Vedci v rámci tejto iniciatívy rafinovane o vražde dieťaťa hovoria ako o “prerušení tehotenstva mimo maternice”, na ktoré by mamičky mali mať právo v prípade či už chorého, ale i zdravého narodeného dieťaťa prostredníctvom údajne rýchleho a bezbolestného zákroku.
Kontroverzný článok “Potrat po narodení: prečo by malo dieťa žiť?” bol publikovaný v časopise Journal of Medical Ethics a uvádza, že potraty po pôrode by sa mali povoliť v prípadoch, keď sa narodí dieťa s postihnutím, ktoré nebolo predtým známe, alebo keď matka nie je ochotná starať sa o dieťa.
“Keď sa po narodení zistia také skutočnosti, ktoré by odôvodňovali potraty, vzniká závažný filozofický problém. V takýchto prípadoch musíme posúdiť fakty, aby sme mohli rozhodnúť, či rovnaké tvrdenia, ktoré sa vzťahujú na usmrtenie ľudského plodu, by nemohli byť tiež dôsledne aplikované na usmrtenie novonarodeného človeka,” uviedol denník Daily Telegraph.
Autori tejto filozofie tvrdia, že termín “potrat po pôrode” je použitý namiesto eutanázie, pretože rozhodnutie ukončiť život robí matka, a nie samotná osoba ako v prípade eutanázie.
Článok však zakrátko zožal obrovské množstvo kritiky. Autorom sa dokonca vyhrážali zabitím a dostali množstvo rozhorčených e-mailov označujúce ich teóriu “čisté zlo”. Zatiaľ čo niektorí sa zamerali na kritiku časopisu za publikovanie kontroverzného článku, iní hovorili o autoroch a označovali ich rovno za diablov.
Na obranu tohto článku a jeho autorov publikoval vydavateľ žurnálu Julian Savulescu verejnú odpoveď, pričom tvrdil, že vyjadrené názory neboli myslené nijako útočne. “Argumenty prezentované v článku nie sú z veľkej časti nové a boli opakovane prezentované v akademickej literatúre a verejných fórach najvýznamnejších filozofov a bioetikov vo svete,” napísal Savulescu.
“Autori provokatívne tvrdia, že medzi plodom a novorodencom nie je morálny rozdiel. Ich závery sú relevantné. Ak je povolený potrat, mal by byť prípustný podobný proces aj v súvislosti s novorodencami.” Dodal: “Čo je znepokojujúce, nie sú argumenty v tomto dokumente ani jeho publikácia v časopise, ale nepriateľské, zneužívajúce a ohrozujúce reakcie, ktoré vyvolal. Viac ako kedykoľvek predtým, správna akademická diskusia a sloboda sú ohrozené fanatikmi, ktorí sú proti samotným hodnotám liberálnej spoločnosti.”
Je zarážajúce, ako si títo liberálni fanatici vysvetľujú rovnosť ľudského plodu v maternici a dieťaťa už narodeného. Zdravý rozum by naznačil, že práve preto by mali byť potraty zakázané, a nie naopak, povoliť vraždenie aj už narodených. Je to však len prirodzený vývoj legalizácie potratov. Kto je schopný zabiť dieťa v maternici, prečo by nemal byť schopný zabiť ho aj mimo nej?