Slovensko 8. februára (HSP/Foto: HSP)
Problematika interupcie je v spoločnosti stále veľmi diskutovanou témou. Ľudia väčšinou záujmu rázne postoje. Stoja buď na strane žien, ktoré majú právo rozhodovať o svojom tele. Alebo stoja na strane dieťaťa, ktoré má právo na život za každých okolností – pretože rozhodovať o živote a smrti patrí len Bohu. A tí, čo sú niekde medzi, sa vplyvom rôznych okolností skôr, alebo neskôr priklonia k jednému z názorov.
Diskusia sa stupňuje najmä v prípadoch, ak je ohrozený život ženy, alebo ak k otehotneniu došlo pri znásilnení. Čo potom? Má žena právo ísť na interupciu? Má obetovať svoj život v prospech dieťaťa? Má si dieťa nechať, aj keď bolo splodené takým nehanebným činom? Dokáže vôbec matka prijať “takéto dieťa“? Dokážu ho prijať jej blízky?
Prečo si to dopustil? Prečo si tomu nezabránil?
Jeden z pohľadov na uvedenú problematiku poskytuje príbeh Dynah, ktorá je mladou vysokoškoláčkou na cirkevnej škole. Cestou na internát ju v parku znásilní neznámy muž. Je to pre ňu strašná udalosť, ktorá so sebou nesie radu vyšetrení, vypočúvania a opätovného vnútorného prežívania tohto hrozného činu. Dynah sa cíti potupená, ponížená, poškvrnená, zneuctená. Vedie svoj boj s Bohom. Prečo jej to dopustil, jej ktorá Ho miluje? Ak to nedopustil, prečo tomu aspoň nezabránil? „Bože, prečo si ma rozdrvil? Prečo si ma uvrhol do priepasti beznádeje? Vari takéto násilie nie je iba za trest? Ach, Ježišu, čo som urobila, že so Ťa tak veľmi nahnevala? (s. 37)… Naozaj to bola tvoja vôľa. Pane? Nerozumiem tomu. Prečo sa to stalo? Prečo si obrátil môj život hore nohami?“ (s. 39).
Dynah očakáva pomoc najmä od svojho snúbenca Ethana, ale ten chce na celú udalosť zabudnúť. Prežíva tiež žiaľ, ale väčší je jeho hnev. Nechce to už viac rozoberať a tým sa medzi nimi utvára priepasť. Tá sa ešte prehĺbi po tom, čo sa Dynah dozvie, že je tehotná. Prvou reakciou Ethana je, že musí ísť na interupciu. Dynah je z toho zhrozená, pretože na interupciu ju posiela ten, ktorý je veľkým zástancom nenarodených detí. Ten, ktorý má byť budúcim pastorom a má viesť ľudí k viere, k láske a oddanosti Bohu. Ethanovou obhajobou je to, že dieťa bolo splodené násilím. Veď nik by jej to nevyčítal. Viac by bolo vyčítané jemu…
Dynah je zmätená, nevie, čo má urobiť. Jediný, kto pri nej stojí, snaží sa je pomôcť, vypočuť ju, zistiť, čo vlastne chce, je Joe – Ethanov spolubývajúci.
Kniha Dieťa zmierenia od Francine Riversovej je pohľadom na prežívanie ženy po znásilnení, na prežívanie nechceného tehotenstva. Uvádza postoj ľudí, ktorých sa to týka. Postoj, v ktorom presadzujú svoje vlastné túžby, ciele či plány. Nezaujímajú sa o ženu, o to, čo chce ona, či ako jej môžu byť nápomocný.
Príbeh tiež podáva pohľad, čo prežívajú lekári, ktorí interupcie vykonávajú. Aké sú ich dôvody – či už osobné presvedčenie, rodinné udalosti, alebo materiálne potreby. Zároveň vyjadruje jeden z postojov kliniky, ktorá svoj biznis a zisky skrýva za rúško pomoci a čiastočných informácii.
Kniha nezabúda ani na pocity a prežívanie žien po interupcii. Opisuje, čo môže nastať v ich terajších, ale aj budúcich vzťahoch. Interrupciou sa nič nekončí, pre mnohé to len začína…
Dieťa zmierenia je knihou, ktorá vyjadruje starostlivosť Boha o človeka, a to aj v tých najťažších skúškach. Opisuje Jeho starostlivosť, aj keď sa všetkým zdá, že tu nie je.
Zuzana Franková
Ak si chcete prečítať všetky články autorky, vložte do vyhľadávania jej meno