Bratislava 12. júla 2023 (HSP/Foto:Twitter@Wolltigerhueter)
Na jar malo dôjsť k sporu medzi Slovenskom a Berlínom. Dôvodom mal byť servis poškodenej vojenskej techniky. Slovensko vraj požadovalo vysoké clá na náhradné diely. Ďalší konflikt kvôli oprave vojenskej techniky sa má odohrávať v týchto dňoch. V Poľsku sa totižto mali opravovať nemecké tanky Leopard dodané Ukrajine. Pripravovaná dohoda však má stroskotať na nečakanom faktore. Poliaci požadujú za svoju prácu vraj príliš veľa peňazí
Nemecká vláda vraj odstupuje od zmluvy s Poľskom o oprave ukrajinských tankov Leopard na poľskom území, informujú nemecké médiá. Denník Handelsblatt sa to mal dozvedieť priamo od ľudí znalých problematiky. Dôvodom majú byť vysoké mzdové očakávania Poliakov, ktoré sú z nemeckého pohľadu úplne prehnané.
Napriek tomu, že nemecké ministerstva obrany oficiálne stále tvrdí, že rokovania s poľskou stranou stále prebiehajú a definitívne rozhodnutie stále nepadlo, práve na požiadavke mzdového ohodnotenia môže celý projekt stroskotať.
Keďže je údajne poškodená až polovica ukrajinských tankov Leopard 2, Ukrajina naliehavo potrebuje nájsť spôsob, ako dostať poškodené hlavné bojové tanky západného typu späť do prevádzky.
V marci nemecká vláda po dlhom váhaní odovzdala Ukrajine 18 moderných tankov Leopard 2 A6. Dodávky prisľúbili aj ďalší európski partneri vrátane Poľska. Spor je však aj o tankoch Leopard A4, ktoré poskytlo Poľsko: Zo 14 dodaných vozidiel prišlo osem poškodených na Ukrajinu, ako sa dozvedel Handelsblatt.
Cieľom plánovaného opravárenského strediska bolo udržiavať tanky čo najbližšie k hraniciam s Ukrajinou, aby boli vzdialenosti krátke. Už v apríli podpísal minister obrany Boris Pistorius (SPD) so svojím partnerom vyhlásenie o zámere výstavby opravárenského podniku pre tanky.
Centrum majú zriadiť spoločne nemecké zbrojárske skupiny Rheinmetall a Krauss-Maffei Wegmann (KMW) a poľská spoločnosť PGZ. Podľa informovaných kruhov si vraj PGZ pýtala desaťnásobne vyššie ceny ako zvyčajne.
Pistorius nedávno zvýšil tlak na stretnutí s poľským náprotivkom Mariuszom Blaszczakom. Rokovania by sa mali ukončiť „ak to bude možné v priebehu najbližších desiatich dní, aby sme vedeli, akým smerom sa veci uberajú,” povedal Pistorius.
Každý Leopard 2 si zvyčajne vyžaduje niekoľko stoviek hodín práce. Podľa bežných trhových cien musí nemecká vláda počítať s trojcifernou sumou v miliónoch. Pri opravárenskom zariadení v Poľsku by však tieto náklady boli podstatne vyššie, uviedla pre Handelsblatt osoba oboznámená s udalosťami.
Zatiaľ čo spolupráca s Poľskom sa zastavila, spolupráca s Rumunskom prebieha. V tejto krajine sa majú generálne opraviť bojové vozidlá pechoty Marder. S projektom vraj nie sú žiadne ťažkosti.
Na jar však došlo k sporu so Slovenskom, kde sa okrem iného mali servisovať húfnice pre Ukrajinu. Slovenské colné orgány požadovali vysoké clo za náhradné diely, čo viedlo ku konfliktu s Berlínom.