Praha 5. decembra 2018 (HSP/Foto: TASR- Henrich Mišovič)
Český minister pôdohospodárstva Miroslav Toman by bol za zákaz papierových letákov, ktoré ľudia vo veľkom dostávajú do svojich schránok, no na oprávnenosť letákov sa ozývajú ekonomickí a marketingoví experti
Server Lidovky na jednej strane prináša Tomanovo vyjadrenie, že “množstvá papierových letákov zaťažujú životné prostredie a aj tak sú pre obchodné reťazce neekonomické”, no druhej strane marketingový expert Roberta Němec oponuje, že by práve “zrušenie letákov mohlo pre supermarkety znamenať pokles tržieb”.
Němec navyše dodáva, že letáky sú hlavne pre starších ľudí bez prístupu k internetu, pre ktorých “prečítanie letákov a nakupovanie podľa nich je niekedy až náplňou či zmyslom ich života”.
Zamýšľaný zákaz pritom ale poukazuje na to, aké veľké množstvo letákov sa vytláča a aký to má dopad na životné prostredie. V celej Českej republike sa ich podľa údajov spoločnosti Fresh Revolution vytlačí asi 4 miliardy, na jedného obyvateľa v priemere 400.
Sociológ Vojtěch Bednář poukazuje aj na taký jav, že “aj keď sú na nich ľudia zvyknutí, často ich ani nepotrebujú, ale chýbali by im, keby ich nebolo”.
Podľa výskumov majú obchodné reťazce do 20% až 50% zákazníkov práve kvôli akciovým letákom. Toto považuje za “veľmi dôležité” aj hovorkyňa spoločnosti Lidl Zuzana Holá, podľa ktorej si zákazníci letáky dokonca aj vyžadujú, takže “zrušenie letákov by znamenalo jednoznačné zhoršenie informačného servisu”.
Nad zákazom akčných letákov uvažuje české ministerstvo pôdohospodárstva spolu so Zväzom obchodu a cestovného ruchu ČR (SOCR). Týkal by sa všetkých obchodníkov, nielen predajní potravín, ale výnimkou by boli katalógy ponúkajúce tovar za klasickú cenu, ako napríklad katalógy IKEA.
Zákaz akčných letákov je len jednou z tém, o ktorých ministerstvo so SOCR diskutuje. Ďalšími sú povinné dlhodobejšie zmluvy pre dodávateľov od obchodných reťazcov či zákaz predaja potravín za podnákladové ceny.
Podľa českých Hospodářských novín by sa do zákona mohla dostať definícia zľavovej akcie, aby nedochádzalo k tomu, že niektorý spotrebný tovar je v zľave takmer celý rok. V tomto prípade veľa záleží na diskusii s obchodnými reťazcami.
No zľavovú akciu ako takú však minister pôdohospodárstva Miroslav Toman rušiť nechce. Poznamenal, že najviac sa v akcii predá maslo či vajcia, a to až v 80%.