New York 20. novembra 2018 (HSP/Foto:SITA/AP/Invision-Richard Shotwell)
Známa kanadská speváčka Céline Dion je oficiálne už aj návrhárkou oblečenia pre deti. Mrazivá reklama, ktorou propaguje svoje nové oblečenie, naznačuje, že rodičia voči svojim deťom nemajú mať žiadne práva, “sú len fragmentom vesmíru ich detí”. Táto jej kolekcia mnohých pobúrila, uvádza server Global News
Speváčka nedávno na Twitteri ohlásila svoju novú kolekciu s názvom Célinununu. Ide o rodovo neutrálne detské oblečenie navrhnuté v spolupráci s unisex detskou odevnou značkou Nununu. Céline Dion v tejto súvislosti uviedla, že vždy milovala to, čo značka predstavuje.
“Partnerstvo s nimi podporuje dialóg o rovnosti a má naozaj veľký zmysel,” napísala na sociálnej sieti.
Pre televíziu CNN dodala, že jej cieľom nie je diktovať, ako by mali rodičia obliekať svoje deti. “Nechcem hovoriť svetu a rodičom, že by to mali robiť takto, alebo inak, ani to, čo je zlé… Myslím si, že záleží najmä na tom, z čoho majú deti dobrý pocit,” povedala počas rozhovoru.
V reklame mrazivo naznačuje, že deti už nepatria rodičom, ale zvrátenej, zideologizovanej gender ideológii: “Ste len fragmentom v ich vesmíre, voľby sú na deťoch”, čo ide v súlade s ideou, že deti sa s pevným rodom (mužským či ženským) nerodia, ale majú si ho vybrať.
Jej nová kolekcia zahŕňa všetko od denného oblečenia až po obuv. Jej návrhy zdobia vzory hviezd, lebiek, abecedy a nápisy ako napríklad “nový poriadok”. V jej kolekcii sa však nenachádza nič typicky modré či ružové.
“Moja značka oslobodzuje deti od tradičnej roly chlapca alebo dievčaťa a umožňuje mladým ľuďom stavať na hodnotách rovnosti a slobody. Umožňuje deťom posilňovať ich vlastnú osobnosť založenú na vzájomnom rešpekte,” uvádza sa na internetovej stránke značky.
Tím tvoria známi dizajnéri vrátane Iris Adler a Tali Milchberg. Návrhári tvrdia, že ide viac o módnu záležitosť. “Je to spôsob, ako pomôcť dieťaťu preskúmať skutočnosti tradičných rodových rolí.”
“Veríme, že je možné vzdelávať prostredníctvom detského oblečenia, pretože móda vytvára pojmy hlboko v našich mysliach a môže spôsobiť zmeny myšlienkových vzorcov. Môže podporiť filozofiu rovnosti a rozvíjať emocionálnu inteligenciu, ktorá učí detí k zodpovednosti, slobode a pružnosti myslenia. ”
Ide o pomerne drahé oblečenie, jeden kus šiat alebo detských body sa pohybuje od 70 do 120 dolárov.
Zvyšujúci sa tlak na rodovo neutrálne oblečenie
V USA a Kanade existuje niekoľko detských odevných značiek, ktoré sa sústreďujú buď na rodovo neutrálne oblečenie, alebo aspoň ponúkajú kolekciu v rámci svojich značiek. Sú to značky značky ako Cater, Old Navy a The Children’s Place, ktoré ponúkajú široký sortiment unisex oblečenia.
V rozhovore s Associated Press (AP) v roku 2016 rodovo neutrálna návrhárka oblečenia Courtney Hartmanová povedala, že pre rodičov je ťažké nájsť rodovo neutrálne oblečenie. “Existuje skutočne veľký rozdiel medzi tým, čo sa považuje za dievčenskú vec a medzi tým, čo sa považuje za chlapčenskú vec.”
Jo B. Paoletti, profesor amerických štúdií na univerzite v Marylande, dodáva, že šaty, ktoré sú ružovo odlišné, vytvárajú stereotypy, dokonca aj v najmladšom veku. “Na základe takmer 50-ročného výskumu sociálnych vied vieme, že stereotypné myslenie nám všetkým ubližuje, či ide o rasovú, pohlavnú alebo inú formu stereotypu,” myslí si spomínaný profesor.