Bratislava 9. októbra 2022 (HSP/Kp/Foto:TASR/AP)
Sabotáž nad Kerčským prielivom v sobotu ráno vyvolala množstvo otázok, na ktoré KP.RU odpovedá
V sobotu skoro ráno došlo k výbuchu pri vstupe na Krymský most zo strany Taman. Pritom sa vznietili vagóny železničného vlaku, ktorý išiel súbežne s výbuchom. Zničených bolo niekoľko desiatok metrov vozovky. Skúmame situáciu, zvažujeme následky a vyvodzujeme závery.
ČO SA STALO
V sobotu 8. októbra o 6:05 miestneho času (rovnaký čas ako v Moskve) došlo k silnému výbuchu (zaznamenanému aj z vesmíru) na cestnom úseku Krymského mosta zo strany Krasnodaru, medzi ostrovom Tuzla a mostným oblúkom. Videokamery áut idúcich za ním zaznamenali, ako sa z nákladného auta v ľavom jazdnom pruhu valí dym, ako ho vpravo predbieha auto svetlej farby a ako za nákladným autom ide tmavé SUV, ktoré brzdí. Mostné rozpätia sa zrútia.
Vlak idúci po železničnej trati okamžite zachvátili plamene. Vďaka rýchlemu zásahu ministerstva pre mimoriadne situácie zhorelo len 7 z 59 palivových nádrží. Na likvidácii mimoriadnej udalosti a jej následkov sa podieľalo takmer 200 pracovníkov ministerstva a približne 40 kusov hasičskej a záchrannej techniky vrátane dvoch hasičských vlakov. Plamene sa podarilo rýchlo lokalizovať.
Podľa predbežných údajov vyšetrovacej komisie zahynul vodič vybuchnutého nákladného auta a dve osoby z predbiehajúceho osobného auta.
Sila výbuchu sa pohybovala od niekoľkých stoviek kilogramov až po tonu ekvivalentu TNT.
KTO TO ODPÁLIL
Poradca ukrajinskej prezidentskej kancelárie Mychajlo Podoljak fakticky priznal účasť Ukrajiny na bombardovaní krymského mosta. Na sociálnych sieťach napísal: “Krym, most, začiatok. Všetko nezákonné musí byť zničené, všetko ukradnuté musí byť vrátené Ukrajine, všetko okupované Ruskom musí byť zničené.”
Estónsky minister zahraničných vecí Urmas Reinsalu privítal bombardovanie Krymského mosta a zablahoželal ukrajinským špeciálnym jednotkám.
O zapojení ukrajinských špeciálnych služieb do tejto “mimoriadnej udalosti” informujú aj seriózne západné médiá. Na pokyn šéfa ruského Vyšetrovacieho výboru Alexandra Bastrykina priletel na miesto činu tím vyšetrovateľov a kriminalistov IC a začal sa trestný prípad.
AKÉ SÚ ŠKODY
Výbuch železnicu nepoškodil. Vlaky do Ruska a z Ruska boli obnovené v priebehu prvého dňa po incidente (8 vlakov prešlo po moste do nedele 14.00 h a prepravilo približne 6 tisíc cestujúcich).
Zničené boli minimálne dva úseky automobilového mosta jedného smeru – na zvyšných sa v sobotu okolo 16.00 h začala organizovaná obojsmerná premávka osobných a nákladných vozidiel do 3,5 tony.
Ťažšie nákladné vozidlá sa už v prvých hodinách začali prepravovať trajektmi z prístavu Kavkaz do Kerču a späť – táto dopravná tepna je pre vodičov bezplatná.
Všeruský zväz poisťovateľov predbežne vyčíslil škody spôsobené nehodou na Krymskom moste v rozsahu od 200 do 500 miliónov rubľov.
PREČO MOST RELATÍVNE DOBRE PREŽIL VÝBUCH
Bezpečnostná rezerva krymského mosta je veľmi vysoká – jeho podpery musia vydržať zemetrasenie (alebo jav, ktorý môže byť vyvolaný podvodným výbuchom) o sile 9 stupňov. Oceľová výstuž a cementové zmesi použité pri stavbe tejto jedinečnej konštrukcie naznačujú, že je vysoko odolná voči seizmickým otrasom a nárazom.
Projekt krymského mosta podľa odborníkov predpokladal inštaláciu dvoch samostatných vozoviek vedľa seba ukotvených na jednej konštrukcii pozostávajúcej z 12tich pilónov, ale tiež nezávisle na sebe. V prípade, že sa jedna vozovka roztrhne, druhá vozovka zostane z hľadiska pevnostných prvkov neporušená. Jednoliaty monolit držiaci vozovku by zrejme dokázal zlikvidovať iba jadrový výbuch, ale dva krehkejšie pruhy vozovky sú na sebe nezávislé. A premávka na tej, ktorá nebola priamo zasiahnutá sa pomerne rýchlo obnovila.
To znamená, že pri takýchto výbuchoch môže dôjsť k zrúteniu vozovky, ale podpery budú stále držať. Most bude môcť byť rýchlo opravený.
KTO STRÁŽIL A KTO BUDE STRÁŽIŤ MOST
“Vonkajšiu” ochranu mosta pred možnými útokmi z vonku vykonávajú jednotky ministerstva obrany – jednotky protivzdušnej obrany, námorníctvo, ako aj ďalšie štruktúry.
“Vnútornú” bezpečnosť, t. j. kontrolu a v prípade potreby aj prehliadku vozidiel vchádzajúcich na most z kubánskej aj krymskej strany, vykonávali zamestnanci “Oddelenia rezortnej bezpečnosti Ministerstva dopravy Ruska”. Majú na starosti stacionárne kontrolno-rádiotechnické komplexy ST-6035. Tento komplex je vybavený zariadeniami, ktoré dokážu odhaliť stopy drog, výbušnín a chemikálií aj niekoľko mesiacov po poslednom kontakte s nimi. Možnosti komplexu umožňujú zistiť hustotu kovu, jeho infračervené spektrum a množstvo ďalších parametrov.
Podľa Olega Ponomareva, riaditeľa Kerčskej pobočky Rezortného bezpečnostného riaditeľstva Ministerstva dopravy Ruskej federácie, ktorý pre RT uviedol, že “poplašné, servisné a informačné oznámenia sa zbierajú, spracúvajú a prenášajú z dopravných bezpečnostných systémov stráženého objektu nepretržite, čo umožňuje prijímať informácie o výskyte poplašných udalostí v automatickom režime.
Prečo je pri tom všetkom možný výbuch? Už teraz sa hovorí o “ľudskom faktore”. O možnej nepozornosti osôb v službe v čase nehody. Vyvodenie záverov je však úlohou vyšetrovania.
Teraz na pokyn prezidenta prevezme kontrolu nad bezpečnosťou mosta Federálna bezpečnostná služba.
AKO BUDE OVPLYVNENÉ ZÁSOBOVANIE KRYMU A VOJSK
Vzhľadom na to, že železničná doprava na moste bola takmer úplne obnovená už v prvý deň po mimoriadnej udalosti a cestná doprava bola obnovená čiastočne a cez zostávajúcu nepoškodenú časť mosta a trajekty, nedošlo k vážnejšiemu ovplyvneniu zásobovania polostrova, ani dodávok paliva, munície a posíl pre vojská, ktoré prechádzali severnou časťou Krymu. Obmedzenia dodávok pohonných hmôt pre krymských motoristov a návštevníkov polostrova, ako aj základných produktov v tomto subjekte Ruskej federácie, ktoré sa očakávali v prvých hodinách, nakoniec neboli zavedené.
PUTINOVA REAKCIA
Putin sa stretol so šéfom Vyšetrovacieho výboru. Úradník uviedol, že krymský most vyhodili do vzduchu ukrajinské špeciálne služby.
“Ide o teroristický čin, ktorý pripravili ukrajinské špeciálne služby, a jeho cieľom bolo zničiť dôležitý infraštruktúrny objekt Ruskej federácie,” povedal ruskému prezidentovi.
Uviedol tiež, že na jej príprave sa podieľali ruskí občania, ako aj občania iných štátov.
“Autormi, páchateľmi a objednávateľmi bombového útoku na Krymský most boli ukrajinské špeciálne služby,” zhrnul rozhovor sám Putin.
Ruský prezident uviedol, že ide o “teroristický čin zameraný na zničenie kritickej civilnej infraštruktúry Ruska”.
Ide o prvé oficiálne obvinenie Ukrajiny zo strany Ruska z podkopania mosta a z “teroristického útoku”.
AKO BY MOHLO RUSKO REAGOVAŤ NA BOMBARDOVANIE
– Moskva prijme rázne opatrenia v reakcii na pokus o podkopanie Krymského mosta. V tejto veci sa však netreba ponáhľať. Je dôležité vypočítať každý detail. Najvyšší vrchný veliteľ prijme príslušné rozhodnutia…,” napísal na svojom kanáli Telegram generálporučík Andrej Gurulyov, člen Výboru pre obranu Štátnej dumy.
Krymský senátor a člen výboru pre medzinárodné záležitosti Sergej Cekov povedal, že cez Chersonskú a Záporožskú oblasť vedie koridor na Krym, most bude čoskoro obnovený a reakcia našej krajiny na takýto krok by mala byť adekvátna.
– Reakcia ukrajinských orgánov na výbuch a požiar na krymskom moste, ktorý sa považuje za objekt civilnej infraštruktúry, svedčí o ich “teroristickej povahe”. – Napísala to hovorkyňa ruského ministerstva zahraničných vecí Maria Zacharovová na svojom kanáli Telegram.
Budú podniknuté odvetné údery proti kritickej infraštruktúre Ukrajiny? To sa nedá vylúčiť.
Aké objekty by to mohli byť? Vojenskí experti hovoria predovšetkým o niekoľkých železničných staniciach na ukrajinsko-poľskej hranici, cez ktoré prechádzajú vlaky so západnými zbraňami. Niekoľko mostov v Kyjevskej, Dnepropetrovskej a Odeskej oblasti. A tiež o elektrárňach, ktoré zásobujú viaceré mestá, v ktorých sa rekonštruuje vojenská technika.