Bratislava, 2. júla 2016 (HSP/Foto: Eugen Rusnák)
V galérii Aircraft Gallery v Bratislave sa večer, 30. júna, uskutočnili naraz dve významné podujatia: najprv sa konala vernisáž výstavy ruských výtvarníkov “22. jún. Na strane človeka” a hneď na to – prezentácia knihy “Rusko. ХХ. storočie. Stručná kronika vojen, revolúcií a konfliktov”.
Obidve medzinárodné kultúrne podujatia zorganizovali: Ruská akadémia umenia, Autorský zväz umelcov Ruska, Európske centrum výtvarného umenia, Európsky fond slovanskej písomnosti a kultúry, Ruské centrum v Bratislave. Vernisáž výstavy sa začala trochu netradične: organizátori najprv otvorili “dvere dokorán” a umožnili hosťom oboznámiť sa s originálnymi dielami mladých ruských maliarov a po polhodinke sa uskutočnila slávnostná vernisáž výstavy, vystúpenia organizátorov, maliarov – autorov diel a umelcov v kultúrnom programe.
V úvode oficiálnej časti /o 18. hodine/ všetkých prítomných zaujalo vystúpenie ruskej ženskej folklórnej skupiny Dievčatá, ktorá zaspievala niekoľko populárnych piesni v Rusku, mnohé z ktorých dobre poznajú aj na Slovensku. Vernisáž výstavy otvoril prezident Európskeho fondu slovanskej písomnosti a kultúry Igor Bondarenko. Porozprával o tom, ako sa pripravovala výstava a o veľmi kvalitných, plných myšlienok dielach mladých ruských maliarov.
Radca – veľvyslanec veľvyslanectva Ruska na Slovensku Andrej Šabanov hovoril o histórii druhej svetovej vojny a o tom, čo datum 22. jún – deň, kedy Nemecko napadlo /v r. 1941/ Sovietsky zväz – znamená pre mnohé generácie Rusov. Ďalší rečníci taktiež hovorili o hrôzách vojny a o tom, ako mladí maliari, ktorí nezažili vojnu a poznajú ju iba z filmov a kníh, vyobrazili celú hrôzu vojen vo svojich dielach.
Organizátori výstavy pre náš portal porozprávali, že túto výstavu obrazov ruských výtvarníkov “22. jún. Na strane človeka” pripravili absolventi Moskovského inštitútu V. I. Surikova. Je to skupina z 25 až 30 mladých výtvarníkov vo veku 23 – 30 rokov. Na výstave bolo prezentovaných 30 prác – maľba, grafika, inštalácie a digitálne práce. Práce boli zdokumentované vo veľkom katalógu.
Empatia je prejavom schopnosti vcítiť sa a predstaviť na mieste iného človeka. Ako zmýšľa generácia 20 až 30 -ročných umelcov o tejto vojne, o tom ako sa vlastne začala? Aké obrazy je schopná vyvolať táto strašná vojna vo vedomí generácie 90. rokov, žijúcej už zdalo by sa v inej krajine, umelcov, ktorí sa tejto témy vo svojej tvorbe predtým takmer nedotkli?
Úlohou mladých výtvarníkov, vyjadrujúcich sa rôznymi zobrazovacími prostriedkami, bolo preanalyzovať svoj vzťah k týmto udalostiam, precítiť ich nielen prostredníctvom kníh, filmov, príbehov veteránov, ale vžiť sa do samej situácie, zrodu nesmiernej a desivej krutosti. Ich úlohou nebolo vytvoriť pamätné diela, hoci akokoľvek mohli byť dobré, ale vyjadriť všetkými dostupnými spôsobmi obrazy, vznikajúce pri dotyku s touto témou. Ukázať obraz vojny, ktorá náhle vtiahla milióny ľudí do svojho víru – to je cieľom výstavy.
Ani žáner, ani ilustrácia, ale práve obraz, akokoľvek s pátosom by to mohlo vyznieť. Osud človeka v centre pozornosti umelca, ktorý sa mal pokúsiť postaviť „na stranu človeka“. Tým väčšmi, že svet z vojen nevychádza, je naplnený predtuchami a reálnymi vojnami, ako aj predtým…
V jednom z listov budúceho laureáta Nobelovej ceny Hermana Hesseho (list z obdobia prvej svetovej vojny) sa píše: “Nacionalizmus nemôže byť ideálom — je to obzvlášť zrejmé teraz, keď morálne postoje, vnútorná disciplína a rozum duchovných vodcov z jednej i druhej strany prejavili úplné zlyhanie. Pokladám sa za patriota, ale som predovšetkým človek, a keď sa jedno nezlučuje s druhým, vždy sa postavím na stranu človeka”. Organizátori výstavy nám prezradili, že práve tento citát ich inšpiroval k názvu projektu, jeho odkazu.
O 19. hodine sa začala prezentácia knihy “Rusko. ХХ. storočie. Stručná kronika vojen, revolúcií a konfliktov”. Predstavili ju samotní autori – prezident Európskeho fondu slovanskej písomnosti, professor Igor Bondarenko a prvý viceprezident Európskeho fondu slovanskej písomnosti Dmitrij Klimov. V úvode autori zdôraznili, že kniha bola vydaná v Bratislave a je venovaná pamiatke ruského spisovateľa a publicistu Sergeja Chelemendika.
Obaja autori podrobne porozprávali, o čom je táto kniha… Rusko vstúpilo do 21. storočia s nádejou na prosperitu a blahobyt. Málokto vie, že cár Mikuláš II. po nastúpení na trón v roku 1894 vystúpil s iniciatívou organizovať mierovú konferenciu, ktorá sa uskutočnila v Haagu v roku 1899 a vošla do histórie ako prvá haagska konferencia. V roku 1907 sa uskutočnila druhá haagska konferencia. Tak sa vlastne z iniciatívy Ruska viac ako pred sto rokmi začal proces odzbrojovania.
Dejiny však rozhodli inak. Rusko muselo prejsť tými najkrutejšími skúškami a stratami, vziať na seba ťarchu svetových vojen, ocitať sa vo vojnových konfliktoch, prežiť tri revolúcie, občiansku vojnu a veľa iného. Všetko to, ako potvrdzuje stáročná skúsenosť ľudskej civilizácie, spôsobilo rozpad silných impérií, ale ruská štátnosť vydržala.
Pravdou je, že západné krajiny sa pokúšajú budovať svoj blahobyt na úkor druhých, čo má svoje korene v ich koloniálnej politike. V tomto zmysle Rusko pre nich predstavovalo prekážku na ceste k neobmedzenej nadvláde. Otec Mikuláša II. cár Alexander III. zaznamenal v tejto súvislosti: „Rusko nemá priateľov. Boja sa našej obrovskej veľkosti. Máme len dvoch spoľahlivých priateľov: ruskú armádu a ruskú flotilu!“.
Veľmi často smeroval hlavný úder vedome proti Rusku, a vnútorné negatívne procesy sa podnecovali zvonku, alebo dokonca zámerne rozdúchavali. Rusko (ZSSR) utrpelo najväčšie obete v dejinách sveta, odvrátiac uskutočnenie plánov nenávisti voči ľudstvu a zachovajúc si vlastnú existenciu.
V tejto knihe preplnenej historickými materiálmi a fotografiami sa uvádzajú konkrétne fakty účasti armády a flotily Ruska vo vojnových udalostiach ХХ. storočia, ich zoznam v chronologickej postupnosti s pokusom analyzovať na rozsiahlom historickom materiáli dôvody zatiahnutia ruského štátu do ozbrojených konfrontácií najrôznejšieho druhu. Kniha je určená pre široký okruh čitateľov, zaujímajúcich sa o vojenskú históriu a zahraničnú politiku. Vydanie je vhodné aj ako učebnica pri štúdiu súčasných dejín na stredných i vysokých školách.
Obaja autori porozprávali nielen o obsahu knihy, ale aj o tých doslova unikátnych historických snímkach, ktorými je ilustrovaná táto kniha. Mnohé z nich sú zverejnené po prvý raz. Táto publikácia je veľmi dôsledným, profesionálnym historickým a faktografickým prieskumom, ktorý otvára mnohé neznáme a zaujímavé stránky ruskej histórie. Obsah knihy vyvolal veľký záujem u divákov, ktorí položili autorom veľa otázok, hlavne o období ruskej revolúcie a druhej svetovej vojny. Po letnej prestávke v galérii Aircraft Gallery budú pokračovať v sérii zaujímavých výstav, prezentácií, festivalov a iných medzinárodných kultúrnych podujatí.
Eugen Rusnák