Šeliga sa postavil do polohy katolíka, konzervatívca a súčasť spoločenstva Kolégia Antona Neuwirtha. Je to však skutočne tak? Bude Šeliga skutočne tvrdo prezentovať konzervatívne hodnoty alebo je to len zastierací manéver, ktorý sa po čase ukázal aj pri protestoch Za slušné Slovensko, kedy bola iniciatíva prezentovaná ako apolitická? Odpoveďou sú vyjadrenia samotného Šeligu.
Vysvetlil, že jednou z vecí, prečo ho presvedčil Andrej Kiska vstúpiť do strany je, že dosluhujúci prezident podľa jeho slov nie je ani fundamentalista, ani extrémny liberál. V tejto súvislosti Hríbovi priznal, že v predchádzajúcich rozhovoroch asi nemal použiť slovné spojenie „extrémny liberál“ pretože nechcel uraziť určitú skupinu ľudí.
„Mal som povedať vyhranený liberál,“ vysvetlil Šeliga a týmto pravdepodobne naznačil svoj ďalší spôsob prezentovania svojich postojov v podobe „mäkších“ korektnejších slov a fráz, ktoré chcú počuť maistreamové médiá.
Šeliga tiež ozrejmil, že v Kiskovej strane nebude len na okrasu ako marketingová tvár. Vysvetlil, že okolo Kisku je skupina ľudí, ktorá chce zmeniť a posunúť Slovensko dopredu. Čo konkrétne vyjadrením „posunúť dopredu“ myslel, nešpecifikoval.
Dodal tiež, že aktuálne je v politickom spektre priestor, keďže ľudia, ktorí chcú zmenu by nevolili Progresívne Slovensko alebo by nevolili KDH či Kresťanskú úniu, pretože sa napríklad nevedia stotožniť s lídrom/líderkou, určitým bodom v programe…
Šeliga tiež priznal, že je zástancom filozofie menej štátu. „Štát by sa mal čím menej starať do tvojho vlastného života,“ vysvetlil.
Tvrdí však: „Som na strane života, akurát nebudem búchať do stola a nikoho zakazovať a posielať do väzenia za to, čo žena urobí v ťažkej situácii, keď je to brutálne intímna vec.“
Dodal, že samotný zákaz potratov, hoci sám deklaruje, že je proti potratom, nič nerieši. Zákazmi podľa jeho slov „vylievame z vaničky dieťa aj s vodou“.
Podľa vlastných slov hoci nie je s potratom vnútorne stotožnený to neznamená, že musí prísť a povedať, že jediná cesta ako chrániť nenarodené deti, je tvrdý zákaz potratov. Šeliga hovorí len o prevencii.
Dodáva tiež, že nie je kňazom, aby ako cirkev tvrdo hovoril, že potrat nikdy. „Idem sa uchádzať o nejaký mandát,“ vysvetlil v súvislosti s nastolením zákazu potratov.
Uvedenými korektnými postojmi, ktoré sú prijateľné pre maistreamové médiá, používa argumenty Progresívneho Slovenska. Aj nastupujúca prezidenta Zuzana Čaputová a ďalšie členky extrémne liberálnej strany – Zora Jaurová a Irena Biháriová – hlásajú vo svojom videu, že sú proti potratom, ale zároveň ho nechcú zakazovať ako samotný Šeliga.
Šeliga vzhľadom na otázku Hríba zároveň vysvetlil, čo je základ jeho života. “Základ je viera. Nie však tá úplne inštitucionalizovaná… tá neustála pochybnosť, že či robím dobré veci. Jasné, že sa v tom niekedy strácam. Už som sa párkrát aj stratil, ale to je asi základ,” vysvetlil a dodal, že má rád remix transvestitu B-komplex o milovaní ľudí, ktorí má byť receptom na šťastný život.
V súvislosti s inštitucionalizovanou vierou kritizoval trnavského biskupa Jána Oroscha, ktorý sa vyjadril kriticky voči Čaputovej. Šeliga uviedol, že biskup by mal byť opatrnejší. “Ja som už akože politik, mal by som si dávať pozor na tieto reči, aby som nezaťahoval akoby cirkev do politiky, pretože to sa nemá,” vysvetlil a naznačil, že nie je vhodné niektoré veci otvorene povedať.
Dodal, že pri voľbe Čaputovej necítil, že by spáchal ťažký hriech. Svoj postoj vysvetlil slovami: “Ľudia to možno nevedia, ale katolíkov v prvom rade viaže svedomie. Ja som vo svojom svedomí ťažký hriech nespáchal.”
Šeliga svojim postojom teda poodhalil akú majú predstavu o konzervativizme v Kiskovej strane. Politický marketing síce voličom pred voľbami ponúka slová o konzervatívnych hodnotách, avšak reálne skutky v podobe ochrany života, a iných hodnotových a bioetických otázok následne v zákonoch nečakajte. Kiskova strana by síce rada lovila v rybníku konzervatívcov, ale ako naznačujú Šeligove vyjadrenia, iba marketingom a frázami. Prístup Andreja Kisku je pochopiteľný. Keď chce s extremistami z liberálneho Progresívneho Slovenska a Spolu žiť, musí s nimi aj vyť.
Gabriela Smreková