Kresťanský koncept Boha nie je to isté, ako “prírodný boh”, uviedol Consolmagno
Zmätok okolo slov pápeža Františka tiež vznikol kvôli vyjadreniu: “Keď čítame v Knihe Genezis rozprávanie o stvorení, riskujeme, že si budeme predstavovať Boha ako kúzelníka s čarovným prútikom schopným urobiť čokoľvek.”
Po tomto vyjadrení pápež dodal, že Boh je pôvodcom stvorenia a stvoril bytia, aby sa rozvíjali v priebehu histórie podľa vnútorných zákonov, ktoré do nich na začiatku stvorenia vložil, a preto “Boh nie je demiurgom alebo čarodejníkom, ale Stvoriteľom, ktorý dáva bytie všetkým veciam.”
Reagujúc na tých, ktorí pápežove slová chceli chápať v zmysle spochybnenia “božskosti” samotného Boha, Consolmagno vysvetlil, že pápež len povedal, že kresťanský pojem Boha nie je ten istý ako iné – pohanské chápanie “božského” bytia.
Zmienil sa o použití termínu “demiurg” v pápežovom prejave: toto slovo pochádza ešte z gnostickej tradície – a jeho koncept bol od ranokresťanských čias pokladaný za heretický.
“Bola to myšlienka, že Boh je akýmsi “umelcom”, ktorý vyrobil vesmír z pre-existujúcich materiálov,” povedal, čo je vlastne rovnaký koncept ako v prípade pohanských božstiev, ktoré len mali bdieť nad prejavmi prírody.
Vo svetle tohto chápania astronóm povedal, že pápež s najväčšou pravdepodobnosťou chcel pripomenúť, že kresťanský koncept Boha nie je to isté, ako “prírodný boh” – teda boh pohanov.
Boh je príčinou toho, prečo existuje vesmír, vysvetlil rehoľník
Katolíci, pokračoval, “prijímajú myšlienku, že to, ako funguje príroda, vysvetľujú prírodné zákony – a veda – a preto si nezamieňame prejavy týchto zákonov a činy Boha”.
Boh je príčinou toho, prečo existuje vesmír – vrátane času a priestoru – a prečo má svoje zákony, vysvetlil rehoľník a dodal, že veda len popisuje to, ako tieto zákony fungujú.
Mnohé ďalšie užitočné informácie pre pochopenie týchto teórií možno podľa Consolmagna nájsť v knihe vatikánskeho observatória “The Heavens Proclaim, Astronomy and the Vatican” (Nebesia ohlasujú, Astronómia a Vatikán) ako aj v nedávnej publikácii “Would You Baptize an Extraterrestrial?” (Pokrstili by ste mimozemšťana?).
ru