Na menšie vozidlá plánuje rezort obrany vynaložiť do 782 miliónov eur, pričom je v cena započítaná aj logistická podpora, výcvik posádok či munícia. Vozidlo musí podľa ministerstva spĺňať niekoľko základných požiadaviek, okrem iného musí byť vyrobené alebo v užívaní členských štátov Severoatlantickej aliancie (NATO), respektíve Európskej únie (EÚ). Horizont dodania transportérov nemá presiahnuť rok 2029, pričom prvé vozidlá by dostali slovenskí vojaci v priebehu roka 2020, keď je naplánované spustenie sériovej výroby.
Ministerstvo od uznesenia vlády z roku 2017 testovalo viac ako desiatku vozidiel. Rezort zvažoval aj rovnakú možnosť ako pri transportéroch 8×8, teda vývoj a výskum.
“Na základe analýz možných spôsobov obstarania, vyhodnotení dostupných bojových obrnených vozidiel na platforme 4×4 a potencionálnych výrobcov takýchto vozidiel formou prieskumu trhu je pre Slovenskú republiku najvýhodnejší postup pomocou verejného obstarávania,” uvádza materiál. Celý proces medzinárodnej súťaže v prípade súhlasu vlády SR sa začne na budúci rok.
Nové transportéry 4×4 majú využívať aj slovenskí spojenci, čo bude jedna zo základných podmienok súťaže. “Podmienkou je, že budú ponuky obmedzené na vozidlá, ktoré sú vyrobené alebo využívané štátmi NATO a EÚ,” píše sa v dokumente.
Okrem iného tiež rezort žiada balistickú ochranu, schopnosť celoročnej prevádzky v náročných klimatických podmienkach, možnosti uloženia materiálu či ďalšej výzbroje a zbraní, základnú výzbroj. Ministerstvo počíta s možnosťou zapojenia domáceho zbrojárskeho priemyslu. Či pôjde o jestvujúce prevádzky, alebo projekt vytvorí ďalšie výrobné kapacity a pracovné miesta rezort neuvádza.
Na novú kolesovú techniku, vrátane väčších transportérov 8×8, počíta rezort s výdavkami cez 1,2 miliardy eur. Len nedávno pritom vládny kabinet odobril podpísanie príslušných zmlúv k stíhačkám F-16 Block 70/72 za 1,6 miliardy eur.