V nepriateľskej Európe by mal byť potrestaný každý, ale Maďarsko a Slovensko by mali byť potrestané jemnejšie

❚❚

Bratislava 15. septembra 2024 (HSP/Svpressa/Foto:Pixabay)

 

V nepriateľskej Európe by mal byť potrestaný každý, ale Maďarsko a Slovensko by mali byť potrestané jemnejšie. Spomedzi znepriatelených krajín sú Nemecko, ako aj Slovensko a Francúzsko najviac závislé od dodávok titánu z Ruska, konštatuje Smitrij Radionov v svojom článku v novinách Svobodnaja Pressa

Ilustračné foto

Na konci prvého polroka bolo podľa RIA Novosti Nemecko najviac závislé od Ruska: ruský podiel na nemeckom dovoze tohto kovu predstavoval 41,1 %, teda 193,6 milióna dolárov.

.

Významný podiel má ruský titán na Slovensku – 11,4 % (99,2 tis. USD), vo Francúzsku – 8,2 % (15,1 mil. USD), v Španielsku – 7,7 % (4 mil. USD), vo Veľkej Británii – 6,9 % (22,7 mil. USD) a v Belgicku – 5,7 % (2,2 mil. USD). Okrem toho Rusko dodávalo relatívne skromné objemy do Švajčiarska, USA, Estónska, Talianska, Rumunska, Holandska, Japonska, Írska a ďalších krajín.

Celkovo v prvom polroku nakúpili nepriateľské krajiny titán od Ruska v hodnote 264,9 mil.

.

Na konci roka 2023 bolo Rusko tretím najväčším výrobcom titánu na svete so šesťpercentným podielom a vo výrobe titánových výrobkov mala korporácia VSMPO-AVISMA približne 25-percentný podiel na trhu.

Obíde sa Európa bez kovov z Ruska? Pripomeňme si: Vladimir Putin navrhol zvážiť „určité obmedzenia“ dodávok niklu, uránu, titánu a ďalších položiek do znepriatelených krajín. Zároveň zdôraznil, že „to nie je potrebné robiť na našu vlastnú škodu“. Hovorca prezidenta Dmitrij Peskov zasa uviedol, že zatiaľ neexistujú žiadne konkrétne informácie o obmedzeniach vývozu titánu.

Trolling? Zastrašovanie? Dobre, zastavenie dodávok titánu zasiahne nepriateľov Ruska. Ale čo Rusko? Existujú alternatívne trhy, ako napríklad pre plyn a ropu? A celkom verné Slovensko by mohlo utrpieť. Alebo nie najzlomyseľnejšie Nemecko….

Bude to pre nich naozaj bolestivé?

– Titán je potrebný na výrobu lietadiel, a to tak vojenských, ako aj – a to najmä – civilných,“ vysvetľuje Vadim Truchačev, docent na Fakulte medzinárodných vzťahov a zahraničných regionálnych štúdií.

.

– Ak budete vyrábať Airbusy bez neho, hamburský závod sa zatvorí. Továreň Airbusu vo francúzskom Toulouse tiež …

“SP: A Slovensko, Španielsko? Prečo potrebujú titán? Do akej miery môžeme hovoriť o závislosti Európy od titánu?

– Je veľa oblastí, kde sa titán používa. V rôznych európskych krajinách sa s ním spája výroba. A všetky sú závislé od titánu z Ruska.

„SP“: Na rozdiel od plynu a ropy krajiny EÚ zároveň nedeklarujú, že by sa chceli vzdať ruského titánu. Prečo? Neexistuje žiadna alternatíva?

– Neexistuje žiadna alternatíva. A táto téma nie je v médiách taká populárna ako ropa a plyn. Okrem toho európski konzervatívci a sociálni demokrati nemajú námietky proti udržiavaniu selektívnych väzieb s Ruskom. Nie je v tom žiadny rozpor – netrhajú ich tak bezstarostne, ako sa odtiaľto zdá.

.

“SP: Bude pre Rusko strata týchto trhov kritická?

– Z nejakého dôvodu sme stále neprepli na vojnovú logiku, veriac, že „peniaze zvíťazia nad zlom“. Hoci je načase prestať vyvážať titán do EÚ, keďže tá s nami vedie nepriamu vojnu.

“SP: Koho by malo Rusko zasiahnuť protisankciami ako prvé? Nemecko nie je voči nám najnepriateľskejšou krajinou. Je správne zasiahnuť ho?

– Mali by sme zasiahnuť všetky krajiny EÚ a NATO bez rozdielu. Tieto krajiny fungujú v kruhu. Môžete meniť silu úderov – napríklad Maďarsko a Slovensko môžete zasiahnuť miernejšie, kým sú tam pri moci Orbán a Fico. Ale je potrebné zasiahnuť všetkých.

„SP: Pôjdeme do toho ešte? Alebo sú to len hrozby, stratilo by sa veľa peňazí….

– Samotná otázka je usporiadaná v logike mierového času. Ale teraz je to iné. Nemôžeme nepriateľovi dodávať kritické kovy! Oni nám nedodávajú technológie.

– Nemecko je Airbus,“ pripomína vojenský a politický expert Vladimir Sapunov. – Neďaleko Mníchova je okrem parížskej centrály aj druhé sídlo EADS. Titán sa používa prakticky vo všetkých oblastiach vojensko-priemyselného komplexu – na výrobu obrnených vozidiel, lodí pre námorníctvo. A je tu aj civilný letecký priemysel; Nemecko je jedným zo svetových lídrov vo výrobe ľahkých motorových lietadiel. A tam, kde sú, sú aj bezpilotné lietadlá.

A Španielsko je tiež Airbus. Španielska CASA (Construcciones Aeronáuticas SA), podobne ako nemecká DASA (Daimler-Benz Aerospace AG), bola kedysi súčasťou EADS. A oni potrebujú titán pre svoj veľmi silný vojensko-priemyselný komplex.

A Slovensko je mimochodom jedným z európskych lídrov vo výrobe kontajnerov. Postavených na báze titánu. Mimochodom, zásobníky na náboje a podobné zariadenia sa v súčasnosti vyrábajú z titánu aj v krajinách NATO.

„SP“: Prečo Európania hneď nenašli alternatívu?

.

– Vo výrobe špongiového titánu je Rusko na 3. mieste na svete po Číne a Japonsku. Ale vďaka svojim unikátnym technológiám Rusko vyrába viac ako 50 % titánových zliatin pre letecký priemysel. A ako zvyčajne, Rusko má najlepší pomer ceny a kvality a navyše vynikajúcu povesť v oblasti certifikácie, čo je pre letecký priemysel veľmi dôležité. USA majú tiež vlastné ložiská a ťažbu titánu, ale všetko je drahé a neefektívne.

Je jasné, že Čína a Japonsko, ktoré sú pred Ruskom v množstve vyťaženého špongiového titánu, nedokážu vyrovnať deficit v EÚ. Okrem toho je dioxid titánu v EÚ od roku 2022 zakázaný.

Preto ruská spoločnosť VSMPO-AVISMA (dcérska spoločnosť Rostecu), na ktorú sa nevzťahujú sankcie EÚ a USA, už dva roky po sebe vyváža titán do západných krajín v objeme presahujúcom 300 miliónov USD ročne.

Je pravda, že Airbus tvrdil, že sa vzdal ruského titánu pri konštrukcii vojenských lietadiel, ale ťažko tomu veriť. V civilnom sektore však zatiaľ titán z ruska neodmietol ani slovkom.

“SP: Je ruský titánový ‚trolling‘ na Západe naozaj vnímaný ako hrozba? Reagovali naň nejakým spôsobom svetové trhy? Alebo sú si isté, že to neurobíme?

.

– Viete, Putin urobil dôležitú výhradu. „Nie na našu vlastnú škodu.“ A to robí túto myšlienku o niečo menej vážnou. EÚ uvaľuje sankcie proti Rusku na svoju vlastnú škodu, ale my nie. Preto si, samozrejme, musíme počkať na prvé reálne projekty na zníženie dodávok titánu do EÚ. A prvé reálne kroky.

“SP: Aké dôležité sú európske trhy? Pre Nemecko je strata dodávateľa takmer polovice potrebnej suroviny určite kritická. A pre nás stratiť tento trh?

– Nuž, v ideálnom prípade by bolo žiaduce zaviesť titánové sankcie voči Nemecku, Francúzsku, Španielsku a podobne na úkor preorientovania sa na domáce trhy. Teda na nové objednávky nášho vojensko-priemyselného komplexu. Ide o strategické riešenie problému.

Vidíme však, aký je nespokojný s takouto politikou v oblasti hliníka Deripaska. Alebo oligarchovia, ktorí obchodujú s oceľovým plechom. Ako im to kedysi vyhovovalo – voziť kov do zahraničia a získavať devízy. Teraz však musia rozmýšľať.

V každom prípade budeme musieť hľadať iné trhy – to je diktát objektívnych okolností a času. Skôr či neskôr sa budeme musieť vzdať orientácie na európske trhy. Kov sa nepredáva nepriateľom. Preto popri rastúcich objednávkach z ministerstva obrany treba hľadať nové trhy v ázijsko-pacifickom regióne, Malej Ázii, Hindustánii alebo Latinskej Amerike.

.

„SP“: Koho by malo Rusko zasiahnuť protisankciami ako prvé? Je tu potrebná selektívnosť? Prečo zasiahnuť Nemecko, ktoré nie je najnepriateľskejšou krajinou, a ešte viac Slovensko? Alebo by sme mali vychádzať z toho, že sme vo vojne s celým NATO? Potom by sme s nimi mali prerušiť všetky hospodárske vzťahy…..

– Tejto logike sa nevyhneme, a čím skôr k nej dospejeme a minimalizujeme hospodárske vzťahy so Západom, tým lepšie. Inak sa ukáže, že im dodávame kovy, z ktorých potom vyrábajú obrnené vozidlá, ktoré zabíjajú našich vojakov. A ďalšie zbrane. To je neprijateľné.

Je dobré, ak sú prezidentove slová opäť nevyhnutným pochopením a vyhlásením, že to nikdy nebude ako pred 22. februárom 2022. A politické a hospodárske vzťahy so Západom bude treba budovať na úplne nových základoch – až po víťazstve v ŠVO.

 

Prečítajte si tiež

 

.

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.
.

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.




NAŽIVO

15:11

Väčšinu opatrení na ozdravenie verejných financií v budúcom roku zaradila vláda do jedného legislatívneho balíka. Návrh zákona, ktorým sa novelizujú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií, schválila v stredu s pripomienkami. Parlamentu navrhla prerokovať právnu normu v skrátenom legislatívnom konaní. Rozpočtu by mal tento balík priniesť približne 2 miliardy eur.

15:10

Inflácia v eurozóne stále nie je taká nízka, ako by si Európska centrálna banka (ECB) želala. Úrokové sadzby musia preto zostať dostatočne vysoké, aby vyriešili cenové tlaky. Vyhlásil to v stredu prezident Bundesbank a člen Rady guvernérov ECB Joachim Nagel.

15:04

Sadzba dane z finančných transakcií bude od budúceho roku 0,40 %, kým pôvodný návrh bol na úrovni 0,35 %. Maximálny limit tejto dane bude 40 eur, zvýši sa z pôvodne navrhovaných 30 eur. Zdanenie výberov v hotovosti dosiahne 0,8 %, pôvodný návrh bol 0,7 %. Po rokovaní vlády o schválenom návrhu dane informoval minister financií Ladislav Kamenický (Smer-SD). Daň z finančných transakcií by mala zabezpečiť pre rozpočet okolo 700 miliónov eur. Vláda v stredu zároveň navrhla parlamentu prerokovať právnu normu v skrátenom legislatívnom konaní.

15:02

Suma 90 eur za 365-dňovú diaľničnú známku je podľa Ministerstva dopravy (MD) SR ešte prijateľná pre motoristov. V porovnaní s okolitými krajinami je to najnižšia suma 365-dňovej známky. Uviedol to po stredajšom rokovaní vlády štátny tajomník ministerstva dopravy Igor Choma. Zmenu sadzby diaľničných známok v stredu schválila vláda, ide o jedno z konsolidačných opatrení.

15:01

Z konsolidačných opatrení, ktoré predstavila vláda vyplýva, že bežnú trojčlennú rodinu budú ročne stáť približne 1000 eur. Dotkne sa to pritom najzraniteľnejších, a to rodín s deťmi, najmä jednorodičov, ale aj rodín s viacerými deťmi. Uviedol to v stredu predseda opozičného PS Michal Šimečka na tlačovej konferencii spolu s ďalšími predstaviteľmi hnutia.

15:00

Vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) predstavilo nové smerovanie a ciele zamerané na štyri hlavné piliere, ktorými sú byť stabilným a atraktívnym zamestnávateľom, mať moderné vlaky, kvalitné služby a dosiahnuť finančnú silu a stabilitu. Cieľom plánovaných krokov národného dopravcu je zmodernizovať železničnú dopravu na našom území a zabezpečiť jej dlhodobú udržateľnosť a konkurencieschopnosť. Uviedli to v stredu predstavitelia ZSSK.

14:59

Maďarsko príde o časť finančných prostriedkov z Európskej únie. Dôvodom je odmietnutie zaplatenia pokuty za porušenie únijných azylových pravidiel, ktorú mu uložil Súdny dvor EÚ (SDEÚ) ešte v lete, oznámila v stredu Európska komisia (EK).

14:57

Úrady v Kolíne nad Rýnom začali vyšetrovanie po tom, ako v tomto západonemeckom meste zaznamenali v stredu už druhý výbuch v priebehu niekoľkých dní.

14:56

Lietadlo so švédskou ministerkou zahraničných vecí Mariou Malmer Stenergardovou a ministrom spravodlivosti Gunnarom Strömmerom sa pre technickú poruchu vrátilo do Štokholmu. Kľúčové bezpečnostné stretnutie oboch ministrov v Turecku sa preto bude musieť odložiť, uviedli v stredu švédski predstavitelia.

14:55

Londýnska ulica Oxford Street, na ktorej sa nachádzajú najznámejšie obchody britskej metropoly, by mohla byť podľa plánu, ktorý v utorok oznámil starosta mesta Sadiq Khan, upravená pre peších, aby prilákala viac nakupujúcich.

14:53

Poľsko zvýši počet príslušníkov bezpečnostných zložiek a armády v rámci príprav na blížiacu sa povodňovú vlnu, ktorá by mala do piatku zasiahnuť ďalšie poľské mestá na juhozápade krajiny. Oznámil to v stredu poľský minister obrany Wladyslaw Kosiniak-Kamysz.

Zobraziť všetky
.

NAJČÍTANEJŠIE










.

NAJNOVŠIE










NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

.

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke Supermesiac vychádza za budovou v Moskve

Autor: TASR/AP-Pavel Bednyakov

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

.
.

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Branislav Čech

Marek Brna

Erik Majercak

Milan Šupa

Ivan Štubňa

.
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali