Režisérka Valeria Schulczová o svojom režijnom debute v Košiciach

❚❚

Košice 8. apríla 2016 (HSP/Foto:Štátne divadlo Košice)

 

Dramatizácia slávneho románu A. Moraviu Rimanka, ktorá bude mať premiéru 15. apríla o 19:00 v Historickej budove Štátneho divadla Košice, je aj košickým režijným debutom Valerie Schulczovej. O témach z Moraviovho románu, témach dramatizácie i inscenácie, o práci režisérky a autorky v jednom i skúšaní v Košiciach s ňou hovorila dramaturgička Miriam Kičiňová

Na snímke režisérka Valeria Schulczová
Na snímke režisérka Valeria Schulczová

Aké témy respektíve čo bolo kľúčové pre výber Moraviu a jeho Rimanky pre Košice a Slovensko v tomto čase?

.

Dominantný je príbeh Adriany, ktorá v osobnej rovine prežíva veľkú tragédiu ako veľké plátno. Tento veľmi intímny príbeh, ako sa z mladučkého dievčaťa stane pod vplyvom vlastnej matky prostitútka, aby prežila vo svojom sociálnom kontexte, sa dopĺňa všeobecnou politickou situáciou. Tá je však v románe len naznačená. Je to pozadie rodiaceho sa fašizmu, ktorý reprezentuje Astarita, šéf tajnej fašistickej polície. Stáva sa Adrianiným klientom a zásadne ovplyvní jej životný príbeh. Fascinovala nás na tom možnosť zrovnocenniť na javisku tieto dve línie, aby sa vzájomne dopĺňali. A hoci Adriana začne predávať svoje telo a dostáva sa akoby na spoločenské dno, tak tým, že si zachováva vnútornú morálnu integritu a snaží sa nájsť to dobré a je obdarená životným optimizmom, hoci na živočíšnej úrovni, tak paradoxne ako jediná pôsobí ako čistý človek.

 

.

Nie je to trochu priveľký alebo najsilnejší paradox?

Moravia práve cez to vyjadril jednoduché poznanie, že zdanlivo slušní ľudia sú omnoho náchylnejší ísť s veľkými režimami a vnútorne kolaborovať. A je vlastne krásne ako ukázal, že napriek tomu v čom sa človek pohybuje, môže zostať vnútorne čistý, hoci stojí na okraji spoločnosti.

 

Politické asociácie inscenácie so súčasnosťou sa zdajú pomerne silné. Bolo potrebné ťažiť z ďalších dobových textov?

V románe to politikum je prítomné, stačí iba keď sa zhmotní. Na javisku ožije aj dav mladých ľudí, ktorí postupne tak zaplavujú priestor, až ho ovládnu. Niečo zvláštne cítiť v podhubí románu. Keď sme ho dramatizovali, na Slovensku sa zvolebnievalo. To je jeden kontext. A paradoxne viac ako skutočnými fašistami, sme sa inšpirovali vyhláseniami nášho premiéra. To bolo nejakým spôsobom inšpiratívne. Keď sme hľadali dobové vyjadrenia talianskej fašistickej strany, ktoré sme len dôsledne preložili a použili v dramatizácii, tak prekvapivo splývali s rétorikou, ktorá znela v predvolebnom boji. Bolo to desivé a z toho titulu ten veľmi silný volebný výsledok Kotlebovej strany, bol len logickým zopakovaním histórie a pre nás potvrdením, že to, čo sa ukrýva v podhubí Moraviovho románu sa aktualizuje samo. Bohužiaľ v realite.

.
Na snímke režisérka Valeria Schulczová
Na snímke režisérka Valeria Schulczová

Nakoľko ste ako režisérka ešte kritická k autorke a ako autorka rozmýšľate už zároveň aj ako režisérka?

To je výhoda dramatizácií, že ako autorka pracujem s látkou, ktorú pri dramatizovaní prispôsobujem režijnej koncepcii. A tým, že látka je hotová, tak z nej aj pri adaptovaní, témy a motívy prispôsobujem divadelnému výsledku. Vyberám tie, ktoré majú dramatický potenciál. Veci, ktoré napríklad hovorím hercom na skúške ohľadom konania, emócie už sú vlastne v texte napísané ako režijné poznámky. Dramatizácia samotná má už v sebe režijnú koncepciu. Pri vlastných textoch, je to samozrejme trochu iné, ale toto je stále Moraviova látka.

Na snímke režisérka Valeria Schulczová
Na snímke režisérka Valeria Schulczová

 

Ako ste sa vysporiadali s formou inscenácie? Nelákalo vás to experimentovať?

Myslím si, že forma je dôležitá, ale ešte dôležitejší je príbeh a príbeh si vypýta formu akou je inscenovaný. Aspoň v mojom svete to tak funguje. Tento príbeh si nevypýtal žiadnu kontroverznú alebo extra experimentálnu formu inscenovania a ja si myslím, že v tom je aj pre diváka prijateľnejšia možnosť ako stráviť ten obsah. Divák môže ísť s príbehom. Román je písaný „ich“ formou a Moraviovi sa ako mužovi skvele podarilo postihnúť psychológiu mladej ženy. Naozaj veľmi bravúrne. Myslím si, že nám sa tiež podarilo previesť „ich“ formu do dramatickej podoby tak, aby divák mal šancu sa s Adrianou identifikovať, alebo minimálne sa nechať previesť tým príbehom práve ňou. Tým pádom nás ona zoznamuje so svojim osudom, a tak máme šancu vojsť dovnútra jej príbehu.

.

 

Je to jedna z tých dramatizácii, ktorá nie je epická, ale dotýkate sa drene tragického osudu. Akoby ste ho až prehĺbili cez existenciálne motívy. Sú tam témy nielen politické, ale najmä základné otázky toho, čo je dobré a čo zlé v človeku. Nepotrebovali ste ďalšie filozoficko – reflexívne texty na doplnenie?

Snažili sme sa pracovať takým spôsobom, aby to nebola len transkripcia románu do javiskového tvaru či dramatického textu. Postupovali sme inak, ako sa štandardne pracuje na Slovensku, ale tým nechcem hovoriť za žiadnych autorov, lebo každý má svoju metódu. Pre nás bolo zaujímavé spraviť si analýzu románu, potom sme hľadali nosné situácie z románu a pomenovali ich, vystavali sme si líniu a oblúk deja, ktorý sme nanovo napĺňali situáciami. To znamená, že je použitých minimum replík z pôvodného textu, snažili sme sa oživiť situáciu z románu a použiť možno aj dnešný jazyk, zachovať myslenie a konanie postáv. Tak vznikol samostatný tvar. A keďže nás viedol príbeh, tak nebolo nutné postavy prehlbovať verbálne, ale práve kontextom, v ktorom sa nachádzajú. A tým, že my sme posilnili celú fašistickú linku, tak vlastne kontakt príbehu s celospoločenským dianím vytvoril nadstavbu.  Adriane sme dopísali jeden monológ, ktorý je inšpirovaný postavou, ale nie je v Moraviovi. Z pohľadu myslenia postavy, ktorá je v niečom jednoduchá, sa snaží pomenovať fascináciu zlom. Ale nie v rovine filozofickej, ale v rovine osobnej. Myslím si, že presah tohto pôsobí v rámci celku.

 

Dá sa povedať, že pri vzniku dramatizácie je možné písať na telo herca? Ste autori, ktorí písali akoby priamo na telo herca hry ako Leni, Doktor Macbeth. Je možné uplatniť túto skúsenosť i pri dramatizácii?

Určite sa to dá. Ale v tomto prípade sme postupovali tak, aby sme boli verní obrazu Moraviových postáv, než hercom, pre ktorých to píšeme. Ja si však myslím, že ak človek myslí na to, že to je dramatický tvar a že na scéne budú stáť živí ľudia, tak nie je priestor na nejakú zbytočne epickú naráciu. V prvom rade musí byť živý jazyk, živé situácie a potom si aj herec sám nájde cestu k tej látke bez toho, aby musel byť konkrétnym predobrazom pri písaní.

 

Ako sa vám skúša pri vašom režijnom debute v Štátnom divadle Košice?

Herecký súbor tu je veľmi príjemný, herci sú veľmi ochotní a  vnímaví. Práca tu ma teší. Dúfam, že je to obojstranné. A dúfam, že aj výsledok nás poteší.

 

.

Prostredie Košíc je do určitej miery konzervatívne a téma i autor sú kontroverzní. Bol označený ako dekadentný autor, bol autor zakázaný, nebola tu obava z tohto titulu v regióne a meste?

Nie. Jednak, tým, že v košickom kontexte nie som doma a vnímam ho ako kontext Slovenska a Slovensko ako také je konzervatívne. Minimálne je to prostredie, ktoré je komplikovane podrobované kritickému mysleniu. Dogmy v nás sú stále dostatočne zažité a iba sa mení ich obsah a forma. A v tom, ako sa my vnímame ako ublížený národ, myslím si, že až taký veľký rozdiel medzi Bratislavou a Košicami nebude.  Obe mestá sú veľmi kozmopolitné a dokonca Košice boli počas svojej histórie možno ešte kozmopolitnejšie ako Bratislava. Divák na to je pripravený, a keď nie je, tak sa to časom naučí.

Redakciu informoval Svjatoslav Dohovič, tlačový tajomník ŠD Košice

 

 

.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ


Pošlite nám tip
.
.

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.




NAŽIVO

Včera 19:22

Včera 18:34

Najbohatšie jedno percento obyvateľov skupiny najväčších svetových ekonomík G20 vlastní 31 % jej celkového bohatstva, zatiaľ čo na chudobnejšiu polovicu pripadá len 5 %. TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA, ktorá sa odvolala na správu charitatívnej organizácie Oxfam.

Včera 18:32

Vjazd automobilov na Manhattan bude spoplatnený. Guvernérka štátu New York Kathy Hochulová vo štvrtok (14. 11.) predstavila výrazne prepracovaný plán, ktorý má zmierniť dopravnú záťaž v najrušnejšej časti metropoly východného pobrežia USA.

Včera 18:31

Čína prilákala od začiatku roka priame zahraničné investície v hodnote vyše 693 miliárd jüanov. To je takmer o 30 % menej než za rovnaké obdobie predchádzajúceho roka. Poukázali na to koncom tohto týždňa zverejnené údaje čínskeho ministerstva obchodu. Napriek výraznému poklesu je najnovší výsledok čiastočne pozitívny, keďže poukazuje na zmiernenie rozsahu poklesu investícií.

Včera 18:30

Na Slovensku sa v tomto roku uskutočnilo 12 investičných transakcií v hodnote 201 miliónov eur. Väčšina investícií smerovala do priemyselných nehnuteľností. Slovenskému trhu dominoval európsky kapitál, miestni investori sa zameriavali najmä na menšie projekty s možnosťou zvyšovania ich hodnoty. Vyplýva to z prehľadu slovenského trhu s nehnuteľnosťami za tretí kvartál 2024, ktorý vypracovala spoločnosť Colliers.

Včera 18:11

Estónsko poskytne Ukrajine ďalšiu vojenskú pomoc, oznámilo v sobotu ministerstvo obrany v Tallinne.

Včera 18:10

Elon Musk povedal, že Zelenskyj má „veľký zmysel pre humor“, keď komentoval jeho slová, že Trump nebude schopný prinútiť Ukrajinu sadnúť si k rokovaciemu stolu s Ruskom.

„Sme nezávislá krajina a my, myslím, že počas tejto vojny naši ľudia a ja osobne pri rokovaniach so Spojenými štátmi a Trumpom a Bidenom a s ďalšími európskymi lídrami sme dokázali, že u nás rétorika ‘sadnite si a počúvajte’ nefunguje,“ povedal Zelenskyj v rozhovore pre ukrajinský rozhlas.

„Má úžasný zmysel pre humor,“ reagoval Musk a pridal emotikon.

Včera 18:08

Zelenskyj chce zorganizovať stretnutie s Trumpom „čo najskôr“, píše nemecké vydanie denníka Welt am Sonntag.

Japonské vydanie Kyodo zároveň uvádza, že Trump sa pred oficiálnym nástupom do funkcie osobne nestretne so žiadnym zahraničným lídrom.

Včera 17:41

Obyvatelia mesta Val di Ledro na severe Talianska protestovali v noci na sobotu proti výrubu stromu, ktorý sa má stať vianočným stromčekom na Námestí svätého Petra vo Vatikáne.

Včera 17:40

Ukrajina môže uvažovať o rozhovoroch s Ruskom o ukončení vojny len za určitých podmienok, povedal ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj v rozhovore odvysielanom v sobotu, zatiaľ čo sa konflikt blíži ku svojmu 1000-emu dňu.

Zobraziť všetky
.

NAJČÍTANEJŠIE










.

NAJNOVŠIE










NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

.

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Supermesiac nad vežou Marina v v pobrežnom meste Ayia Napa na juhovýchode Cypra

Autor: TASR/AP-Petros Karadjias

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

.

Video

.

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Marián Tkáč

Dušan Hirjak

René Pavlík

Erik Majercak

Ivan Štubňa

.
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali