Svet 6. marca 2019 (HSP/hellochristian.com/Foto:Sreenshot YouTube)
Nasledujúce slová sú dôležitým varovaním pre rodičov tejto generácie. Príliš veľa sa toho môže diať a aj sa deje v skrytosti pred verejnosťou. Rodičia, dávajte pozor: ak vaše deti publikujú svoje videá na YouTube, môžu nevedomky priťahovať pozornosť pedofilov
Portál Churchleaders zverejnil článok o tom, že YouTube a online weby nie sú také nevinné, ako sa na pohľad zdajú.
YouTube sa nedávno ocitol v problémoch po tom, čo youtuber Matt Watson zverejnil 17. februára detailné video o tom, ako pedofili zneužívajú túto platformu. Mnohé veľké spoločnosti ako napr. Nestle, Walt Disney, Epic Games a podobne boli dokonca nútené kvôli obrovskému rozhorčeniu verejnosti stiahnuť svoju reklamu z YouTube.
Čo robia pedofili?
„Vo svojom videu, ktoré ma v súčasnosti viac ako 3 milióny pozretí, Watson vysvetľuje, že pedofili si vyhľadávajú nevinné videá detí, najmä malých dievčat. Dievčatá môžu iba tak sedieť a rozprávať, cvičiť gymnastiku, či hrať sa vonku. Potom predátori zvyčajne zverejnia komentár k originálnemu videu alebo jeho časť editujú a vytvoria s ním svoje vlastné video.
V komentároch pod videami, pedofili označia časovú stopu navádzajúc diváka na tzv. „momenty záujmu“ v každom videu – čo je moment, keď sú deti práve v pozícii, ktorá môže byť predložená ako sexuálna. Používatelia zanechajú sugestívne komentáre označiac dievča ako „bohyňu,“ „nádhernú“ a podobne. A takéto komentáre sú ešte z tých najnevinnejších, ktoré portál Wired objavil.
Watson zverejnil svoje video pobúrenia z toho, že YouTube nielenže tieto aktivity toleruje, ale spoločnosť ich vlastne sprostredkuje.
Nie je tajomstvom, že táto platforma sa formuje podľa záujmu divákov. Ak ľudia pozerajú video o jednej téme, keď sa video skončí, načítajú sa podobné videá, ktoré by mohli diváka zaujímať. Ak si používateľ nevyberie jedno z nich, alebo nestlačí „zrušiť,“ YouTube bude automaticky prehrávať tie, ktoré považuje za zaujímavé pre tohto diváka. Cieľom je samozrejme udržať pozornosť čo najdlhšie, a tak zarobiť viac peňazí.
YouTube tiež ukazuje podobné videá na bočnej lište a aj na hlavnej stránke pod titulom „Odporúčané videá.“ Výsledkom je, zdôrazňuje Watson, že ak raz ľudia vidia video s aktivitou od pedofilov, tieto videá sa im budú ďalej prioritne zobrazovať. Hovorí: “Ak raz vstúpite do červej diery, už nebudete vidieť iný obsah… Algoritmus YouTube je nastavený spôsobom, že nebude existovať nič okrem takýchto videí.“ Práve toto nastavenie umožňuje pedofilom nachádzať stále viac podobných videí, spolčovať sa navzájom a nachádzať detskú pornografiu.
YouTube zažil podobnú kontroverziu s názvom „Elsagate“ v roku 2017. Po nej sa zdalo, že sa spoločnosť začala viac zameriavať a bojovať proti nevhodnému obsahu, ktorý bol zacielený na deti.
YouTube publikoval blog v novembri 2017, s názvom „5 spôsobov, ktorými sprísňujeme náš prístup, aby sme ochránili rodiny na YouTube a YouTube Kids.“ Autori v ňom píšu: „Počínajúc týmto týždňom, začíname aplikovať ešte agresívnejší postoj tým, že vypíname všetky komentáre,“ ktoré sú „nevhodné, sexuálne alebo predátorské pod videami maloletých.“
Avšak Watson našiel videá detí, ktoré majú komentáre vypnuté. To znamená, že YouTube si je vedomý, že tam bol zneužívajúci komentár voči maloletým (v opačnom prípade by komentáre nevypol), avšak nič iné ohľadom toho nepodnikol. Spoločnosť neodstránila videá ani neblokovala účty osôb, ktorí tieto komentáre napísali. Naopak, platforma pokračuje v umožňovaní algoritmu odporúčať podobné videá malých dievčat na bočnej lište.
„Ako by to YouTube nemohol vidieť?“, pýta sa Watson.
Watson ďalej hovorí, že keď poukázal na reálnu pornografiu na YouTube, YouTube ju zmazal. Ale spoločnosť stále dovoľuje účtom prepojeným s týmito linkami existovať.
Je dôležité byť si vedomý toho, že je možné natrafiť na videá, ktoré propagujú pedofíliu rôznymi spôsobmi. Môže to byť cez vyhľadávanie sexuálne orientovaných videí žien, alebo to môže byť skrze vyhľadávanie niečoho oveľa nevinnejšieho, ako výrazy spojené s „gymnastikou,“ či „jógou.“
Watson tiež zdôrazňuje, že predátori sa takmer až chvália faktom, že im to prechádza, či už vkladajúc slovo „pedofil“ ako svoje používateľské meno, alebo vkladaním sexuálne explicitných emotikonov. Watson uvádza, že už nahlasoval jasne dôkazy pedofilnej aktivity a YouTube ich nevymazal.
Watson hovorí, že informáciu o pedofiloch na YouTube zasiela všetkým poskytovateľom správ, ktoré pozná v nádeji, že niekto urobí niečo s tým, čo odhalil. Jeho stratégia, zdá sa, zatiaľ funguje. Viaceré väčšie spravodajské agentúry ako New York Times, CNBC či Bloomberg tieto poburujúce odhalenia zverejnili.
Watson dodáva, že končí s podporou YouTube, a že už nikdy nezverejní video cez túto platformu. Jeho nádejou je, že sa v konečnom dôsledku niečo stane a pedofili budú konečne braní na zodpovednosť: “Už o tom verejnosť vie viac ako dva roky, a stále, nič sa ohľadom toho nedeje. Som znechutený.“
Viktória Dandárová