Bratislava 11. novembra 2024 (HSP/Foto:Screenshot Youtube/Televízia TA3)
Slovenské aj americké médiá, ktoré sa politicky otvorene angažujú, už stihli na svoj aktivizmus doplatiť diváckou nedôverou. Svoj vrchol majú za sebou – nastáva nová éra žurnalistiky?
Mená ako Dírer, Makara, Iliev alebo Kovačič predstavujú u nás symboly politicky angažovanej televíznej publicistiky. Darmo ide o profesionálov z hľadiska formálneho vystupovania. Dokázali síce pritiahnuť pozornosť, ale v prvom rade preto, že boli kontroverzní – s obľubou sa predbiehali v olympijskej disciplíne skákania do reči „nepohodlným“ respondentom…
Takto si podchytili nielen ľudí z ich názorového sveta, ale paradoxne zároveň tých, ktorí „fandia“ stranám súčasnej koalície. Pretože každý je zvedavý na konflikt a spor – staré rímske „chlieb a hry“ nikdy neprestalo platiť, akurát sa gladiátorský zápas preniesol z kolosea do arény TV štúdia. Nový formát Jany „Crescendo“ Dibákovej, ktorý jej po odchode otvorili v SME, sa dokonca otvorene nazýva „Aréna“…
Koho tam zatiaľ mala? Napríklad Matoviča, Hamrana, Bárdyho (čože?), Samotného (Tepláreň) či Mikloša. S výnimkou Malatinca z HLASu tam tuším nesedel nikto z koaličných strán (alebo im blízkeho ideového spektra).
Tomu sa hovorí vyváženosť vo výbere hostí a pluralitná žurnalistika?
Presne kvôli takejto jednostrannosti postupne vypadávajú „známe tváre“ z JOJky, Markízy, či STVR. Aktivisticky založeným médiám hlavného prúdu zvoní hrana. Ich nedôveryhodnosť preukázali aktuálne výsledky amerických prezidentských volieb – napriek prezentovaným prognózam o tesnom súboji a výhre Harrisovej sa odohralo niečo úplne iné.
Podobne u nás hlásali nadšení liberáli výhru Korčoka v prezidentských voľbách, a nech sa páči, tu ho máš…
Kým „Kovačič TV“ zvaná 360 (asi že sa vám z nej hlava zakrúti) potrebuje na prevádzku (vrátane platov, predpokladám…) státisíce, taký Peter Bielik si vystačí s vlastným bytom. Len si to predstavte – opustil po toľkých rokoch TA3, a vysiela zo spálne a obývačky. On, na rozdiel od svojich kolegov-agitátorov, odišiel dobrovoľne.
Žeby pochopil, že nastáva nová éra žurnalistiky?
Aj Miroslav Frindt odišiel z STVR dobrovoľne, lenže tam to také jednoduché nebolo. „Keď firma o vás nestojí, prečo sa zdržiavať?“ vyjadril sa na margo svojho rozhodnutia. Teraz sa podieľa na slovenskej verzii českého webového projektu DVTV.
V nedeľu sa prihovoril divákom s veľmi trefným „obežníkom“ moderátor TA3 Braňo Král
. Vystihol paralelu medzi našimi a americkými „veľkými“ médiami, resp. v ich postojoch k prezidentským kandidátom. Ako sme informovali v samostatnom článku, americké médiá otvorene stranili Kamale Harrisovej a vyše 80% správ či komentárov ju zobrazovalo v pozitívnom svetle. Na rozdiel od protikandidáta Trumpa, kde podobné číslo zachycovalo jeho negatívny obraz…
Podľa Krála naše mainstreamové médiá tiež otvorene preferovali jedného kandidáta pred druhým (o tom ani nehovorme, ako sa správali niektorí známi „umelci“). Navyše, pokiaľ niektorá z osobností verejného priestoru vyjadrila podporu Pellegrinimu, okamžite sa stala terčom mediálneho lynču. Spomeňme len Attilu Végha, s ktorým napríklad niekoľko sponzorov ukončilo spoluprácu…
Král sa správne pýta, či nie je čas nechať na ľuďoch, aby si sami utvorili mienku o tom, kto je aký kandidát. Pretože súčasná situácia až príliš nápadne pripomína stav pred rokom ´89, kedy bola „správna“ len jedna strana a jej ideologická preferencia. Vtedy to bol komunizmus, dnes je to liberalizmus (resp. liberálna demokracia washingtonského typu). Avšak dianie vo svete ukazuje, že ani táto ideológia nemá univerzálny patent na šťastie: Kamkoľvek Američania doručili svoje humanitárne bomby, ostalo po nich len mocenské vákuum a občianske vojny…
Ba čo viac, liberalizmus nefunguje ani v štandardných demokratických zriadeniach – stačí sa pozrieť, ako radikálne sa rozdelila západná spoločnosť na dva tábory. O tom, že ľudia majú plné zuby nekontrolovanej imigrácie, LGBTi agendy, fanatického hlásania „gríndílu“ a podobne, svedčí aj nárast záujmu voličov o alternatívu. Či už v USA, kde to vyhral Trump, alebo aj v Rakúsku či Nemecku, atď.
„Porazenými v amerických voľbách sú médiá,“ zakončuje svoje zamyslenie Král: „Alebo nielen v Amerike?“
Čo si budeme navrávať: Vďaka občianskej žurnalistike, alternatívnym médiám či sociálnym sieťam dnes už k víťazstvu vo voľbách „tradičné“ médiá vlastne ani veľmi nepotrebujete. O to viac je na smiech, keď urazene kopú okolo seba vyhlasujúc, že oni len bránia verejný záujem, zatiaľ čo všetci ostatní sú len dezoláti a iná „luza“…
Prečítajte si tiež
- TA3 opúšťa jedna z hlavných tvári. Presúva sa do nabitého online priestoru
- Richard Dírer končí v TA3
- Kovačič zbiera peniaze na internetovú TV, zodpovednosť za atentát na premiéra odmieta