Bratislava 6. decembra 2021 (HSP/Foto:TASR/AP-Matt Slocum)
Boh dal ľuďom do vienka svedomie. Svedomie na to, aby sa za každých okolností vedeli správne rozhodnúť. A práve toto svedomie treba rešpektovať ako najvyššiu inštanciu, ktorú nesmie za žiadnych okolností prekročiť žiadna svetská či duchovná autorita. Sloboda jedného človeka totiž začína pri slobode svedomia iného človeka. A týka sa to jednak opatrení v čase covidu, ale aj nútenia ľudí do očkovania. Zdôraznil to počas svojej kázne farár z obce Bartošovce
Farárovi zo spomínanej obce sa nepáči nátlak, ktorý počas pandémie vyvíjajú oficiálne inštitúcie na ľudí. Tí sú nútení dodržiavať viacero opatrení, nie raz pod tlakom, bez dostatočného vysvetlenia. A ide pritom o vážne veci, o slobodu človeka.
Ľudia žijú akoby v iluzionizme, kedy sa im podsúva jedna stránka vecí, ale druhú oficiálne inštitúcie zámerne schovávajú, zamlčiavajú. Ak pozorujeme rozhodnutia štátnych či cirkevných autorít, vlád, médií, za uváženie stojí, že všetky jednostranne propagujú očkovanie ako vyššie dobro. Nepovedia však, že v susednom Rakúsku sa modlia ruženec proti reštriktívnym opatreniam a povinnému očkovaniu, že tam dokonca beží ružencový maratón.
Prečo všetci mlčia o tom, že keď biskupi v USA debatovali o povinnom očkovaní, vytvorili bio-etickú komisiu, ktorá sa jednoznačne postavila proti povinnému očkovaniu?
„Bez ohľadu na to, aké zákony tu máme a čo sa od nás požaduje, odpoveď, aký postoj by mal mať katolík voči povinnému očkovaniu… Teraz zdôrazňujem povinnému. Neriešime otázku očkovania, či je dobré, či je zlé. To vedia lekári. …Hlavným argumentom, ktorý hovorí o tom, prečo by katolíci mali zaujať tento postoj, že proti povinnému očkovaniu, je nóta o morálnosti použitia niektorých vakcín proti covid už v decembri minulého roku, ktorú vydala Kongregácia pre náuku viery. V piatom odstavci sa tvrdí, že vakcinácia nie je spravidla morálnou povinnosťou a preto musí byť dobrovoľná,“ pripomenul kňaz.
Nikto podľa nemá právo súdiť vaše rozhodnutie očkovať sa, prípadne sa neočkovať. Rozhodnutie je potrebné urobiť výhradne podľa svojho vlastného svedomia. Ak svedomie je v katolíckej cirkvi vnímané ako hlas boží, nie je možné ho postaviť pod svetský zákon. Vždy stojí nad ním. A práve povinné očkovanie môže byť v rozpore so svedomím ľudí, ktorí ho odmietajú. Žiadny katolík by teda nemal podporiť zákon, ktorý by takú povinnosť zavádzal.
Poukazuje tiež na rozhodnutie Rady Európy z júna toho roka, že členské štáty EÚ nesú zodpovednosť za to, že nikto nesmie byť diskriminovaný pre svoje rozhodnutie nedať sa očkovať.
„Ale vidíte ten vývoj, ako to ide od roku 2019? Ako sa mnohé veci tak uťahujú v práve a v slobode? Ako sa obmedzuje sloboda, ako sa zneužíva právo?“ pýta sa farár.
Na druhej strane priznáva, že ani samotná katolícka cirkev, jej inštitúcie a diecézy nezaujali voči povinnému očkovaniu jednoznačný odmietavý názor a mnohé k nemu dali dokonca povolenie. Oproti tomu stoja zase iné autority, ktoré sú jednoznačne proti takémuto kroku vlády. Ako príklad dáva Americký národný katolícky inštitút, ktorý je ochotný vydávať prostredníctvom kňazov potvrdenie o tom, že „podľa učenia katolíckej cirkvi si pri vakcinácii môžu uplatniť výhradu vo svedomí.“
Tlak
Cirkev často apeluje na povinnosť ochrany zdravia svojho, aj svojho blížneho. Ale podľa kňaza to neznamená tlak na povinnú vakcináciu. Človek môže využívať aj iné dostupné prostriedky ochrany svojho zdravia a zdravia svojho okolia. Zdôrazňuje pri tom to, čo často z úst oficiálnych inštitúcií nepočujeme. A to, že vakcíny nám môžu spôsobiť zdravotné ťažkosti, nesú v sebe akési zdravotné riziko. Taktiež nie sú vyvíjané morálnym spôsobom a teda nezohľadňujú etické hľadisko. Informácie z pro-life hnutí často hovoria o podozrení, že vakcíny sú vyvíjané z potratených plodov.
Preto je potrebné otvorene hovoriť o prínosoch a rizikách vakcín, zvážiť pre a proti.
„Pandémii nezlomí krk jedno zázračné riešenie. A tie Božie riešenia sa nehľadajú. A o tých Božích riešeniach mlčíme. O tom sa mlčí. Kde je Boh? Kde je jeho moc? Kde je jeho víťazstvo, kde je tá príprava na príchod spasiteľa? Kde je tá jediná vakcína, ktorá uzdravuje človeka na tele i na duši a pripravuje človeka aj na dôstojnú smrť, na večný život? Uvažujme nad tým. Veci nie sú len také alebo onaké. Je viac pohľadov na veci,“ vyzval na záver ľudí ku kritickému mysleniu kňaz z Bartošoviec.