Bratislava 8. septembra 2022 (HSP/Foto:Аэрофлот – Российские авиалинии/
Rusko má v úmysle úplne zmeniť leteckú dopravu. Dôležitým prvým krokom na tejto ceste je prechod ruských leteckých spoločností od zahraničných lietadiel k výlučne domácim. Západné sankcie prinútili našich dopravcov vytvoriť najväčší balík objednávok na domáce diaľkové lietadlá v novodobej histórii. Je domáci priemysel pripravený na takúto výzvu?
Ruské civilné letectvo prejde “systémovým prezbrojením” a prechodom na lietadlá ruskej výroby, uviedol v stredu ruský prezident Vladimir Putin v prejave na Východnom ekonomickom fóre. Podľa prezidenta vytvorili letecké spoločnosti v krajine najväčší balík objednávok v novodobej histórii na približne 500 lietadiel domácej výroby pre hlavné linky.
Záujem o domáce lietadlá je viac než pochopiteľný a logický. Predovšetkým Rusko strávilo dve desaťročia budovaním vlastných civilných lietadiel od základov a nakoniec máme nielen SSJ-100, prvé domáce lietadlo od sovietskej éry, ale aj lietadlo najpopulárnejšej triedy na svete – MS-21, a to vo verzii s domácim motorom, ktorým bol nahradený dovoz.
Západné sankcie voči ruským leteckým spoločnostiam, ktoré výrazne obmedzili používanie lietadiel Boeing a Airbus, podnietili urýchlenú transformáciu domáceho letectva. Nejde len o to, že letecké spoločnosti sa teraz budú snažiť čo najrýchlejšie prejsť na domáce moderné vybavenie, ale aj o letecký priemysel, ktorý bude musieť narásť na objemy výroby z čias Sovietskeho zväzu, na ktoré však súčasné Rusko zabudlo. Transformácia odvetvia znamená nové pracovné miesta pre letecké spoločnosti aj letecké továrne.
Hlavná objednávka na spomínaných 500 lietadiel domácej výroby je, samozrejme, pre Aeroflot. Skupina má zazmluvnených 323 lietadiel. Ide o 210 lietadiel MS-21, 72 lietadiel Suchoj Superjet-100 a 40 lietadiel Tu-214. Na zvládnutie prevádzky nových lietadiel bude potrebných približne 3 500 pilotov. Stratégia rozvoja spoločnosti Aeroflot je zosynchronizovaná s programom rozvoja dopravného priemyslu do roku 2030, uviedol šéf Aeroflotu.
“Flotila spoločnosti Aeroflot má v súčasnosti približne rovnaký počet lietadiel, aký si objednala. Väčšinou ide o zahraničné stroje. Letecké spoločnosti triedy Aeroflot však každých 10 až 15 rokov kompletne obnovujú svoju flotilu. Preto spoločnosť Aeroflot načrtla svoje potreby: nahradiť zahraničnú flotilu domácou flotilou v priebehu nasledujúceho desaťročia. Teda ak nehovoríme o raste leteckej dopravy, ktorý si bude vyžadovať rozšírenie flotily,” hovorí Roman Gusarov, šéf Avia.ru.
Výrobcovia civilných lietadiel tvrdia, že sú schopní zvýšiť objem výroby, aby uspokojili nielen rekordnú objednávku Aeroflotu, ale aj objednávky iných leteckých spoločností, hovorí Gusarov. Hovoríme o celkovej objednávke 500 domácich lietadiel, čo znamená 159 nových domácich lietadiel pre iných dopravcov.
V programe rozvoja leteckej dopravy do roku 2030 v hodnote viac ako 770 miliárd rubľov, ktorý v lete schválila ruská vláda, sa navrhuje dodať do roku 2030 až 1 036 nových ruských lietadiel, čo by však zahŕňalo nielen tri typy lietadiel, ktoré si objednal Aeroflot, ale aj IL-96, IL-114, TVRS-44 Ladoga, L-410 a Bajkal.
Podľa plánu sa v roku 2023 vyrobia len dve lietadlá SSJ New, ale od roku 2024 sa bude vyrábať 20 lietadiel ročne až do roku 2030.
Závod dosahuje takéto objemy výroby, takže ide o celkom reálne údaje. Rusko tak v priebehu ôsmich rokov vyrobí 142 regionálnych lietadiel SSJ New (Aeroflot si objednal 72).
Pokiaľ ide o MS-21, dopravcovia budú mať svoje prvé stroje v roku 2024. Očakáva sa, že tento rok bude zmontovaných šesť lietadiel. V roku 2025 ich bude dvakrát viac – 12 kusov MS-21. A potom sa produkcia každoročne zvyšuje: v roku 2026 – 22 MS-21, v roku 2027 – 36, v roku 2028 – 50, v roku 2029 – 72, v roku 2030 – 72. Inými slovami, plán je dosiahnuť produkciu 70 MS-21 ročne. Podľa plánu sa v priebehu ôsmich rokov vyrobí celkovo 270 takýchto lietadiel (Aeroflot si objednal 210 strojov).
Plán výroby Tu-214 ukazuje, že od roku 2025 sa bude vyrábať 10 takýchto strojov ročne a do roku 2030 bude celkový objem výroby 70 (objednávka Aeroflotu – 40 strojov).
Objem výroby prevyšuje objednávky spoločnosti Aeroflot. “Ako vidíte, stále existuje priestor vo výrobe pre ostatných zákazníkov leteckých spoločností,” upozorňuje Roman Gusarov.
Pre letecký priemysel v Rusku to predstavuje vážnu výzvu. Koniec koncov, hovoríme o postupnom dosiahnutí výroby 100 civilných lietadiel ročne. A ak do toho zahrnieme aj ostatné menšie lietadlá, potom by sa do roku 2029-2030 mala celková výroba civilných lietadiel v Rusku zvýšiť na rekordných 186 lietadiel ročne. Rusko nikdy v modernej histórii nevyrobilo toľko civilných lietadiel. Viac ako sto civilných lietadiel je už na úrovni Sovietskeho zväzu.
Z týchto 1036 lietadiel, ktoré teraz do roku 2030 vyrobí ruský letecký priemysel by sa pred uložením sankcií väčšina vyrobila vo fabrikách na Západe. Znamená to ďalšiu ranu západnému priemyslu, lebo domáci ruský dopyt je takpovediac istý dopyt, na ktorý sa výrobcovia môžu spoľahnúť.
Ruskí leteckí prepravcovia si z logických dôvodov v dohľadnej dobe nekúpia iné ako domáce lietadlo. Nemôžu riskovať so zahraničnými lietadlami, ktoré by následne z nejakých sankčných dôvodov nemohli servisovať a podobne.
Tento domáci dopyt je však iba základný. Ruské spoločnosti po tom, čo sa ich lietadla budú masovo predávať a používať domácim leteckým prepravcom budú následne atakovať aj zahraničné trhy a ponúkať svoje dopravné lietadla aj zahraničným prepravcom.
Mnohí leteckí dopravcovia, najmä národní, hlavne po tom, čo predviedol Západ zo sankciami proti Rusku, si radšej zakúpia stroje inej proveniencie, aby neboli ľahko vydierateľní a likvidovateľní Západom. Takýchto dopravcov, aj keď sa to možno dnes tak nezdá, môže byť viac, ako si ktokoľvek na Západe uvedomuje.
Správanie Západu bude mať ďalekosiahle, dnes ešte ťažko predvídateľné dôsledky na rôznych frontoch a v rôznych oblastiach svetového hospodárstva, politiky a správania jednotlivých štátov. Strata výroby niekoľko tisíc lietadiel je iba jedným z mála dnes už viditeľných dôsledkov.
Západ svojim neakceptovateľným správaním, keď používa rôzne zákerné ekonomické nástroje na poškodenie protistrany, sa sám diskvalifikoval v očiach celého sveta a izoloval sa.
Pre Západ, ktorý dosiaľ dominoval svetu a jeho ekonomike je to nová situácia. Realita je však taká, že na strane kolektívneho Západu je dnes reálne iba 54 štátov zo 193. Tých 54 štátov sú pritom najmä samotné západné krajiny – Anglosasi a im podrobená Európska únia. Viac o tom si môžete prečítať tu.
Západ tak zostáva izolovaný, čo sa postupne prejaví aj na jeho ekonomike a celkovom pomalom postupnom úpadku.