Bratislava 26. septembra 2024 (HSP/Euronews/ Foto:Pexels)
Taliansko a Nemecko sa pridávajú na stranu európskeho automobilového priemyslu a vyzývajú EÚ, aby zmiernila emisné normy CO2 pre automobily, keďže cieľom bloku je ukončiť predaj nových benzínových a naftových modelov do roku 2035. Správu prináša Euronews
Rím a Berlín získavajú podporu ostatných členov EÚ pre požiadavku zmierniť ciele EÚ v oblasti znižovania emisií CO2 z automobilov a prehodnotiť zákaz predaja benzínových a dieselových modelov do roku 2035, uviedol to v stredu večer v Bruseli taliansky minister priemyslu Adolfo Urso.
Podľa Ursa je teraz “isté“, že zákaz – v skutočnosti nulový limit emisií z výfukových plynov – sa nepodarí dosiahnuť, a obe krajiny plánujú na štvrtkovom zasadnutí Rady EÚ navrhnúť, aby sa doložka o preskúmaní právnych predpisov presunula z konca roka 2026 už na začiatok roka 2025.
V nadväznosti na nedávne varovania výrobcov automobilov Urso uviedol, že európsky automobilový priemysel sa “ rozpadol “ a predpovedal desaťtisíce prepustených pracovníkov v tomto odvetví, pokiaľ EÚ nezmení svoj kurz.
Dve možnosti
Taliansky minister uviedol, že EÚ má dve možnosti: po prvé, zachovať cieľ a vytvoriť podmienky, ktoré umožnia automobilovému priemyslu dosiahnuť ho – prístup, ktorý uprednostňuje nemecký minister hospodárstva Robert Habeck. „Alebo ak sa nám toto všetko nepodarí, musíme jednoducho… tieto ciele odložiť,“ povedal.
Pred tromi mesiacmi talianska premiérka Giorgia Meloniová odmietla zákaz spaľovacích motorov do roku 2035 a označila ho za “ideologické šialenstvo“. Len pred niekoľkými dňami sme informovali o tom, že Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) reagovalo na pokles predaja e-automobilov zverejnením výzvy na odloženie uplatňovania prísnejších emisných limitov.
ACEA, vplyvná skupina so sídlom v Bruseli, ktorej členmi sú BMW, Ford, Renault, Volkswagen a Volvo, 19. augusta upozornila, že počet registrácií nových automobilov v auguste klesol pod 644 000, čo predstavuje viac ako 18 % pokles v porovnaní s rovnakým mesiacom roku 2023. Najväčší percentuálny pokles zaznamenal predaj elektromobilov, ktorých podiel na trhu sa znížil takmer o tretinu z vlaňajších 21 %.
„Chýbajú nám rozhodujúce podmienky na dosiahnutie potrebného nárastu výroby a prijatia vozidiel s nulovými emisiami: infraštruktúra na nabíjanie a dopĺňanie vodíka, ako aj konkurencieschopné výrobné prostredie, cenovo dostupná zelená energia, nákupné a daňové stimuly a bezpečné dodávky surovín, vodíka a batérií,“ uviedlo predstavenstvo ACEA.
V súčasnosti musia výrobcovia automobilov zabezpečiť, aby priemerné emisie všetkých automobilov, ktoré predajú v danom roku, neprekročili 115,1 gramu CO2 na kilometer. Tento limit sa má v budúcom roku sprísniť na 93,6 g – čo je hodnota, ktorú bude ťažšie dosiahnuť, keďže predaj elektromobilov klesá vzhľadom na trh, na ktorom čoraz viac dominujú väčšie modely SUV.
“Priemysel má čas naplniť ciele“
ACEA to nazvala “hrozivou vyhliadkou pokút v hodnote niekoľkých miliárd eur“ v nasledujúcom roku a vyzvala EÚ, aby zaviedla “naliehavé úľavové opatrenia“. Zdá sa však, že Európska komisia sa domnieva, že zodpovednosť za svoju ťažkú situáciu nesie prinajmenšom čiastočne samotný automobilový priemysel.
„Pred nami je ešte 15 mesiacov predaja automobilov a priemysel má čas splniť svoje ciele,“ povedal v utorok novinárom hovorca Európskej komisie.
„Treba tiež pripomenúť, že cieľ na rok 2025 bol dohodnutý ešte v roku 2019 . Tieto politiky sme navrhli tak, aby mal priemysel čas sa prispôsobiť,“ dodal.
Ďalšie lehoty na zníženie emisií prijaté minulý rok znamenajú, že od roku 2035 sa v EÚ budú môcť predávať len osobné automobily a dodávky, ktoré nevypúšťajú žiadne emisie CO2, čo je de facto zákaz benzínových a naftových modelov.
V poslednej chvíli však Nemecko vnieslo do návrhu klauzulu, ktorá požaduje, aby sa v roku 2026 preskúmalo možné pokračovanie registrácie automobilov určených na pohon syntetickými “nízkouhlíkovými“ palivami, čo by znamenalo milosť pre spaľovací motor.
Automobilová loby tiež chce, aby sa toto preskúmanie a aj ďalšie podobné preskúmanie pre ťažké nákladné vozidlá, ktoré sa má uskutočniť o rok neskôr, presunulo už na rok 2025. Priemyselné odvetvia, od výrobcov elektrickej energie až po výrobcov batérií, ktoré môžu profitovať z urýchlenej elektrifikácie európskeho energetického systému, intenzívne lobujú za to, aby EÚ dodržala svoje súčasné ciele.
Prečítajte si tiež :