Bratislava 3. septembra 2022 (HSP/kp.ru/Foto:Pixabay)
Na Rusko budú tlačiť cez vysoké sadzby poistenia námornej prepravy – Komsomoľskaja pravda diskutovala s odborníkmi o tom, ako bude Rusko reagovať
Ministri financií krajín G-7 (USA, Kanada, Spojené kráľovstvo, Nemecko, Taliansko, Francúzsko a Japonsko) sa dohodli na stanovení stropu pre ceny ruskej ropy. Výška stropu ešte nebola určená, ale v zásade sa táto otázka vyriešila.
Na prvý pohľad sa to zdá absurdné. Nielen to, že Rusku niekto, ignorujúc trhové mechanizmy tvorby cien, bude diktovať, za akú cenu má predávať svoju vlastnú ropu. Zdá sa tiež absurdné, že toto obmedzenie sa dá uplatniť v praxi. Najväčšími odberateľmi ropy sú India a Čína. Prečo by sa k Rusku mali správať takýmto spôsobom, najmä keď im dodáva ropu s citeľnou zľavou.
V skutočnosti je však námorná preprava ropy (a práve na ňu sa vzťahujú obmedzenia) zložitejšia ako len dohoda medzi predávajúcim a kupujúcim.
– Je to skutočne veľmi vážny problém,” povedal pre KP.RU Rustam Tankajev, člen výboru pre energetickú stratégiu Obchodnej a priemyselnej komory Ruskej federácie. – Krajiny G7 špekulujú s tým, že vlastnia celý systém poistenia prepravy ropy. Manipulujúc s týmito možnosťami, budú požadovať nižšie ceny za ruskú ropu alebo zavedú také poistné podmienky pre tých, ktorí prepravujú ruskú ropu, že sa im to jednoducho môže stať nerentabilné, zhltne to všetky zisky. Takéto obmedzenia vyplývajúce zo skutočnosti, že Západ disponuje všetkými poisteniami plavidiel, platia už dlhší čas a zasahujú do objemu našich dodávok po severnej námornej ceste. Sadzby poistenia sú tam stanovené tak, že sa preprava stáva nerentabilnou.
Zoznam protiruských opatrení skupiny G7 zahŕňa aj zákaz poistenia plavidiel prepravujúcich ruskú ropu za ceny vyššie ako dohodnuté.
– Všetky veľké poisťovne pre lodnú dopravu sú buď z krajín G7, alebo z krajín, ktoré sú pod jej ekonomickým a politickým vplyvom,” vysvetľuje logistická spoločnosť Agency VTN. – Sú to americké poisťovne The Hartford a Great American Insurance Group, francúzska AXA, švajčiarska Chubb, nemecká Allianz… Existuje veľká čínska spoločnosť Ping An Insurance, ktorá sa však špecializuje na životné poistenie členov posádky a zamestnancov sprevádzajúcich náklad.
Špecializované internetové médiá sa od mája zaoberajú problémom tlaku na Rusko prostredníctvom západného poisťovníctva. Napríklad v článku na profinance.ru sa uvádza, že poistenie prepravy ropy (zahŕňa nielen poistenie nákladu a plavidiel, ale aj prípadné škody na životnom prostredí) by v prípade odmietnutia západných spoločností mohli prevziať poisťovne z Indie, Číny a Ruska.
Deň predtým, 1. septembra, podpredseda vlády Alexander Novak vyhlásil, že Rusko nebude vôbec predávať ropu tým, ktorí budú požadovať obmedzenie cien. To by viedlo k tomu, že krajiny zo zóny vplyvu G7 by jednoducho nedostávali ruskú ropu. A ak Rusko nebude predávať ropu, bude jej na trhu menej, a preto sa cena zvýši, povedal pre KP.RU Stanislav Mitrochovič, popredný expert Národného fondu energetickej bezpečnosti a Finančnej univerzity pri vláde Ruskej federácie.
V reakcii na túto hrozbu skupina G7 vyzvala krajiny ťažiace ropu, aby zvýšili ťažbu, a zabránili tak nárastu cien a dokázali sa zaobísť bez ruskej ropy. Otázkou je, či budú poslúchať.