Režisér Lukáš Brutovský o premiére Uja Váňu v Košiciach

❚❚

Košice 14. novembra 2017 (HSP/Foto:TASR-Erika Ďurčová)

 

Nová inscenácia hry Antona Pavloviča Čechova Ujo Váňa, ktorá bude mať premiéru v piatok 17. novembra o 19:00 v Historickej budove Štátneho divadla Košice, je aj režisérskym debutom mladého slovenského režiséra Lukáša Brutovského v košickom divadle. Hovorili sme s ním o jeho častom stretávaní sa s ruskou klasikou, ale aj o tom, aký bude nový košický Ujo Váňa. 

Na snímke Lukáš Brutovský

Vo vašej režisérskej práci sa často zameriavate na ruskú klasiku. Čím vám dramatická tvorba autorov ako Ostrovskij, Tolstoj či Čechov učarovala?

.

Asi tým, že v celej svetovej dramatike má tá ruská zvláštne postavenie. V krátkosti by sa to dalo charakterizovať tak, že ruskí dramatici majú svojskú groteskno-realistickú optiku, ktorou nazerajú na človeka a v iných kultúrach tento typ pohľadu na ľudí a na život tak často nenachádzame. Nie je to videnie čierno-biele, nie je to videnie romanticky idealizujúce. Skôr naopak. Sú to také trpko-smiešne vyobrazenia človeka. A mám dojem, že to nám môže byť aj kultúrne blízke.

Pre svoj režisérsky debut v Košiciach ste si vybrali Čechovovho Uja Váňu. Samotný Čechov dal tejto svojej hre podtitul Obrázky z dedinského života. Do akej miery sú reálie ruskej dediny v cárskom režime aktuálne aj pre dnešnú dobu a aké paralely sa dajú nájsť? 

.

Snažili sme sa zbaviť našu inscenáciu týchto realistických konotácií, nezobrazujeme vidiek,  už vôbec nie ruský. Pokiaľ ide o pocit provinčnosti, ktorý je v hre prítomný, tak s tým sa stretávame mnohí na Slovensku. Nielen v Košiciach, ale aj inde. A týka sa to aj divadla. Naša inscenácia chce byť tak trochu aj o otázkach o zmysle divadla. S pocitom provinčnosti, vyhorenia, straty zmyslu či odstrčenosti sa stretávajú aj mnohí divadelníci. Pod tým vidiekom si ja osobne nepredstavujem len dedinu, ale aj akýsi vnútorný stav.

Čechov písal svoje hry ako komédie, ale zároveň sa sťažoval na to, že z nich pri adaptácii na javisko vznikli melancholické hry, pri ktorých si ľudia poplakali. Ako to teda je? Sú to hry, kde ide smiech cez slzy?

Možno by som to skôr nazval tragikomédiou, pretože tie Čechovove hry sú veľmi tragické práve preto, že sú veľmi smiešne. Často krát dokonca akoby aj vedome trápne. Vyžaduje si to aj istú schopnosť diváka komunikovať s autorom a vedieť pochopiť, že za zdanlivo banálnymi situáciami sa skrývajú trpké osudy ľudí, ktorí sú smiešni v tom ako sami seba vážne berú. V tom je Čechov veľmi ľudský dramatik.

Čím bude podľa režiséra košický Ujo Váňa iný? Prostredím, do ktorého ste ho zasadili? Viem, že je tam istý časový posun aj posun miesta…

Myslím si, že dvomi vecami. Snahou zbaviť Čechova akéhokoľvek dekorativizmu a popisnosti. Snažíme sa naozaj o veľmi čistú inscenáciu s dôrazom na herecké výkony, ktoré verím, že vystúpia do popredia. A tento rozmer často až veľmi osobnej výpovede hlavných predstaviteľov na čele so Stanom Pitoňákom by mohol byť niečím, čo bude pre inscenáciu príznačné. A zároveň by mohol byť tým, čo u divákov zarezonuje osobnejšie.

.

KTO JE LUKÁŠ BRUTOVSKÝ

Rodák z Krompách (1988) absolvoval bilingválne gymnázium v Poprade a divadelnú réžiu na Vysokej škole múzických umení v Bratislave, v ročníku režiséra Petra Mikulíka. Už počas štúdia na VŠMU zarezonovali jeho inscenácie ruskej klasiky Smrť Tarelkina, Výnosné miesto a Letní hostia, ktoré hosťovali na niekoľkých medzinárodných divadelných festivaloch (Bratislava, Praha, Brno, Moskva) a získali viacero ocenení. Slovenská kritika nominovala v roku 2012 inscenáciu Výnosné miesto na divadelné ocenenie DOSKY v kategórii Najlepšia réžia sezóny a Objav sezóny. Po absolvovaní magisterského štúdia pokračoval v doktorandskom štúdiu, kde okrem iného pedagogicky viedol zahraničných študentov. Spolupracuje s viacerými slovenskými a českými divadlami (Bratislava, Nitra, Martin, Brno, Kladno, Praha). V roku 2014 sa stal laureátom ceny českých Divadelních novin za najlepšiu réžiu sezóny za inscenáciu Maryša v brnianskom HaDivadle. Od roku 2015 je umeleckým šéfom v Slovenskom komornom divadle v Martine. Lukáš Brutovský je reprezentantom najmladšej generácie súčasnej slovenskej réžie. Pri výbere titulov sa zameriava na svetovú, predovšetkým ruskú klasiku. Súčasnej dráme sa skôr vyhýba a režíruje ju len sporadicky (Praporky ve větru, Městské divadlo Kladno, 2013). Práca s klasickým textom a jeho výrazná interpretácia ústia u Brutovského do čistej estetickej formy a dôsledne vystavaných situácií, mnohokrát s antiiluzívnymi prvkami a viditeľne precíznou hereckou prácou. V scénografickom minimalizme Brutovského réžií sa herec sústreďuje na seba a charakter postavy vytvára v maximálne kladených nárokoch. Brutovský sa nespolieha na javiskovú imagináciu dotváranú hudbou či náročným výtvarným riešením. Význam tlmočí prostredníctvom herca a zastáva názor, že človek (divák) sa v prázdnej scéne môže viac sústrediť na človeka (herca).

Redakciu informoval Svjatoslav Dohovič, web editor a PR

 

.

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ


Pošlite nám tip
.
.

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.




NAŽIVO

19:54

Najväčší výrobcovia elektrických vozidiel a batérií v USA v piatok vyzvali novozvoleného prezidenta Donalda Trumpa, aby nezrušil daňové úľavy na predaj a výrobu elektrických vozidiel, pričom poukázali na ich pozitívny vplyv v kľúčových štátoch, ktoré priniesli republikánskemu kandidátovi víťazstvo.

19:53

Ženy v Európskej únii stále zarábajú menej ako muži. Priemerný rozdiel v odmeňovaní žien a mužov v EÚ dosahuje už tretí rok po sebe približne 13 percent, čo znamená, že keď muž zarobí euro, žena zarobí len 87 centov. Pri príležitosti Európskeho dňa rovnosti odmeňovania na rok 2024 na to v piatok upozornila Európska komisia (EK).

19:52

Pri izraelskom útoku na iránske vojenské objekty z 25. októbra bolo zničené aj zariadenie na vývoj jadrových zbraní neďaleko Teheránu.

19:51

Investície do nórskych projektov v oblasti ropy a zemného plynu sa v tomto roku zvýšia na rekordnú úroveň a v roku 2025 môžu ďalej rásť, keďže inflácia zvyšuje náklady na rozvoj.

19:18

Ultrapravicová frakcia Európa suverénnych národov (ESN) chce, aby novozvolený americký prezident vystúpil v Európskom parlamente (EP). Podľa nej by tým ukázal odhodlanie oživiť vzťahy medzi EÚ a USA. Túto výzvu adresovala frakcia predsedníčke europarlamentu Roberte Metsolovej v liste, ku ktorému sa dostala agentúra DPA.

19:17

Veľkoobchodné ceny plynu v Európe vzrástli po správe, že Rusko od soboty (16. 11.) zastaví dodávky plynu do Rakúska.

19:17

Skupina nemeckých vládnych poslancov predložila návrh zákona na legalizáciu interrupcií počas prvých troch mesiacov tehotenstva. Návrh vyvolal pobúrenie lídra opozičnej Kresťanskodemokratickej únie (CDU) Friedricha Merza, podľa ktorého môže návrh spôsobiť ďalší spoločenský konflikt.

18:47

EÚ chce uvaliť sankcie na Čínu, pretože začala dodávať zbrane Rusku. Informoval o tom denník Frankfurter Allgemeine Zeitung s odvolaním sa na svoje zdroje.

18:29

Prednášku českého ministra zahraničných vecí Jana Lipavského na londýnskej University College London prerušili protestujúci študenti. Lipavský potom na základe odporúčania bezpečnostných zložiek z univerzity odišiel zadným východom.

18:28

Generálny riaditeľ Medzinárodnej agentúry pre atómovú energiu (MAAE) Rafael Grossi navštívil v piatok dve kľúčové iránske zariadenia na obohacovanie uránu neďaleko mesta Natanz a vo Fordó. Bez ďalších podrobností to uviedli iránske štátne médiá.

18:15

Poľský premiér Tusk informoval o obsahu Scholzovho telefonického rozhovoru s Putinom. „Práve mi volal kancelár Scholz, ktorý mi povedal o svojom rozhovore s V. Putinom. S potešením som počul, že zopakoval poľské stanovisko: ‘Nič o Ukrajine bez Ukrajiny’,“ napísal Tusk v X.

17:53

Český minister zahraničných vecí Jan Lipavský odmietol návrh šéfa diplomacie EÚ Josepa Borrella na pozastavenie politického dialógu s Izraelom. Podľa Lipavského sa takýmto krokom nedajú dosiahnuť výsledky. Povedal to v piatok počas návštevy Británie.

Zobraziť všetky
.

NAJČÍTANEJŠIE










.

NAJNOVŠIE










NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

.

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke zľava Kostol sv. Vojtecha (vzadu nasvietený na červeno) a Wawelská katedrála na Hrebienku

Autor: TASR - Veronika Mihaliková

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

.

Video

.

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

René Pavlík

Erik Majercak

Ivan Štubňa

Gustáv Murín

Milan Šupa

.
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali