Trenčín 8. júna (TASR / Foto: HSP) – Rekonštrukcia úseku železničnej trate Zlatovce – Trenčín na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu sa v tomto programovom období s najväčšou pravdepodobnosťou nestihne. Informoval o tom minister dopravy Ján Počiatek.
“Ešte by som to nepovedal definitívne, ale úprimne povedané, je to veľmi horúci kandidát na to, že to bude jeden z projektov, ktorý nebude možné realizovať v tomto programovom období,“ povedal Počiatek.
„I keď nám to zatiaľ neoznámili oficiálne, už dnes je takmer isté, že rekonštrukcia úseku sa už nestihne. Informovalo nás ministerstvo aj Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), že ak sa nezačne stavať do konca júna, tak sa to v tomto programovom období nestihne. V podstate tu bol naprogramovaný 240 metrov dlhý a 11 metrov vysoký „Čínsky múr“ stredom mesta. Mesto v spolupráci s odborníkmi vypracovalo 16-bodový dokument s pripomienkami k projektu,“ povedal primátor Trenčína Richard Rybníček. Predpokladá, že vyhlásia novú súťaž a že jedným z bodov jeho rokovania s ministrom a ŽSR bude zapracovanie požiadaviek mesta do projektu.
Zastavenie rekonštrukcie železnice vítajú aktivisti, ktorí sa už niekoľko rokov snažia presunúť železničnú trať mimo mesta na jeho perifériu. „Nenajedenosť firiem a ich politický lobing priviedol Trenčín do veľmi šťastnej situácie, keď sa modernizácia železnice zastavila. Žiadame, aby nezávislá medzinárodná komisia posúdila dva varianty – variant cez mesto a mimo mesta. Jedným z dôležitých argumentov v prospech variantu mimo mesta je aj Dunajská stratégia splavnenia Váhu, ktorej súčasťou je aj Slovensko. My máme urbanistický variant zmeny celej stratégie a zmeny projektu s tým, aby sme zachránili mesto. Tak by mal rozmýšľať každý Trenčan,“ povedal poslanec mestského zastupiteľstva a jeden z aktivistov Ján Babič.
„Štát do projektu, ktorý bol nekvalitne pripravenou súťažou zmarený, investoval desiatky miliónov eur a ja nepredpokladám, že ho hodí za hlavu a začne investovať do nejakého iného variantu. Je vydané platné územné rozhodnutie, ktoré môže zmeniť iba štát,“ konštatoval Rybníček. Zdôraznil, že tému železnice nechce politizovať a nemieni populistickými vyhláseniami naháňať politické body.
Príčin, prečo sa modernizácia železničnej trate v úseku Zlatovce – Trenčín stále nezačala, je podľa hovorkyne ŽSR Martiny Pavlíkovej viacero. Či už je to uplatnenie revíznych postupov zo strany uchádzačov, alebo viaceré súdne spory. Kľúčová bola podľa nej žaloba voči rozhodnutiu Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) vo veci vrátenia vylúčeného uchádzača – spoločnosti Skanska opätovne do vyhodnocovania, kde dosiaľ nebolo vydané právoplatné rozhodnutie súdu. Stavbu rovnako ovplyvnili aj zmeny v projektovej dokumentácii počas súťaže, ktoré vyplynuli z toho, že mesto Trenčín zrušilo pôvodné územné rozhodnutie, ako aj neoprávnené požiadavky mesta Trenčín vo veci zámeny nadjazdu za násyp a podobne.
„ŽSR na základe rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie opätovne vyhodnocujú predmetnú verejnú súťaž. V zmysle zákona počas vyhodnocovania ponúk nie je možné poskytovať žiadne informácie. V prípade nerealizovania tohto úseku majú ŽSR pripravené na realizáciu ďalšie dva úseky trate tak, aby peniaze z eurofondov boli vyčerpané,“ uzavrela Pavlíková.
UPOZORNENIE: