Moskva 1. júna 2021 (HSP/Sputnik/Foto:Sputnik-Mikhail Fomichev)
Vyslanec Ministerstva zahraničných vecí Ruskej federácie pre Arktickú radu Nikolaj Korčunov v rozhovore pre Sputnik prehovoril o tom, prečo je Severná morská cesta lepšia ako Suezský prieplav
Podľa diplomata incident s najväčšou kontajnerovou loďou Ever Given v Suezkom prieplave v marci tohto roku ukázal dôležitosť rozvoja alternatívnych globálnych nákladných trás, diverzifikácie trás a odhalil nedostatky existujúcich námorných koridorov
“Severná námorná cesta je o 40 percent kratšia ako dopravná trasa cez Suezský prieplav a má rad výhod, vrátane politických. Jeho kratšia dĺžka umožňuje nielen skrátiť dobu dopravy, ale aj náklady na palivo, čo napomáha minimalizácii antropogénnej záťaže pre životné prostredie,” uviedol Korčunov.
Poznamenal, že Rusko v posledných rokoch pozoruje pozitívnu dynamiku rastu objemov prepravy nákladov po Severnej morskej ceste a rozvoja lodnej dopravy. Zdroj agentúry dodal, že to bude mať pozitívny vplyv na severné územie, obchod a turizmus a tiež to napomáha zvýšeniu úrovne života obyvateľstva Arktídy, vrátane domorodých národov.
Ako skôr oznámil ruský minister rozvoja východu Alexej Čekunov, najväčšie ázijské štáty už hovoria o Severnej morskej ceste ako o alternatíve preťaženému Suezskému prieplavu. Ako uvádza ruský vicepremiér Jurij Trutnev, Rusko bude robiť všetko, aby využitie Severnej morskej cesty bolo pohodlné, bezpečné a tiež viedlo k zníženiu emisií škodlivých látok do životného prostredia.
Doprava cez Suezský prieplav
Dĺžka trasy Severnej morskej cesty od Karskej brány k fjordu Providenija je vyše 5,6 tisíc kilometrov, dĺžka susedných riečnych ciest je asi 37 tisíc kilometrov. Alternatívou sú dopravné tepny prechádzajúce cez Suezský a Panamský prieplav alebo okolo mysu Dobrej nádeje.
Transport cez Suezský prieplav predstavuje vyše 10% svetového obchodu.
Kontajnerová loď Ever Given je dlhá 400 metrov a výtlakom okolo 224 tisíc ton mierila z Číny do Holandska. V apríli nabehla na plytčinu na 151. kilometri Suezského prieplavu, čím úplne zablokovala námornú dopravu na šesť dní. Následne sa po niekoľkých pokusoch podarilo loď dostať z plytčiny. Spomeňme, že pri akcii bolo použitých 15 remorkérov.
Škody, ktoré boli spôsobené zablokovaním Suezského prieplavu v dôsledku incidentu s kontajnerovou loďou, sa vyšplhali na miliardu dolárov.