Omsk, 8. júna 2015 (HSP/Foto: bk55.ru)
V ruskom Omsku sa stala takmer neuveriteľná epizóda. Z výstavy odstránili a smetiarskym autom odviezli preč… sochu Ježiša Krista. Verejnosť je strašne pobúrená. Žeby tým smetiarskym autom? Vôbec nie – samotnou sochou Ježiša Krista!..
Je pobúrená verejnosť, je pobúrená cirkev a prípad začal vyšetrovať Úrad pre boj proti extrémizmu ministerstva vnútra Ruska. Paradoxom je, že verejnosť neznepokojil spôsob, akým odstránili a odviezli preč sochu božieho syna, ale… samotná socha.
Všetko sa začalo pomerne nevinne. V sibírskom meste Omsk /priaznivci hokeja poznajú mužstvo Avangard, ktoré reprezentuje toto mesto v KHL/ sa koná umelecký festival Priestranstvo mnohoznačnosti. Svoje diela tam vystavujú známi a menej známi umelci z Ruska a zo zahraničia. Presne tak svoje dielo – sochu Ježiša Krista vystavili aj umelkyne Mária Šinkevičová a Alena Požilenková.
Táto socha bola vystavená v parčíku pri miestnom dramatickom divadle 3. júna, avšak na tomto mieste vydržala iba necelý deň. Potom ju náhle demontovali a odviezli preč. Nezvolili si pritom na odvoz relikvie najreprezentatívnejší dopravný prostriedok, ale smetiarske auto!.. Autorky diela pre média komentovali túto epizódu nasledovne: ich historické dielo „jednoducho šmarili do smetiarskeho auta.“
Organizátor festivalu Vasilij Meľničenko celú kauzu popísal pre média tak: „Práve sme išli na výstavu, keď mi zavolali z Úradu pre boj proti extrémizmu ministerstva vnútra Ruska. Upozornili, že na organizátorov výstavy podali trestné oznámenie a že je to veľmi vážna záležitosť. Prezradili mi, že trestné oznámenie podala Omská diecéza, ktorá bola celou touto záležitosťou neuveriteľne pobúrená. Sochu Krista demontovali a odviezli preč, ale tým sa to neskončí. Určite budeme mať nepríjemností,“ dodal.
Jedna z autoriek diela Mária Šinkevičová pre portál Novosib-Room vysvetlila, že ich Ježiš Kristus mal upozorniť verejnosť na problémy ničenia historického a kultúrneho dedičstva: „Kultúrna pamäť sa formuje v priebehu stáročí. Je symbolom vážnych zmyslov a významov. Ničenie pomníkov kultúry likviduje časť našej pamäti a tým dochádza k prehodnoteniu historických cenností. Na to sme chceli upozorniť našou sochou Ježiša Krista,“ podčiarkla.
Vernisáž výstavy prilákala mnohých umelcov nielen z Ruska, ale aj zo zahraničia. Na otvorení festivalu Priestranstvo mnohoznačnosti bol prítomný aj generálny konzul USA v Jekaterinburgu Otto Hans van Maerssen. Nebola to náhoda, veď tento festival Vasilijom Meľničenkom bol zorganizovaný práve z grantu vlády Spojených štátov. A vypukol taký obrovský škandál. Kde je predsa pes zakopaný? V čom je príčina a čo tak pobúrilo verejnosť, cirkev a donútilo spozornieť bezpečnostné zložky?
Ako je to možné, že nikoho nepobúrilo /pochopiteľne, okrem autoriek diela a zopár ich priateľov/, že sochu Ježiša Krista odviezlo smetiarke auto? Je to jednoduché: samotná socha bola vyhotovená… zo smetí!.. Asi preto preň zvolili príslušný dopravný prostriedok. Samotný fakt, že sochu božieho syna vyhotovili zo smetia, veľmi nahneval nielen cirkev, ale aj veľkú časť verejnosti. V Omsku začali hovoriť, že ako tieň Hamletovho otca v meste vznikol aj tieň skupiny Pussy Riot. Naznačujú tým to, že je tu zasa fakt bohorúhania a zosmiešňovania náboženských tradícií, symbolov a samotnej viery.
V Rusku sú v ostatnom čase na podobné prípady veľmi citliví a verejnosť podobné epizódy tvrdo odsudzuje. Niet sa čomu čudovať, že „bohorúhačsku“ sochu hneď odstránili a odviezli preč. V tejto veci panuje vzácna zhoda ako v radoch obyvateľstva, vo vedení miest a regiónov, tak aj medzi príslušníkmi „kompetentných orgánov“. Tak ako drvivá väčšina ruskej verejnosti odsudzuje „umeleckú činnosť“ Pussy Riot, získať si jej priazeň nemajú šancu žiadne podobné umelecké či poloumelecké akcie a iniciatívy.
Na záver iba jedna z obrovského množstva reakcií ľudí na sociálnych sieťach na margo tejto epizódy: „Z toho všetkého sa dá usúdiť, že Omsk je veľmi čisté a usporiadané mesto. Nikdy predtým som tam nebol, ale verím, že je to tak. Prečo? Autorky sochy hovorili, že ju zhotovili v priebehu 3 mesiacov, teda za 91 – 92 dní. Ako tak pozerám na foto, podobné dielo zo smetia by sa dalo zhotoviť v priebehu jedného dňa. To znamená, že tie dve „sochárky“ ostatných 90 dní zbierali smeti po celom meste, aby dokázali zabezpečiť materiál pre svoje dielo. Nemuseli sa namáhať s tým dielom, radšej by mali pokračovať v tej užitočnej práci, ktorej sa venovali tých 90 dní…“
Eugen Rusnák