Nejde o nový problém – táto situácia na východe Slovenska trvá už roky. Vysoké ceny starých áut ukrajinskí majitelia dlhšie obdobie riešili tak, že ich mali niekoľko rokov poprihlasované podľa určitých podmienok v rôznych susedných krajinách. Prirodzene v Kyjeve si to všimli a zaviedli určité opatrenia. V prípade, ak Ukrajinec používal auto s európskymi evidenčnými číslami (na Ukrajine v tejto súvislosti európske evidenčné čísla nazvali „euroznačkami“ a majiteľov podobných áut „euroznačkármi“) musel každých 5 dní s autom opustiť Ukrajinu, ale mohol sa s nim hneď vrátiť. „Euroznačkári“ síce nadávali, ale často absolvovali pohraničný kolotoč, aby mohli v rodnej krajine používať auta so zahraničnými evidenčnými číslami.
Tí, ktorí to časovo, fyzicky, mentálne alebo finančne nezvládali, začali ponechávať svoje „zahraničné“ autá v susedných štátoch. Podobným spôsobom vznikla aj „skládka“ v Ubli v okrese Snina. To, že nie je to nový problém, sa naši čitatelia môžu presvedčiť aj zo starších článkov, ktoré zverejňovali slovenské média. Napríklad, portál Pluska na situáciu upozornil pred takmer dvoma rokmi.
Teraz sa situácia ešte zhoršila. Pripomenieme, že 25. novembra na Ukrajine vstúpili do platnosti nové zákony o zmene a doplnení daňových a colných predpisov o znížení spotrebnej dane na vozidla a o posilnení kontroly pohybu a používania automobilov so zahraničnými evidenčnými číslami. Odo dňa, keď zákon nadobudol účinnosť, bolo stanovené 90-dňové obdobie účinnosti zvýhodnenej sadzby dane pre colné vybavenie predtým dovezených áut.
Bol v tom ale jeden háčik. Osoba, ktorá doviezla auto na Ukrajinu v tranzitnom režime alebo v dočasnom režime dovozu, ju nemôže previesť do držby alebo použitia iným osobám. Ukrajinci, ktorí nenašli peniaze na colné odbavenie vozidiel s európskymi evidenčnými číslami, ich jednoducho vyvážajú do Poľska, Slovenska a Rumunska. Ukrajinské média uvádzajú, že takto opúšťajú krajinu desiatky a občas aj stovky áut denne.
V Ubli na hranici s Ukrajinou sú ukrajinské autá s „euroznačkami“ všade. Sú odstavené už na samotnom začiatku – priamo pri hraničnom priechode Ubľa – Malé Berezné. Starostka obce Nadežda Sirková už dlhšie obdobie hľadá pomoc v riešení tohto problému, ale je fakticky bezmocná.
Pre média prezradila, že kamióny začali navážať osobné motorové vozidlá do obce a vykladať ich pri hraničnom priechode. Tieto autá majú anglické, poľské i maďarské evidenčné čísla. Starostka bije na poplach: “Ubľa sa pomaly stáva obrovským vrakoviskom,” uviedla.
Vedenie obce sa to snaží riešiť priamo s občanmi, ktorých upozornilo, aby týmto autám nedovoľovali parkovať vo svojich dvoroch a záhradách, pretože nie je istota, že prejdú hraničným priechodom a odídu na Ukrajinu, alebo zostanú na dlhé roky priamo v Ubli.
Starostka nevie, ako má narábať s odstavenými autami. Vlastníkov nik nepozná. Starostka hovorí, že si nedovolí také auto odviesť niekde na šrotovisko alebo z obce. Je presvedčená, že ak si niekto také motorové vozidlo do Uble doviezol, tak určite má svojho majiteľa a ten má s ním nejaký zámer.
Nadežda Sirková hovorí, že sú autá, ktoré v v Ubli „parkujú“ možno týždeň-dva, ale sú tu aj také, ktoré tam stoja niekoľko rokov. Sú to vraky, s ktorými si obec nevie dať rady. Obec rokuje s Prešovským samosprávnym krajom. Ale zdá sa, že tento problém treba riešiť na celoštátnej úrovni a pomôcť by nemali iba tie najkompetentnejšie ministerstva a úrady v Bratislave, ale už aj slovensko-ukrajinské rokovania na príslušnej úrovni. V opačnom prípade v Ubli onedlho bude oveľa viac odhodených ukrajinských automobilových vrakov, ako obyvateľov.
Eugen Rusnák
Video si môžete pozrieť tu:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=p_nkdzQRAe0