EasyJet, ktorý je nízkonákladovým dopravcom a jednou z najväčších európskych leteckých spoločností, vydal svojim zamestnancom pokyny na vítanie cestujúcich vo svojich lietadlách. Informuje o tom britský denník The Independent.
“Chceme, aby naša posádka privítala všetkých na palube, a tak sme im poskytli nejaké pokyny, ako to najlepšie urobiť spôsobom, ktorý je pre všetkých prípustný,“ uviedol hovorca leteckej spoločnosti pre CNN Travel a zdôraznil, že pozdrav nie je zakázaný.
Tento krok prišiel po tom, čo sa v auguste na oslovenie spoločnosti EasyJet sťažoval Andi Fugard, vedúci lektor na Birkbeck, Univerzite v Londýne. Na Twitteri sa v informáciách označuje ako non–binary osoba, teda človek, ktorý popiera systém dvoch pohlaví.
“Vážený EasyJet, vy ste v nejakej súťaži, aby ste videli, koľkokrát môžete spomenúť rodovo binárne oslovenie? ,Dámy a páni, chlapci a dievčatá‘, parfumy znovu striktne rozdelené na dámske a pánske… Zbavte sa tiež oslovenia pán/pani. Organizácia tak veľká, ako je tá vaša, musí byť lepšia,” napísal na Twitteri Andi Fugard.
Dear @easyJet, are you in some kind of competition to see how many times you can reinforce gender binaries? “Ladies and gentlemen, boys and girls”, perfume strictly segrated again by “ladies and gentlemen”. Ditch sir/madam too. An organisation as huge as yours must do better.
— Andi with a ? dotting the i (@InductiveStep) 29. augusta 2019
Letecká spoločnosť však CNN oznámila, že jej nové usmernenia nie sú reakciou na tento tweet.
“V EasyJet nediskriminujeme žiadneho jednotlivca – cestujúcich alebo zamestnancov. Sme celoeurópskou leteckou spoločnosťou s cieľom prepojiť ľudí všetkých národností v celej Európe, takže v našej organizácii rozhodne nie je priestor pre diskrimináciu akéhokoľvek druhu,” uviedli v spoločnosti EasyJet.
Dr. Fugard sa tiež pýtal, aké pokyny dostávajú zamestnanci EasyJet ohľadom pohlavia, pokiaľ ide o zahrnutie trans a non–binárnych ľudí pri oslovení. EasyJet odpovedal, že “ide o niečo, čo bude riešené príslušným tímom“.
“V súčasnej dobe prebieha rozsiahly pracovný program v oblasti rozmanitosti a začlenenia. Ide o oblasť, na ktorú sa musíme zamerať,” uvádza spoločnosť.
Dopravca potom poskytol pokyny, ako privítať všetkých zákazníkov priateľským a inkluzívnym spôsobom, ako je použitie pozdravu “Vitajte všetci“. Denníku The Independent to uviedol hovorca spoločnosti EasyJet.
K podobnému kroku už predtým pristúpila letecká spoločnosť Air Canada a niektoré americké aerolinky už dokonca ponúkajú možnosť uvedenia neutrálneho pohlavia – tzv. Mx.
Komentár Františka Matejku
Na túto správu na svojej stránke na Facebooku zareagoval aj český politik František Matějka. Ten sa obrátil na spoločnosť EasyJet s podobnou žiadosťou, ako Andi Fugard.
“Vážená EasyJet, prajeme si, aby ste mňa a moji ženu vítali na palube oslovením ,vážený pán‘ a ,vážená pani‘, pretože pohlavne neutrálne oslovenie nás uráža. Ďakujeme,” napísal.
Príspevok českého politika si vyslúžil veľa komentárov.
“A WC?! S tým problém nemajú? Panáčik X bábika. Alebo močia do plastovej fľaše, ktorú majú pod sedadlom?! Povedala by som, že som dosť tolerantná, ale čo je veľa, to je veľa. Tie ústupky im len nahrávajú,” napísala jedna užívateľka.
“Dúfam, že nie ,ľudkovia‘,“ dodal k veci ďalší.