Bratislava 26. júla 2024 (HSP/Foto:TASR-Martin Baumann)
Bývalý šéf rezortu hospodárstva Karel Hirman (Demokrati) kritizuje postoj politikov Progresívneho Slovenska ku kauze zastavenia tranzitu ropy cez Ukrajinu na Slovensko a tiež ich tvrdohlavé presadzovanie tzv. zelenej agendy
Hirman na sociálnej sieti skonštatoval, že Maďarsko i Slovensko dostali ohľadom toho problému v Bruseli košom. Dodal, že médiá ako Financial Times informovali, že žiadosť Maďarska a Slovenska, začať okamžite právnu procedúru proti Ukrajine, kvôli uplatneniu sankcií na tranzit ropy od ruského Lukoilu do rafinérií oboch krajín (cca 15% až 25% z celkových dodávok pre rafinérie MOL-u), bola odklonená.
Viceprezident EK a komisár pre obchod Valdis Dombovskis vysvetlil, že treba viac času na ďalší zber dôkazov a vyhodnotenie legislatívno-právnej situácie. Financial Times tvrdí, že žiadosť a pozíciu Maďarska a Slovenska proti Ukrajine nepodporila žiadna členská krajina EÚ, prítomná na zasadnutí.
Karel Hirman na Facebooku konštatuje, že ak sú informácie Financial Times korektné, tak “Pešť s Blavou” dostali jasne košom. “A v čom sú mimo priatelia z PS? Práve som zachytil výstup z tlačovej besedy PS k situácii okolo dodávok ropy. Nedá mi a musím reagovať na toto vyjadrenie. Podľa Hojsíka zlyhal štátny Transpetrol, ktorý prepravuje ropu na území Slovenska. “Zásobníky máme na východnom Slovensku a nedokážeme ich plniť z ropovodu Adria. Vlády už od roku 2014 mali riešiť, aby sme mali zásobníky aj na juhu,“ tvrdil Hojsík.
V skutočnosti je to trošku inak. Transpetrol zmodernizoval (spolu s MOL v Maďarsku a Janaf v Chorvátsku) ropovod Adria v rokoch 2012-2015 tak, aby stačil pokrývať plne potreby rafinérií MOL. Lenže po tejto modernizácii skupina MOL nesplnila pôvodné prísľuby chorvátskemu a slovenskému operátorovi o navýšení prepravy cez Adriu, kvôli čomu sa celá nemalá investícia z ich strany do Adrie urobila (jedna z príčin dlhodobého konfliktu Záhrebu s MOL-om a Budapešťou,” vysvetlil Hirman.
Preto podľa neho Transpetrol ani nemal následne dôvod vynaložiť ďalšie desiatky miliónov eur do výstavby nových zásobníkov na juhu Slovenska. “To sa zmenilo až po Putinovom útoku na Ukrajinu vo februári 2022 a zavedení sankcií na ruskú ropu a z nej vyrobených ropných produktov. Ja som ako minister hospodárstva (a teda vykonávateľ akcionárskych práv štátu v Transpetrole), dosť tvrdohlavo požadoval spolu s manažmentom, aby v rámci Plánu obnovy SR požiadala o prostriedky na výstavbu týchto zásobníkov, ktoré sa už urýchlene pripravovali.”
“A teraz pointa: bolo mi vysvetlené, že v rámci “zelených” politík a priorít v Bruseli (EK a Európskeho parlamentu, kde PS ako člen frakcie Renew, tieto pravidlá zvlášť dlhodobo presadzujú), nie je možné na ropné zásobníky získať EÚ zdroje. Navzdory ich zásadnej strategickej dôležitosti pre energetickú bezpečnosť a pre stabilitu trhu s ropnými produktmi na Slovensku a širšom regióne.”
Bývalý minister ďalej píše, že Transpetrol preto musí ich výstavbu financovať z vlastných a de facto našich štátnych zdrojov. “Takže priatelia z PS sú pri kritike Transpetrolu dosť mimo a mali by sa skôr zamyslieť nad svojimi minulými krokmi vo vzťahu aj k tejto otázke, spolu s ostatnými “zelenými” politikmi v EÚ. Lebo len správnym a korektným poučením sa z minulých chýb, môžeme v budúcnosti prijať správne rozhodnutia. Bez ohľadu na politické zaradenie, či postavenie v politike. Lebo prírodné a ekonomické zákonitosti a realitu neošališ a ani históriu nezmeníš.”