Bratislava 24. decembra 2017 (HSP/Foto:HSP)
Števo Svitko je naším najúspešnejším moto pretekárom poslednej dekády. V širšej verejnosti sa zviditeľnil hlavne úspešnou mnohonásobnou účasťou na Dakar Rally. Že nenecháva nič na náhodu je zrejmé z jeho tvrdej a cielenej prípravy. Podľa názoru osôb, podieľajúcich sa na jeho športovom raste, ešte nikdy nemal tak dobré jazdecké a kondičné nastavenie, ako práve teraz pred Dakarom 2018
Nasledujúca Dakar Rally 2018 bude štartovať v Peru (pieskové etapy), prejde Bolíviou (vysokohorské terény) a skončí v Argentíne (rýchle šotoliny a technické úseky).
Najprv k príprave, ako prebehla a pod koho vedením, prípadne kde?
Väčšinu kondičnej prípravy, a čiastočne aj jazdeckej, som absolvoval s Maťom Benkom, ktorý tiež preteká rally. Zahŕňala bežkovanie na Štrbskom plesa pod vedením majsterky Slovenska, skialp do Lomnického sedla, balančné a koordinačné cviky vo Svite, stacionárne bicyklovanie s maskou regulujúcou prísun kyslíku… Všetko sa dialo vo vopred naplánovaných 5-dňových cykloch, po nich vždy nasledovali dva dni oddychu a regenerácie.
V minulosti niečo v príprave škrípalo a vyvrcholilo to problémami v lete 2017.
Áno, jednalo sa o nedostatočnú regeneráciu a nedodržanie pitného režimu počas športových zápolení. Ako pridávam v nárokoch na kondíciu, tak musím pridávať aj v správnom oddychu. Veľmi mi pomohla Dukla.
Okrem toho som pridal spávanie v stane, ktorý simuluje množstvo kyslíku vo veľkých nadmorských výškach. Hoci pôjdeme v Bolívii iba dve etapy, riedky vzduch tam vždy zoberie pretekárom množstvo síl. A tie môžu chýbať v záverečných etapách v Argentíne.
Zranenia a podobne, všetko v poriadku?
Zranené rameno a prst sú už v poriadku, cítim sa telesne úplne fit a dobre naladený.
Čo jazdecká príprava?
Pred mesiacom som bol na vynikajúcom sústredení v Maroku s továrenským jazdcom KTM Farresom. Denne sme pilovali jazdu a navigáciu v dunách, všetko podľa prístrojov používaných na Dakare. V priebehu roka som pravidelne jazdil aj ťažké piesky na Záhorí.
Rýchle šotolinové trate trénujem na rally pretekoch v Grécku a súkromne v Chorvátsku. Tamojšie cesty značne pripomínajú rýchle juhoamerické cesty, hoci otvorené úseky nie sú tak dlhé. Na prípravu to však stačí. K tomu veľa v priebehu sezóny pretekám na ľahkom endure všemožné preteky.
Poďme k technike. Stále máš továrenskú podporu KTM, zrepasovali minuloročnú motorku. Stačí Ti?
V tomto roku pripravila KTM nový prototyp, dostupný iba pre továrenských jazdcov. Mne zrepasovali minuloročný model a mám na preteky plnú fabrickú podporu. To znamená prednosť pri opravách na Dakare, najkvalitnejšie diely a podobne. Minuloročný model bol dobrý, tak sa nebojím konkurencie.
Videl si pri nakládke v Le Havre nový model KTM pre sezónu 2018?
Iba zdiaľky, ale vypadá sľubne. Vraj sa podarilo zachovať stabilitu vo vysokých rýchlostiach a pritom je ovládateľnosť v technických pasážach opäť o niečo lepšia. Nechám sa prekvapiť o rok.
Dakar sa tento rok začína v Peru. Predpokladám, že sa tešíš na pieskové etapy na začiatku Dakaru…
Piesok milujem a bol som v ročníku 2017 sklamaný, že ho prakticky na tratiach nebolo. Tento raz by prvých 5 etáp malo byť s poriadnymi dunovými poľami, už sa neviem dočkať. Takto usporiadatelia aspoň čiastočne nahradili výpadok Čile a jej púšte Atacama. Zrejme nás v Peru potrápia vysoké teploty, no piesok to v mojom ponímaní všetko vyváži.
Ako sa Ti pozdáva všeobecne profilovanie tratí na Dakar 2018? V strede dva dni nešťastnej Bolívie, na konci úmorné teplo Argentíny…
O Peru som už povedal. Bolíviu nemá nikto rád. Riedky vzduch, zima a večný dážď prinášajú iba utrpenie a problémy jazdcom aj sprievodu. Argentína je vždy lotéria. Usporiadatelia vyberajú veľmi rôznorodé terény, aby nejako oživili etapy. No prevažujú rýchle šotoliny, lesné cesty a technické vsuvky. K tomu šialené teploty a vysoká vlhkosť vzduchu. Túto časť nemám veľmi rád, no patrí k rozhodujúcim a musíme všetci zabrať na dno síl.
Aké ambície z toho vyplývajú?
Konkurencia je rok od roku silnejšia, no napriek tomu by som rád stál na pódiu. K tomu treba okrem jazdeckého umenia aj kopec športového šťastia. Veď napríklad v roku 2016 som skončil na 2. mieste a o rok na 25. pozícii. To hovorí za všetko. Okrem toho, továrenské tímy majú podporu na tak vysokej úrovni, že nám sa o takom niečom ani nesníva. Na druhej strane, sú vystavení väčšiemu tlaku, pretože očakávania od sponzorov a tovární sú extrémne. Ja môžem jazdiť s čistou hlavou a bez prehnaných tlakov.
Tím máš v staronovom zložení. Kto pribudol?
Stabilným členom sú kamarát Zlatko Novosád a švagor Maroš Kubačka, pribudli Dominik Guláš a Dominik Žažo. Berieme dodávku a starý karavan, ktorý sa najlepšie osvedčil. V ňom bude môj prechodný domov počas dvoch týždňov. Primeraný oddych bude tento raz ešte rozhodujúcejší ako inokedy. Dakar má 40. výročie a je predpoklad, že usporiadatelia nachystali podstatne ťažšie trate ako inokedy. Budú náročné na kondíciu a v druhej polovici rally sa nedostatok regenerácie môže vypomstiť.
Okrem mimoriadneho fyzického vypätia je Dakar známy aj náporom na psychiku až na hranu možností pretekárov. Si dobre v tomto smere pripravený?
Som úplne v pohode. Našťastie finančné krytie je zabezpečené, sponzori ma nikam netlačia a preto môžem nastúpiť bez zbytočnej nervozity. Psychická pohoda je na začiatku veľmi dôležitá, veď Dakar prinesie v priebehu pretekania ešte nervov dosť. Čistá hlava je základom prípadného úspechu.
Niečo na koniec?
Prajem si hlavne, aby sa mi vyhli zranenia a zbytočné penalizácie. Hoci tým nevieme úplne zabrániť, v športe je dnes kus politiky. Preto sú penalizácie často nespravodlivé a slúžia na ovplyvňovanie výsledkov. No nesmiem im k tomu dávať akýkoľvek dôvod.
Teraz potrebujem iba poriadnu podporu fanúšikov, kus športového šťastia a dobre navigovať. Potom sa aj výsledok dostaví.
Text. Peter Haršáni, foto: archív autora