Predpokladaná cena výstavby obchvatu Plavnice v dĺžke 5 370 metrov bola 34,5 milióna eur bez DPH. Súčasťou preložky cesty budú dve protihlukové steny v celkovej dĺžke vyše 948 metrov. Štátni cestári plánujú trvanie stavebných prác na tri roky, financovať ich budú s využitím peňazí Európskej únie cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra.
Preložka cesty I/68 mimo zastavaného územia obce Plavnica má podľa Slovenskej správy ciest prerozdeliť dopravu a odľahčiť existujúcu cestu cez obec. “Preložkou cesty bude zabezpečená vyššia bezpečnosť dopravy všetkých účastníkov dopravy aj na preložke cesty aj na pôvodnej ceste, plynulosť dopravy a komfort cestovania,” uviedla po vyhlásení tendra vlani pre agentúru SITA Lenka Salvianyová z kancelárie generálneho riaditeľa SSC. Navrhovaný úsek preložky bude mať kategóriu C so šírkou 11,5 metra a s maximálnou rýchlosťou 80 kilometrov za hodinu.
“Stavba rieši preložku existujúcej cesty situovanej v intraviláne obce, a to nevyhovujúcim prieťahom. V súčasnosti je nad obcou Plavnica smerom na Starú Ľubovňu na ceste I/68 stúpanie so sklonom asi 9 % v dĺžke 850 metrov bez prídavných jazdných pruhov,” priblížila Salvianyová s tým, že toto stúpanie spôsobuje najmä v zimných mesiacoch problémy v zabezpečení zjazdnosti cesty. “Tento úsek cesty je podľa predpokladov výpočtu kapacity cesty v súčasnosti na hranici svojej kapacity bez dostatočnej rezervy,” upozornila. Stavbu preložky cesty, ktorá bola posudzovaná v rámci štúdie realizovateľnosti cestného ťahu I/68 Mníšek nad Popradom – Prešov, pred vyhlásením tendra posudzoval Útvar hodnoty za peniaze na Ministerstve financií SR.
Cestári s vybraným zhotoviteľom už podpísali zmluvu o dielo na výstavbu preložky cesty pri Plavnici. S Ministerstvom dopravy a výstavby SR podľa údajov v Centrálnom registri zmlúv ešte v januári uzavreli zmluvu o poskytnutí nenávratného finančného príspevku na tento projekt. Celkové oprávnené výdavky na realizáciu aktivít projektu podľa tejto zmluvy predstavujú objem maximálne 45,6 milióna eur, z toho zdroje EÚ 85 % (38,7 milióna eur) a zdroje spolufinancovania zo štátneho rozpočtu 15 % (6,8 milióna eur). Podmienkou využitia zdrojov EÚ v súčasnom programovom období 2014 – 2020 je ukončenie stavby do konca roka 2023.
Ďalšie štyri ponuky v tendri na výstavbu obchvatu Plavnice predložili združenie českých spoločností Metrostav, a. s., Praha a Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby, a. s., Brno (29,4 milióna eur bez DPH), Strabag, s. r. o., Bratislava (29,7 milióna eur), Váhostav – SK, a. s., Bratislava (takmer 33 miliónov eur) a Chemkostav, a. s., Michalovce (34,5 milióna eur bez DPH).