Bratislava 3. apríla 2024 (HSP/ Welt/ Foto: TASR/AP-Jae C. Hong, File )
Tesla zaznamenáva prudký pokles predaja vozidiel. Cena akcií spoločnosti prudko klesla. Podľa Welt si už aj analytici šepkajú o “rozhodujúcom momente v histórii spoločnosti Tesla”. Čoraz viac odborníkov obviňuje samotného riaditeľa – Elona Muska
V pondelok mal Elon Musk ešte dobrú náladu. Tešil sa, že nastúpi do spoločnosti Disney ako šéf pre oddelenie diverzity. Zavtipkoval o tom na svojej sociálnej sieti “X”. Oznámenie o pracovnej pozícii bolo zjavne prvoaprílovým žartom, keďže Musk je so zábavnou spoločnosťou už niekoľko mesiacov na nože. Musk si totiž neodpustil kritiku za vedenie spoločnosti Disney a čoraz ľavicovejší ideologický obsah.
V utorok sa Muskova dobrá nálada pravdepodobne náhle vytratila. Spoločnosť vyrábajúca e-automobily Tesla, ktorej je Musk riaditeľom, predala v tomto štvrťroku menej vozidiel, ako za rovnaké obdobie v minulom roku. Spoločnosť tak zaznamenala prvý pokles od obdobia pandémie Covid-19, teda za takmer štyri roky. Analytici teraz vidia spoločnosť v mimoriadne kritickom bode. „Aby však bol obrat spoločnosti úspešný, musel by sa pravdepodobne zmeniť aj šéf spoločnosti Musk,“ dodávajú analytici.
Dôvody?
Podľa aktuálne zverejnených údajov dodala Tesla od začiatku roka celkovo približne 386 800 vozidiel. To predstavuje pokles o viac ako osem percent. Odborníci predtým očakávali 457 000 dodávok. V dôsledku toho aj akcie výrobcu e-automobilov v utorok stratili takmer päť percent.
Samotná Tesla vidí za poklesom predaja niekoľko dôvodov. Najprv to boli problémy s dodávkami v súvislosti s útokmi húsíjských milícií na obchodné lode v Červenom mori. Pred niekoľkými týždňami došlo aj k podpaľačskému útoku podozrivej ľavicovej extrémistickej skupiny na elektrické vedenie v blízkosti závodu Tesla Gigafactory v Brandenbursku. Výsledkom bol niekoľkodňový výpadok prúdu a zdĺhavé opravy elektrického vedenia.
Súčasné trhové prostredie je však tiež zložité. Na jednej strane sú úrokové sadzby na financovanie automobilov stále vysoké. Na druhej strane je tu rastúca konkurencia – len minulý týždeň uviedol výrobca smartfónov Xiaomi na trh vlastný elektrický model. Na trh s elektromobilmi pomaly dobiehajú aj tradiční výrobcovia automobilov. A v neposlednom rade vlády na celom svete postupne rušia alebo znižujú dotácie, úľavy a bonusy na nákup nových elektromobilov.
Analytici, ako napríklad Dan Ives zo správcu aktív Wedbush, považujú tento výsledok za “rozhodujúci moment v histórii spoločnosti Tesla”.
„Hoci sme očakávali slabý prvý štvrťrok, toto bol absolútne katastrofálny štvrťrok, ktorý sa ťažko vysvetľuje,“ píše expert. „Musk musí veci zvrátiť. Musí zvrátiť zlé výsledky v prvom štvrťroku. Inak by ho mohli čakať temné dni, ktoré otrasú dlhodobou koncepciou Tesly,“ komentuje Ives.
V posledných rokoch Musk svojej spoločnosti skutočne predpisoval prísnu koncepciu rastu. Poskytoval výrazné zľavy s cieľom zvýšiť predaj vozidiel. Ceny mnohých modelov niekoľkokrát klesli o tisíce dolárov. Muskovým hlavným cieľom bolo zabrániť tomu, aby ho nízkonákladová konkurencia z Ďalekého východu vystriedala.
“Je za to zodpovedný len jeden človek”
Tesla v poslednom štvrťroku vyrobila približne o 1,7 % menej vozidiel ako v rovnakom štvrťroku predchádzajúceho roka. Dôvodom je prechod výroby vo veľkom závode v Kalifornii na výrobu novšej verzii najpredávanejšieho Modelu 3. Pokles výroby je však stále výrazne nižší ako pokles predaja. „Tento rozdiel naznačuje, že okrem už známeho nedostatku vo výrobe by mohol existovať aj vážny problém s dopytom“, píše Emmanuel Rosner, analytik Deutsche Bank.
Niektorí pozorovatelia však vidia aj iný dôvod súčasnej slabosti Tesly. „Je za to zodpovedný len jeden človek,“ tvrdí známy americký investor Ross Gerber na sociálnej sieti “X”.
„Tesla v podstate nedokáže predávať svoje autá kvôli správaniu Elona,“ uviedol Gerber. „Spoločnosť by mala prestať obviňovať húsíjských povstalcov alebo nemeckých environmentálnych teroristov,“ pokračoval.
“Muskov problém”
Prieskumy tiež poukazujú na tento “Muskov problém”. Podľa nedávnej štúdie spoločnosti Caliber, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu, príťažlivosť značky v posledných rokoch neustále klesá. Kým v novembri 2021 malo Teslu stále rado a dôverovalo jej viac ako 80 percent amerických spotrebiteľov, v poslednom období to isté tvrdilo menej ako 60 percent.
„Je veľmi pravdepodobné, že k strate reputácie prispieva aj samotný Musk,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti Shahar Silbershatz pre tlačovú agentúru Reuters. Prieskum nakoniec ukázal, že 83 percent Američanov si Muska spája so spoločnosťou Tesla.
V poslednom čase vyvolal nepokoje opakovane aj samotný miliardár. Nedávno vyzval predstavenstvo spoločnosti Tesla, aby mu dalo viac hlasovacích práv prostredníctvom dodatočných akcií, ak má pokračovať vo vývoji produktov s umelou inteligenciou. Podľa záznamov americkej Komisie pre cenné papiere a burzy (SEC) vlastnil Musk naposledy približne 20,5 % spoločnosti Tesla – menej ako 25 %, o ktoré sa usiluje. Jeho podiel výrazne klesol po tom, ako predal veľkú časť svojich akcií, aby odkúpil Twitter (teraz “X”) za 44 miliárd dolárov.
Osobné spory
A v neposlednom rade je tu množstvo osobných sporov, ktoré Musk vedie. Bývalý moderátor CNN Don Lemon mal mať nedávno skutočne vlastnú talkshow na “X”. Avšak po tom, čo sa v premiérovej epizóde objavil ako hosť v rozhovore sám Musk, projekt bez ďalšieho vysvetlenia zrušil. Otázky boli pre neho zrejme príliš kritické. V minulosti sa Musk označil za “absolutistu slobody prejavu”.
Alebo to mohla byť malicherná vojna proti spoločnosti Disney, ktorá má teraz pravdepodobne dôsledky aj pre spoločnosť Tesla. V decembri výrobca automobilov zakázal aplikáciu Disney v niektorých svojich vozidlách. Informovali o tom viaceré americké špecializované služby. Spoločnosť Tesla neuviedla žiadne dôvody tohto kroku. Spoločnosť Disney však predtým pozastavila svoje reklamné aktivity na “X” . Reagovala tak to, že bol Musk obvinený z antisemitských výrokov.
Okrem aprílového žartíku o spoločnosti Disney mal Musk napriek poklesu predaja vozidiel Tesla predsa dôvod na radosť. Hlavný čínsky konkurent Tesly BYD totiž tiež svoje postavenie na trhu oslabil, a tak americká automobilka opäť získala titul, ktorý nedávno stratila. Tesla v uplynulom štvrťroku opäť predala najviac elektrických vozidiel na svete.
Prečítajte si tiež: