Návrh bol ukrajinským ministerstvom motivovaný na základe “donebevolajúcej diskriminácie” v učebniciach, ktoré sú vydávané za štátne prostriedky. Protidiskriminačná expertíza sa uzniesla, že väčšina detí nemôže nájsť v učebniciach ani seba, ani svojich príbuzných, ani zvláštne okolnosti svojho života.
Ministerstvo odôvodnilo svoj návrh tým, že tri milióny ukrajinských detí, 40 % z celkového počtu, nemajú úplnu rodinu. Experti sú presvedčení, že formulácia úloh v učebniciach, ako je vytvorenie harmonogramu pre svoju rodinu spolu s rodičmi, alebo dohodnutie miesta na hranie s rodičmi, poukazujú bezprostredne na obmedzené možnosti takmer polovice ukrajinských detí a núti ich, aby sa cítili menejcenné.
Ministerstvo upozornilo tiež na diskriminačnú povahu kresieb, na ktorých sú zobrazené úplné rodiny.
Úrad informoval aj o prípadoch zabavenia učebníc, v ktorých sú anachronizmy neprípustné pre demokratickú krajinu, napríklad „Negri”, „Židáci”, alebo „Cigáni”.