Bratislava 14. apríla 2021 (HSP/Foto:Art Work Rado Van)
V galérii vám približujeme časť tvorby Rada Van Ladomerského zo série portrétnej a figurálnej maľby v štýle pop-art na Veľkonočnú tému – Ukrižovanie Ježiša Krista. Predstavovaná séria portrétnej a figurálnej maľby je výsledkom Radovej v čase fragmentovanej tvorby s opakovaným návratom k tejto téme, ktorá vzbudila u jeho fanúšikov pozoruhodný záujem
Ak by sme od Rada chceli odpovede na otázky, čo bolo jeho inšpiráciou pri výbere témy alebo či v samotnom diele je prezentovaný jeho odkaz, či myšlienka, tak na to sa nám dostane odpovede, že jeho tvorba je určená pre diváka, a to aj s neobmedzeným priestorom pre slobodné hľadanie, či vymýšľanie rôznych interpretácii jeho diel; Rado jednoducho nechce svojimi interpretáciami stavať bariéry pre fantáziu diváka. Ak nám aj nie je známa Radova pohnútka k vytvoreniu série na Veľkonočnú tému – Ukrižovanie Ježiša Krista, tak v tomto výtvore nemožno nevidieť stále a vždy rovnako intenzívne oslovenie príbehom utrpenia Ježiša Krista. Pripomínanie utrpenia Ježiša Krista bolo, je a bude stálou pomocou, aby sa človek znovu a znovu navracal na cestu života.
Príbeh tvorby Rada Van Ladomerského je neviazanou jazdou motorkára bezhraničnou krajinou rozmanitých inšpirácií, svojsky a slobodne pretavenej do jeho tvorby v štýloch pop-art, insit a priestorového umenia.
Slovami srbského výtvarného kritika Vladimíra Valentíka je Rado Van Ladomersky aktuálnym umelcom súčasnej doby a postmodernistický nomád. Ide tu teda o svojrázny umelecký nomádizmus, v rámci ktorého sa dokáže podľa vlastného cítenia a potreby štýlovo transformovať vo svojom výtvarnom umeleckom prejave. Je to novodobý fenomén, charakteristický pre súčasné postmoderné cítenie.
Rado svoju jazdu na ceste vône farieb a šuchotu štetca začal v skorej mladosti, prešiel obdobím pubertálnej výtvarnej hibernácie, kedy stagnoval vo svojom výtvarnom rozvoji a tvorbe, no do jeho života vstúpil pach benzínu a hrmot motorky, s ktorou sa neskôr zatúlal do Kovačice v Srbsku. Tu vďaka stretnutiu s vtedajšou riaditeľkou miestnej galérie Marijou Raspir bližšie spoznal jedinečnú tvorbu významného predstaviteľa insitného umenia Vojvodinského Slováka Martina Jonaša (viac TU) . Svet insitného umenia Rada priviedol k svojráznym insitným umeleckým prejavom v podobe ilustrácií pre deti, vymyslenej rodiny Perlenschlips a ich rodinných miláčikov pri bežných denných radostiach a činnostiach. Spoluprácou so srbskou spisovateľkou Zdenkou Valent-Belič v roku 2019 dostala rodina Perlenschlipovcov aj knižnú podobu.
Srbsko a Vojvodinskí Slováci sprevádzali Radovu tvorbu počas obdobia dvoch rokov, v ktorých opakovane navštívil Srbsko a Vojvodinu, pričom rozvíjal svoje zručnosti aj pod neformálnym dohľadom sprevádzaným filozofickými úvahami v ateliéri srbského akademického maliara, grafika a pedagóga Pavla Čániho jedného z najznámejších súčasných slovenských vojvodinských umelcov. Rado zároveň v Srbsku uskutočnil 9 samostatných autorských výstav svojej tvorby; medzi inými aj výstava jeho diel (september 2017) v priestoroch Veľvyslanectva SR v Novom Belehrade v rámci programu osláv Dňa Ústavy SR a Dňa ozbrojených síl SR. Prijatie k Dňu Ústavy a Dňu Ozbrojených síl Slovenskej republiky | Hlas ľudu.
Najrozsiahlejšiu tvorbu Rada reprezentujú najmä pop artistické portréty realizované v duchu Andyho Warhola suchým pastelom a akrylovými farbami, monochromaticky, s odstupňovaním čiernej farby na bielom podklade. V máji 2015 mal prvú samostatnú výstavu. Ňou sa začala spolupráca aj s bluesovým duom Erich Boboš Prochádzka a Marek Wolf, ktoré vystupuje na výstavách ako hudobný hosť. Doteraz mal Rado celkovo 16 samostatných autorských výstav. Rozhovor s Radom pri príležitosti jednej z jeho posledných výstav si môžete vypočuť TU.
Rado svoju tvorbu dopĺňa aj tretím smerom vytváraním konceptuálneho umeleckého diela – kamenné objekty Valhally. Tieto Valhally tvorí z kameňov na brehoch Dunaja a Hornádu. V týchto dielach, podľa Vladimíra Valentíka, nám Rado odhaľuje prírodu základných kozmických prvkov, kameňa a vody, v ich elementárnom stave, a tak nás vracia k podstate Univerza. Jeho svojrázna tvorba svojím prejavom a štýlom tak komunikuje s trendmi v súčasnom svetovom výtvarnom umení.
Radovu tvorbu možno vidieť aj TU.