Bratislava 3. februára 2023 (HSP/Foto:Facebook)
Na Slovensko mieri ruský diskontný obchodný reťazec MERE. Plánuje otvoriť 3 až 5 predajní. Politika ruského obchodného reťazca stojí na nízkych nákladoch i maržiach. Cieľom MERE je ponúknuť zákazníkom sortiment o 15 až 30 percent lacnejšie ako konkurencia. Okrem potravín v ponuke nájdete aj drogériu a potreby pre domácnosť
V diskontnom obchode MERE sa šetrí na nákladoch, takže zákazník tam krásne regále bude hľadať márne. Aj keď je tovar uskladnený prevažne na paletách, zapôsobí na zákazníka hlavne svojou extrémne nízkou cenou. V Českej republike, kde už reťazec nejakú dobu pôsobí si mnohých stálych zákazníkov získal práve zaujímavou cenou, preto aj gro návštevníkov MERE tvoria zákazníci, pre ktorých je prvoradá nízka cena ponúkaného tovaru. Okrem lacného mäsa či rybacích špecialít, nízkou cenou zaujme aj drogistický tovar. Napríklad sprchové gély známych značiek z Nemecka kúpi zákazník aj o polovicu lacnejšie ako u konkurencie.
Nákupy v ruskom diskonte MERE využívajú aj majitelia malých obchodov s potravinami alebo reštaurácií. Tí môžu nakupovať bez obmedzenia také množstvo výrobkov, aké potrebujú napríklad aj celú paletu. Pre obchody Mere sú stanovené špeciálne podmienky. Lokalita musí byť vedľa cesty s veľkým parkoviskom a prístupom pre kamióny dodávateľov. Predajná plocha musí byť od 800 do 1200 metrov štvorcových, stropy musia byť vysoké dva až štyri metre, keďže obchody sú zároveň aj skladmi, kde je tovar ponúkaný prevažne na paletách. Obchodný reťazec nebuduje vlastné predajne, ale má záujem iba o nájom priestorov. Otváracia doba predajne býva zvyčajne od 8 do 20 hodín. Podiel medzi miestnymi a dovážanými produktmi je zhruba 70 k 30 percentám. Asi desatinu tvorí ponuka tovaru z Ruska.
„Naša stratégia je ponúknuť zákazníkovi čo najnižšiu cenu. Dávame si na tovar prirážku od 15 do 18 percent, čo je náš jediný príjem. Naše marže môže klesať, aby cena bola skutočne dostupná. Máme stále rovnaké ceny, takzvané akčné ponuky nerobíme. Šetríme na všetkom tak, aby naše náklady boli čo možno najnižšie. To znamená prevažne paletový predaj bez krásnych regálov,” vysvetľuje manažérka Natalia Sinkina.
Keďže ruský obchodný reťazec vždy spolupracuje aj s miestnymi lokálnymi dodávateľmi, šancu budú mať aj slovenskí dodávatelia. Podľa manažérky pri dodávateľoch tovaru pre reťazec MERE rozhoduje iba ponúknutá cena, neexistujú žiadne poplatky, ktoré sú bežné pri iných reťazcoch.
Zaujímavosťou je, že MERE vôbec neinzeruje svoj tovar v reklamných letákoch. Najlepšia reklama je podľa nich to, čo si ľudia o kvalite a cene ponúkaných výrobkov povedia medzi sebou. Všetko prebieha bez letákov, komunikáciu so zákazníkmi zaisťujú obchody a facebookový profil. Vedúci predajní ale môžu, po dohovore s dodávateľmi, realizovať marketingové akcie, napríklad ochutnávky.
„Už naberáme ľudí na naše druhé obchodné oddelenie v Ostrave, ktoré by malo zastrešovať aj Slovensko,” ubezpečila manažérka nákupu Sinkina slovenských zákazníkov, ktorý v čase energetickej krízy a neustáleho zdražovania prihliadajú pri nákupoch na nízke ceny ponúkaného tovaru.