Tisovec 20. augusta (TASR) – Ozubnicová železničná trať z Tisovca do Pohronskej Polhory funguje dnes ako turistická atrakcia. Ako pre TASR povedal primátor Tisovca, prevádzkuje ju občianke združenie pod záštitou Múzejno-dokumentačného centra železníc v Bratislave. Ešte tento rok plánujú zrekonštruovať historický rušeň, ktorý má byť novou atrakciou. Železničná náhrada ozubnice zostala nedostavaná a turisti môžu obdivovať dodnes zachované tunely či násypy.
Ozubnicovú železnicu postavili v rokoch 1893 až 1896, aby spojili rudné bane na Gemeri so železiarňami v Hronci a Podbrezovej. Prejazd cez horské sedlo Zbojská vyriešili Abtovou ozubnicou, vďaka ktorej dokázali vlaky prekonať prevýšenie 314 metrov. Dvojitý ozubený hrebeň je medzi koľajami upevnený do oceľových podvalov. Do neho sa zapierajú kolesá rušňa. Postavili pritom niekoľko unikátnych artefaktov. Súčasťou trasy je tunel dlhý 786 metrov, viacero 10 až 15-metrových zárezov do skál, niekoľko až 6 metrov vysokých násypov a oporných múrov, 8 menších mostov a dva až 36 metrov vysoké oblúkové viadukty známe ako viadukt Pod Dielom a Čertov most.
"Takáto trať nemá dnes ekonomické opodstatnenie, no jej zánik sme nechceli ani len pripustiť. Po mnohých rokoch sa nám podarilo nájsť riešenie, ako ozubnicovú železnicu zachovať. Chceme pokračovať aj v jej rozvoji. Práve prebiehajú rekonštrukčné práce na unikátnom rušni. Pokiaľ pôjde všetko podľa plánov a prejde aj patričnými skúškami, verejnosti by sme ho chceli predstaviť možno už koncom roka," povedal Mináč.
Ozubnicovú železnicu mala nahradiť úplne nová trať. Najskôr zrušili počas druhej svetovej vojny plány na stavbu trate z Tisovca do Jesenského. Prechádzala totiž štátnou hranicou s Maďarskom. Z toho istého dôvodu zastavili stavbu trate z Muráňa do Plešivca a zo Slavošoviec do Plešivca. Nová trasa mala spojiť trate v Muránskej a Štítnickej doline, známe tiež pod názvom Gemerské spojky. Trate naplánovali z Revúcej do Tisovca a uvažovalo sa tiež o výstavbe dráhy z Tisovca do Brezna, ktorá by nahradila nevýkonnú ozubnicovú trať. Súčasťou bol tisovský tunel, ktorý dokončili v roku 1944. Stal sa však súčasťou nikdy nedokončenej železničnej trate Nižná Slaná – Slavošovce – Revúca – Muráň – Tisovec – Brezno. Časti nedokončenej železničnej cesty sa dodnes nachádzajú v teréne vo forme hotových násypov, mostov a tunelov, ktoré nevedú nikam. Stavbu takzvaných Gemerských spojok definitívne zastavili v roku 1949.