Bratislava 22. septembra 2024 (HSP/The Telegraph/ Foto:Pexels)
Britský denník The Telegraph priniesol šokujúcu správu: Školy v Spojenom kráľovstve odstraňujú analógové hodiny z miestností, kde študenti robia záverečné skúšky, a nahradzujú ich digitálnymi hodinami. Tínedžeri pod vplyvom moderných technológií, monitorov a displejov totiž nevedia určiť čas na klasických, “ručičkových“ hodinách, čo ich pri skúškach stresuje
„Britské školy odstraňujú analógové hodiny zo skúšobných miestností, pretože tínedžeri na nich nevedia určiť čas,“ uviedol zväz riaditeľov škôl.
Učitelia teraz v miestnostiach, kde prebiehajú záverečné skúšky, inštalujú digitálne zariadenia . Žiaci, ktorí skladajú skúšky GCSE – teda Všeobecné vysvedčenie o stredoškolskom vzdelania , vyjadrili sťažnosť, že majú problém odčítať správny čas na analógových hodinách, čo im pri skúškach spôsobuje stres.
Pohodlná generácia
Malcolm Trobe, zástupca generálneho tajomníka Združenia riaditeľov škôl a univerzít (ASCL), uviedol, že mladí ľudia sú veľmi pohodlní a už si priveľmi zvykli používať digitálne zariadenia.
„Súčasná generácia nedokáže odčítať tradičný ciferník hodín tak ako staršie generácie,“ povedal pre denník The Telegraph. „Sú zvyknutí vidieť digitálne zobrazenie času na svojom telefóne alebo počítači. Takmer všetko, čo majú, je digitálne. Tínedžeri a všeobecne mladí ľudia sú jednoducho vystavení tomu, že všade sa čas udáva digitálne,“ dodal.
Trobe, ktorý bol predtým niekoľko rokov riaditeľom školy, povedal, že učitelia chcú, aby sa ich študenti počas skúšok cítili čo najkomfortnejšie. „Prítomnosť tradičných, “ručičkových“ hodín v miestnosti, kde sa píšu skúšky, by mohla byť príčinou zbytočného stresu,“ dodal.
Povedal, že školy sa snažia, aby bolo pre žiakov počas skúšok všetko “čo najjednoduchšie a najpríjemnejšie“.
„Nechcete, aby museli počas skúšky dvíhať ruku a pýtať sa, koľko času im ešte zostáva,“ povedal.
„Školy sa budú nevyhnutne usilovať o to, aby sa študenti cítili čo najkomfortnejšie. Používanie digitálnych hodín v skúšobných miestnostiach má v skutočnosti veľkú výhodu. Napríklad pri práci na čas sa podľa digitálnych hodín len ťažko pomýlite,“ uviedol.
Čo na to učitelia?
Viacerí učitelia sa o svoje skúsenosti s touto problematikou podelili na sociálnych sieťach po tom, ako bola táto téma obhajovaná na konferencii Partners in Excellence v Londýne.
Stephanie Keenanová, vedúca odboru anglického jazyka na strednej škole Ruislip High School v severozápadnom Londýne, uviedla, že “jej škola nainštalovala digitálne hodiny v skúškovej sále po tom, ako sa pedagógovia zhodli na tom, že mnohí žiaci deviateho, desiateho a jedenásteho ročníka nevedia určiť čas pomocou analógových hodín“.
Ozvalo sa aj mnoho ďalších učiteliek, ktoré tvrdili, že školy prišli na to, že deti majú problémy s určovaním času, “keď niektoré nevedeli prečítať hodiny v skúškovej miestnosti”.
„Naša škola nahradila analógové hodiny digitálnymi, pretože žiaci podľa nich nevedeli určiť čas,“ uviedla jedna z učiteliek na X. „ Je to pravda. V miestnosti, kde sa píšu skúšky, sme proste museli nainštalovať digitálne hodiny,“ potvrdila ďalšia učiteľka.
O žiakoch by sme však mohli predpokladať, že vo veku, keď navštevujú strednú školu, už budú vedieť odčítať čas z ciferníka hodín. „Aj keď v skutočnosti to tak často nie je,“ povedal Trobe.
„Môže to byť trochu zarmucujúce, ak mladí absolventi stredných škôl, nie sú schopní rozoznať čas na ciferníkoch hodín,“ povedal.
Nie je lepšie ich to naučiť?
„ Niekto by dúfal, že by sme sa mali zamerať na to, ako naučiť žiakov odčítať čas z hodín – my však vidíme prínos digitálnych hodín v týchto skúšobných miestnostiach,“ dodal.
Začiatkom tohto roka popredná detská lekárka Sally Payneová varovala, že deti majú čoraz väčšie problémy s držaním písacích potrieb a ceruziek v dôsledku nadmerného používania technológií. Payneová uviedla, že keď deti dostanú v škole do ruky ceruzku, čoraz častejšie sa stretáva s tým, ju ani nedokážu udržať.
„Na to, aby ste mohli ceruzku uchopiť a pohybovať ňou, potrebujete silnú kontrolu jemných svalov v prstoch. Na rozvíjanie týchto schopností potrebujú deti množstvo času a aj príležitostí,“ povedala.
„Je jednoduchšie dať dieťaťu smartfón alebo iPad, než ho povzbudzovať k hre, pri ktorej sa budujú svaly – napríklad k stavaniu kociek, stavebníc, strihaniu a lepeniu , preťahovaniu lanom a podobne. Z tohto dôvodu si deti nerozvíjajú základné zručnosti, ktoré potrebujú na uchopenie a držanie ceruzky,“ dodala.
Prečítajte si tiež :
- Z Európy sa môže stať priemyselný skanzen. Zarážajúce informácie prichádzajú z Nemecka. Čo sa deje?
- Európsky trh s elektromobilmi sa prudko prepadol. Výrobcovia bijú na poplach a adresujú tvrdé slová Bruselu