Moskva 9. septembra 2023 (HSP/asiatimes/Foto:wikimedia)
SSJ-100 sa zbavuje predchádzajúcej závislosti na západných súčiastkach a systémoch v rámci programu náhrady dovozu, ktorý kopíruje čínsky C919, píše o tom Asia Times
Ruské osobné lietadlo, ktoré je takmer celé vyrobené z domácich komponentov, absolvovalo 29. augusta svoj prvý skúšobný let, ktorý priniesol oživenie akcií spoločností Jakovlev Design Bureau a United Aircraft Corporation (UAC) na moskovskej burze.
Nové lietadlo Suchoj Superjet 100 (SSJ-100), ktoré navrhol Jakovlev a vyrobila spoločnosť UAC vo svojom závode v Komsomoľsku-Na Amure, je úzkoprsé regionálne lietadlo s doletom 4 578 km, ktoré môže prepravovať 87 až 108 cestujúcich v závislosti od konfigurácie sedadiel.
Jeho cieľom je konkurovať brazílskemu lietadlu Embraer E190 s úzkym trupom a krátkym až stredným doletom na svetových trhoch.
Počas skúšobného letu, ktorý trval 54 minút, SSJ-100 podľa miestnych správ vystúpil do maximálnej výšky 3 000 metrov a dosiahol rýchlosť 343 kilometrov za hodinu. Ruské ministerstvo priemyslu a obchodu uviedlo, že sa potvrdila stabilná činnosť všetkých systémov a ovládateľnosť a stabilita lietadla počas letu.
Pôvodné lietadlo SSJ-100, skonštruované prevažne zo zahraničných súčiastok a komponentov, prvýkrát vzlietlo v roku 2008. Približne 40 dovezených systémov a komponentov bolo v novej verzii nahradených alternatívami ruskej výroby.
Medzi súčasti domácej výroby patrí trup, avionika, systém riadenia letu a pomocná pohonná jednotka, ako aj napájacie, klimatizačné a protipožiarne zariadenia v kabíne lietadla.
Na urýchlenie testovacieho programu sa použili motory SaM-146 vyrobené v spoločnom podniku francúzskej spoločnosti Safran Aircraft Engines a dcérskej spoločnosti Saturn ruskej spoločnosti United Engine Corporation (UEC), ale podľa správ ruských médií budú “v blízkej budúcnosti” nahradené motormi PD-8 plne domácej výroby, ktoré vyrába spoločnosť UEC-Saturn. Motory SaM-146 vyrábané vo Francúzsku aj v Rusku poháňali SSJ-100 od začiatku.
Lietadlá SSJ-100 vybavené motormi PD-8 sa však budú musieť testovať samostatne. Podľa pôvodného harmonogramu by malo byť lietadlo certifikované do konca roka 2023, ale Andrej Veličko, vedúci internetového portálu Russian Aviation, si myslí, že august budúceho roka je reálnejší termín. Následne sa plánujú dodávky pre Aeroflot a ďalšie domáce letecké spoločnosti.
Poučné je porovnanie s čínskym osobným lietadlom COMAC C919. Lietadlo C919, ktoré uskutočnilo svoj prvý komerčný let v máji minulého roka, sa montuje v Číne, ale kľúčové komponenty sa obstarávajú od zahraničných dodávateľov vrátane veľkých amerických leteckých spoločností a ich spoločných podnikov v Číne.
Patria medzi ne turbovrtuľové prúdové motory LEAP od spoločnosti CFM International, spoločného podniku GE Aviation a Safran; avionika a kabínové systémy od spoločnosti Collins Aerospace; letové ovládacie prvky, kolesá a brzdy od spoločnosti Honeywell; a hydraulika, pohony a palivové systémy od spoločnosti Parker Aerospace.
Čínski subdodávatelia dodávajú trup lietadla C919, krídla, kované časti a ďalšie základné komponenty a materiály. Alternatívny motor CJ-1000A vyvinutý spoločnosťou Aero Engine Corporation of China údajne prechádzal letovými skúškami v marci minulého roka. Podľa špekulatívnych správ by certifikácia lietadla C919 mohla byť možná do roku 2025.
Ruský program náhrady dovozu lietadiel sa datuje od zavedenia obmedzení na vývoz výrobkov s vojenským využitím do Ruska Úradom pre priemysel a bezpečnosť ministerstva obchodu USA pred vojnou na Ukrajine.
V septembri 2018 boli uvalené obmedzenia na predaj materiálov z uhlíkových vlákien ruskej spoločnosti AeroComposite corporation, dcérskej spoločnosti UAC. O dva roky neskôr, v decembri 2021, ruský výrobca lietadiel Irkut dokončil svoje prvé osobné lietadlo s krídlami vyrobenými z náhradných materiálov vyrobených spoločnosťou AeroComposite.
“Chcel by som poznamenať, že špecialisti Irkutu dokázali vyriešiť problém náhrady dovozu v čo najkratšom čase,” citoval časopis Composites World Sergeja Čemezova, generálneho riaditeľa štátneho obranného konglomerátu Rostec. “Je to dôkaz vyspelosti našich leteckých technológií a ďalšie víťazstvo nad sankciami.”
Spoločnosť UAC vznikla v roku 2006 zlúčením ruských výrobcov lietadiel Iľjušin, Irkut, Mikojan, Suchoj, Tupolev a Jakolev – všetko mená zo sovietskej éry. Jej 92,3 % vlastní Rostec, teda ruská štátna korporácia na podporu vývoja, výroby a vývozu výrobkov špičkových technológií. Rostec kontroluje aj spoločnosť UEC-Saturn.
Na spoločnosť Rostec, ktorá je primárne dodávateľom obranných zariadení, uvalili USA a EÚ sankcie po anexii Krymu Ruskom v roku 2014. Ani tieto sankcie zrejme neboli úspešné. Spoločnosť Rostec 1. septembra 2023 oznámila, že vyvinula softvérové riešenie internetu vecí “určené na kontrolu stavu výzbroje, špeciálnych strojov a vojenských objektov – od lodí a vozidiel až po nemocnice a posádky – a na vytváranie ich digitálnych dvojčiat”.
V marci 2022, krátko po invázii na Ukrajinu, francúzsky Airbus a americký Boeing ukončili svoju činnosť v Rusku. Predaj lietadiel a náhradných dielov, technická podpora a údržba boli oficiálne ukončené v súlade so sankciami EÚ a USA. Dotklo sa to približne 70 % osobných lietadiel prevádzkovaných v Rusku.
V auguste 2023 agentúra Reuters informovala, že cez Turecko, Spojené arabské emiráty, Tadžikistan, Kirgizsko a Čínu boli ruským leteckým spoločnostiam dodané súčiastky v hodnote najmenej 1,2 miliardy USD.
Napriek tomu, keď ruský minister priemyslu a obchodu Denis Manturov v júni pre denník Rossijskaja gazeta povedal, že Rusko musí zabezpečiť technologickú suverenitu nad kritickými dielmi a technológiami v letectve, jednoducho konštatoval zrejmú vec.
Rostec sa tiež pripravuje na zvýšenie výroby výlučne domácej verzie osobného lietadla Tupolev TU-214 v Gorbunovovom kazanskom leteckom závode v Tatarstane. Štandardné lietadlo TU-214 s kabínou pre jednu triedu môže prepraviť 212 cestujúcich s doletom 4 797 kilometrov.
V dvojtriednej konfigurácii prepraví 150 cestujúcich na vzdialenosť 6 889 kilometrov (3 720 námorných míľ). Údajne sa pracuje aj na ďalšom novom lietadle – MC-21, ktoré má nahradiť Airbus A320 a Boeing 737.
Vo februári minulého roka generálny riaditeľ ruskej Federálnej agentúry pre leteckú dopravu Alexander Neradko pre médiá uviedol, že lietadlá Airbus a Boeing prevádzkované ruskými leteckými spoločnosťami by mohli zostať v prevádzke až do roku 2030, ak budú riadne udržiavané.
To by malo byť dosť času na ich nahradenie lietadlami výlučne domácej výroby, hoci termíny výroby v Rusku majú tendenciu skĺzavať.
Prečítajte si tiež:
- Rusi pripravujú vážnu ofenzívnu operáciu
- Rusko údajne stiahlo svoje jednotky z Rabotína. Čo sa naozaj stalo?