Portál E15.cz uviedol, že správu najskôr priniesli francúzske médiá, podľa ktorých “Putin pristrihol krídla” francúzskym ozbrojeným silám. Práve francúzska armáda sa totiž najviac dotkne ruský krok, ktorý skomplikuje a predraží logistiku vojenských operácií členov Severoatlantickej aliancie.
Prenájom obrovských ruských lietadiel Francúzskom, Nemeckom a ďalšími krajinami je praxou od roku 2006 po zahájení programu SALIS. Lietadlá An-124 prenajíma ukrajinská spoločnosti Avialinii Antonov a ruská Volga-Dneper. Letová hodina stojí priemerne 36 až 56 tisíc eur. Podľa údajov francúzskeho parlamentu, k nahrade jedného An-124 bude potrebné päť európskych transportných lietadiel Airbus A400M, čo letové náklady zhruba strojnásobí.
Spoločnosť Avialinii Antonova pred časom ukončila spoluprácu s Volga-Dneper s odôvodnením, že Ukrajinci nemôžu technicky pomáhať Rusku, pretože by tak napomáhali ruskej agresii na východe Ukrajiny, pripomenul Kommersant. Preto desiatka európskych krajín NATO, vrátane Slovenska, uzavrela na roky 2017 a 2018 kontrakty na využívanie An-124, ako s Rusmi, tak s Ukrajincami. Platnosť týchto kontraktov vyprší 31. decembra 2018.
Nemecká televízia ARD uviedla, že z vlaňajších 1600 letových hodín An-124 z programu SALIS pripadlo 973 na Volga-Dneper a 629 na ukrajinského Antonova. Ukrajinci si účtovali 37 tisíc eur za letovú hodinu, Volga-Dneper 23 300. Najväčším užívateľom boli nemecké ozbrojené sily, ktoré si vlani rezervovali 1080 letových hodín a 980 hodín tento rok. Francúzsko využívala aj služby spoločnosti International Chartering Systems, ktorá operuje s lietadlami An-124 ruského ministerstva obrany.