Bratislava 30. októbra (TASR) – Známy slovenský hudobný skladateľ Víťazoslav Kubička vytvoril doteraz 282 komorných, piesňových a symfonických diel. Je takisto autorom viac ako 600 scénických hudieb pre divadlo, rozhlas, televíziu a film, venuje sa aj duchovnej tvorbe. V roku 2005 uviedla Štátna filharmónia Košice jeho vokálno-symfonické dielo Requiem a v roku 2007 vokálno-symfonické dielo Šavlovo obrátenie.
Víťazoslav Kubička, ktorý sa tento mesiac dožil významného životného jubilea – 60 rokov, sa do širšieho povedomia verejnosti zapísal najmä prostredníctvom svojich duchovných opier. Boli uvedené väčšinou v evanjelických chrámoch, kde najlepšie vyznie posolstvo, ktoré chce autor publiku odovzdať, ale aj na divadelných scénach na Slovensku a v Českej republike.
Doteraz Víťazoslav Kubička vytvoril 13 duchovných opier. Bolo uvedených vyše 50 inscenovaných predstavení opier v kostýmoch, s prenosným divadelným osvetlením, ktoré navštívilo cca 36 000 divákov. Medzi prvé Kubičkove duchovné opery patria Znovuzrodenie a Evanjelium podľa Lukáša (roky 2003 a 2005).
K najväčším úspechom autora patrí duchovná opera Martin Luther, ktorej libreto napísala Slavomíra Očenášová-Štrbová. Premiéru mala vo Veľkom evanjelickom kostole v Bratislave (2005), účinkoval súbor Anima Cantanda s dirigentom Adriánom Kokošom. Bola uvedená 19-krát nielen na Slovensku, ale i v Česku. Podobne ako operu Kristov dotyk (libreto Víťazoslav Kubička a Eva Bachletová) uviedli dielo Martin Luther v premiére aj na Medzinárodnom opernom festivale Smetanova Litomyšl 2007 v Českej republike.
Svoju najnovšiu duchovnú operu s názvom Evanjelium podľa Marka Víťazoslav Kubička dokončil v tomto roku a jej premiéra sa uskutoční v roku 2014, pravdepodobne v evanjelickom chráme v Kežmarku.
Víťazoslav Kubička študoval skladbu u Juraja Pospíšila, Jána Cikkera a Ilju Zeljenku. Pôsobil ako hudobný redaktor v Slovenskom rozhlase i ako profesor kompozície na Cirkevnom konzervatóriu v Bratislave. V ostatných rokoch žije a tvorí ako umelec v slobodnom povolaní v Bratislave. Získal viaceré ocenenia. Je považovaný za priekopníka novej chrámovej hudby. Jeho hudba je presvedčivá, zrozumiteľná, vyjadruje najmä lásku k Bohu a životu.
Informácie TASR poskytla Eva Bachletová.