„Odkedy som sa dozvedel o osude Milady Horákovej, mám pocit, že to jeden z najväčších dramatických príbehov 20. storočia. Asi pred piatimi rokmi som o tom, že by som chcel jej osudu venovať inscenáciu, začal vážne uvažovať. Napokon som sa skôr dostal k Denníku Anny Frankovej. Ale keď som dostal otázku, akej téme by som sa chcel vo svojej „jubilejnej“ sezóne venovať, moja odpoveď bola jasná,“ hovorí Ondrej Šoth. Milada Horáková bola nespravodlivo odsúdená a popravená v najväčšom z vykonštruovaných politických procesov, ku ktorým dochádzalo v 50. rokoch 20. storočia v komunistickom Československu. Cieľom takzvaných monsterprocesov bolo odradiť ľudí od akejkoľvek kritiky štátneho režimu. Súčasťou veľkého procesu, známeho aj ako „proces s vedením záškodníckeho spiknutia proti republike so skupinou Dr. Milady Horákovej“, boli desiatky menších súdnych procesov po celej krajine. Márne boli žiadosti o milosť. Vtedajší komunistický prezident Klement Gottwald aj napriek naliehaniu svetových osobností ako bol Einstein, Churchill, kardinál Griffin, Russel a mnohí iní potvrdil 24. júna svojím podpisom aj u Milady Horákovej trest smrti. Celkovo v nich rozhodli o 10 trestoch smrti, takmer 50 doživotných trestoch a ďalších trestoch odňatia slobody v súhrnnej dĺžke viac ako 7800 rokov. Horáková sa vďaka svojej nezlomnosti a odvahe stala symbolom odporu voči totalitnej moci.
Šoth prichádza s ďalšou inscenáciou, v ktorej v multimediálnom tanečnom divadle zobrazuje zdanlivo „netanečné“ témy. „Myslím, že divadlo je len jedno. A ja sa rád nechávam inšpirovať talentovanými ľuďmi. Už v začiatkoch ma spojenie hereckej a tanečnej energie fascinovalo. Divadlo – ako povedal Shakespeare – nastavuje zrkadlo skutočnosti. Ja žijem tu a teraz a vnímam, že tieto témy sú dnes dôležité. Hovoria o veciach, ktoré v nás rezonujú,“ hovorí Šoth. Ako dodáva, rovnako ako jeho predchádzajúce inscenácie Denník Anny Frankovej, Charlie Chaplin či M. R. Štefánik, stvárňujú fascinujúce a dramaticky silné osudy. „Pre divadlo je v tom obrovský potenciál. Zároveň ale môže byť pascou, že základné míľniky týchto príbehov sú dané a známe. A je s tým spojená – aspoň v mojom prípade – obrovská zodpovednosť. Je pre mňa zásadné, aby diváci chápali kontext, rozumeli konaniu postáv. V dnešnej dobe je tak dôležité hovoriť o ľuďoch, ktorí ctili základné hodnoty. Ktorí nimi riadili svoj život a ktorí ho boli za svoje presvedčenie ochotní obetovať,“ dodáva Ondrej Šoth.
Spoluautorkou libreta a dramaturgičkou novej inscenácie je Zuzana Mistríková. Zaujímavosťou je, že na začiatku roka prezidentka SR Zuzana Čaputová udelila Milade Horákovej in memoriam ocenenie Rad bieleho dvojkríža I. triedy a zároveň Radom Ľudovíta Štúra II. triedy vyznamenala aj Zuzanu Mistríkovú, ktorá bola jedným zo študentských lídrov Nežnej revolúcie.
Kostýmy pre novú inscenáciu košického baletu navrhol Andrii Sukhanov, autormi scény sú Jaroslav a Miroslav Daubravovci, hudbou prispel Jonatan Pastirčák a film vytvoril Anton Faraonov. V titulnej postave Milady Horákovej sa predstavia herečky Táňa Pauhofová a Alena Ďuránová, v postave jej manžela Bohuslava Horáka alternujú sólisti baletu Andrii Sukhanov a Sergii Iegorov. V inscenácii účinkujú aj ďalší herci Jakub Kuka a Vanda Zúreková. Ďalšie postavy stvárňujú členovia baletného súboru Vlada Shevchenko, Tetiana Lubska, Kristína Zemanová (Viera Horáková – sestra), Dalibor Fabián, Šimon Stariňák (Jozef Tůma – manžel sestry), Nina Ravasová, Terézia Fortunová, Eva Sklyarová, Liudmyla Kolimečkov – Vasylyeva (Jana Kánská – dcéra), Gabriela Sukhanova, Klaudia Džuberová (Dagmar Burešová), Jozef Marčinský, Martin Banyái (T. G. Masaryk), Marianno Covone, Igor Pashko, Maksym Sklyar (E. Beneš), Marek Šarišský, Gennaro Sorbino (K. Gottwald) a Františka Vargová, Silvia Borsetti, Jana Kolesová Hriadeľová, Anastasia Kravtsova, Veronika Vaňková, Klaudia Džuberová, Su Tanaka, Shoko Yamada, Marija Cherba, Gabriela Sukhanova, Peter Rolík, Kostiantyn Lubko, Marcell Medvecz, Aleksander Skopintsev, Tomáš Matijka, Davide Covone, Alessandra Improta, Kostiantyn Brandler, Viktor Mikulišin a Peter Peko.
Redakciu informoval Svjatoslav Dohovič, tlačový tajomník ŠD Košice