Praha 24. apríla 2023 (HSP/Foto:Pixabay)
Viac ako 300 Čechov sa stalo obeťou sofistikovaného podvodu, ktorý vykonal podvodnícky gang sídliaci na Ukrajine v Dnepropetrovsku. Ten pomocou siete „call centier” podvodom vylákal od občanov Českej republiky viac ako 65 miónov českých korún (viac ako 3 milióny eur). O celej záležitosti informovala Generálna prokuratúra Ukrajiny – 14. apríla tohto roku na svojom telegramovom účte
Generálna prokuratúra Ukrajiny informovala, že sa jej podarilo rozložiť sieť „call centier” v Dnepropetrovsku, cez ktoré podvodníci vylákali od obyvateľov Českej republiky 65 miliónov českých korún.
„Činnosť medzinárodnej zločineckej organizácie, ktorá oklamala občanov za 65 miliónov českých korún, bola zastavená,” uviedla generálna prokuratúra.
Podvodnícky gang, v ktorého čele boli asi dve desiatky ľudí, tvorili hlavne občania Ukrajiny, ale nachádzali sa v ňom aj občania ČR. Podvod spočíval v tom, že zamestnanci call centra telefonovali obyvateľom Českej republiky a prezentovali sa ako zamestnanci úverových organizácií a následne presviedčali ľudí, aby si svoje úspory previedli na „bezpečné účty”. Tí, ktorí chceli pracovať v call centrách, boli vyberaní striktne so znalosťou cudzích jazykov.
Podvodné call centrá, poskytujúce falošnú technickú podporu, naberajú v posledných rokoch neprestajne na sile a dokážu okradnúť ľudí po celom svete o miliardy eur.
Falošné call centrá dokážu pracovať efektívne i z dôvodu, že podvodník priamo telefonicky komunikuje s „klientom”, niekoľko desiatok minút i viac hodín, pričom priamo niekedy manipuluje aj s počítačom klienta, ku ktorému mu dá sám klient prístup.
Spôsoby okrádania ľudí sa neustále inovujú a vyvíjajú. V posledných rokoch začali podvodníci používať trik s vrátením peňazí za zrušené služby rôzneho typu (antivírus, streamingová služba a podobne).
Na Slovensku sa rôzne podvodné konania zaznamenali v bankovom sektore. Išlo napríklad o tzv. vishing, ktorý predstavuje spôsob získavania citlivých bankových informácií cez telefón. Cieľom útočníka je u svojej obete vytvoriť pocit dôvery a naliehavosti.
Útočník môže napríklad predstierať, že je príslušník kriminálnej polície, avšak jeho snahou je získať od klienta dôverné informácie týkajúce sa jeho účtu a prihlasovacie údaje do elektronického bankovníctva. Podvodník, aby pôsobil dôveryhodne, vykoná prepojenie na iné osoby, ktoré sa klientovi môžu predstaviť ako call centrum banky.